Ustawienie ławek w klasie wpływa na naukę dzieci. "Ci, co siedzą z przodu, nie usłyszą tych, co siedzą z tyłu"

Układ ławek i jego wpływ na wyniki szkolne
Źródło: Dzień Dobry TVN
Układ ławek i jego wpływ na wyniki szkolne
Układ ławek i jego wpływ na wyniki szkolne
Jak dzieci zmieniłyby szkołę?
Jak dzieci zmieniłyby szkołę?
Nauczanie domowe w górskiej wiosce edukacyjnej
Nauczanie domowe w górskiej wiosce edukacyjnej
Czy w polskiej szkole jest bezpiecznie
Czy w polskiej szkole jest bezpiecznie
Szkoły, które uczą inaczej
Szkoły, które uczą inaczej
Jakie zmiany czekają polską szkołę?
Jakie zmiany czekają polską szkołę?
Występ tancerzy Szkoły Musicalowej
Występ tancerzy Szkoły Musicalowej
Fobia szkolna dzieci w spektrum autyzmu
Fobia szkolna dzieci w spektrum autyzmu
Jak poprawić bezpieczeństwo w szkołach?
Jak poprawić bezpieczeństwo w szkołach?
Jedyna taka szkoła pszczelarska w Polsce i w Europie
Jedyna taka szkoła pszczelarska w Polsce i w Europie
Szkolna gonitwa – dlaczego dzieci są przeciążone nauką?
Szkolna gonitwa – dlaczego dzieci są przeciążone nauką?
Szkolny stres i jego wpływ na dzieci
Szkolny stres i jego wpływ na dzieci
Uczniowie o zmianach w edukacji
Uczniowie o zmianach w edukacji
Sprawdziliśmy najlepsze licea w Polsce
Sprawdziliśmy najlepsze licea w Polsce
Jak szkoła wpływa na życiowe wybory?
Jak szkoła wpływa na życiowe wybory?
Pierwsza ukraińska szkoła dla dzieci, które uciekły przed wojną
Pierwsza ukraińska szkoła dla dzieci, które uciekły przed wojną
Jak przetrwać szkołę?
Jak przetrwać szkołę?
Tradycyjne ustawienie ławek pochodzi z XVIII i XIX wieku. Stawia nauczyciela w pozycji lidera, który góruje nad dziećmi. Jak można to zmienić? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziała dr Iga Kazimierczyk, pedagożka, nauczycielka i współtwórczyni kampanii "Wolna szkoła". 

Ustawienie ławek w klasie

Dominujący model organizacji przestrzeni szkolnej, w którym dzieciaki siedzą w rzędach odwrócone do siebie plecami, jest przeżytkiem.

- W tym ustawieniu jest bardzo istotne, co ja - jako nauczycielka - mam do powiedzenia. Natomiast zupełnie nieistotne jest to, co do powiedzenia mają osoby, które w takiej klasie są. Dlatego że ci, co siedzą z przodu, nie usłyszą tych, co siedzą z tyłu - zwróciła uwagę dr Iga Kazimierczyk.

Jak podkreśliła, dodatkowo nauczycielom trudno jest się poruszać pomiędzy ławkami, a dzieciom budować relacje rówieśnicze.

Alternatywą dla tradycyjnego ustawienia ławek jest:

  • wyspowe (jak w kawiarni) - można ustawić obok siebie 2-4 stoły w taki sposób, aby dzieci siedziały w grupie i widziały się wzajemnie, dzięki temu mogą ze sobą rozmawiać i pracować,
  • w podkowę - jest dobrym rozwiązaniem, jednak lepszy jest system wyspowy,
  • w okrąg - dzieci widzą się wzajemnie, jednak nie mogą ze sobą rozmawiać.

Co się wydarzy, jeśli odejdziemy od tradycyjnego ustawienia ławek?

Dr Iga Kazimierczyk wymieniła plusy oraz wątpliwości alternatywnych rozwiązań.

Plusy:

  • praca w grupie,
  • możliwość rozmowy,
  • praca w parach,
  • większa śmiałość i odwaga do uczenia się na błędach.

Znaki zapytania zamiast minusów:

  • jest głośniej, wiele osób mówi,
  • nauczyciel nie kontroluje indywidualnych postępów,
  • inaczej ocenia się uczniów,
  • inaczej monitoruje się ich pracę.

Które ustawienie najbardziej podoba się dzieciom? Jaki model jest najlepszy? Posłuchaj całej rozmowy w materiale wideo.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości