Naukowcy przyjrzeli się mózgom samotnych nastolatków. Wnioski są niepokojące

Samtny nastolatek w szkole
Naukowcy przyjrzeli się mózgom samotnych nastolatków. Wnioski są niepokojące
Źródło: Halfpoint Images/Getty Images
Izolacja i samotność znacząco wpływa na rozwój mózgu, zwłaszcza u osób młodych, u których ten się dopiero rozwija. Co gorsza, utrwalanie schematów może powodować trudności w życiu dorosłym. Badacze przeanalizowali dane ponad 3 tysiące młodych osób i doszli do przygnębiających wniosków.
Kluczowe fakty:
  • Budowa i praca mózgu są inne u młodzieży, która wybiera izolację społeczną.
  • Dla nastolatków kluczowe jest przejście ze świata rodzinnego do świata kształtowanego przez rodziców.
  • Utrwalone wzory wycofania mogą zwiększać ryzyko zaburzeń psychicznych.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

DD_20250617_TPTNW_rep_Ministerstwo_napisy_migacz
Jak mówić, żeby nastolatki nas słuchały? (napisy + migacz)
Źródło: Dzień Dobry TVN

Samotność wśród nastolatków

Nastolatki, które często wybierają izolację społeczną, prezentują widoczne różnice w budowie i pracy mózgu. Tymczasem wycofanie społeczne może mieć głębokie konsekwencje dla zdrowia psychicznego – ostrzegają naukowcy.

Badacze z Boston Children’s Hospital przeanalizowali dane na temat ponad 3 tysięcy młodych osób pochodzące z projektu ABCD (Adolescent Brain Cognitive Development) obejmujące m.in. obrazy MRI mózgów oraz informacje o zachowaniach społecznych dzieci.

Jak podkreślają, okres dorastania to czas społecznej reorganizacji - przejścia od świata skupionego wokół rodziców i rodziny do środowiska kształtowanego przez rówieśników, szkołę i szersze sieci społeczne. Ten rozwój relacji jest kluczowy dla zdrowego dojrzewania, a jednocześnie zwiększa podatność na stresory społeczne.

Wpływ izolacji na rozwój i pracę mózgu

Okazało się, że u młodych osób z tendencją do izolacji i wycofania występowały zmiany w strukturach mózgu związanych z przetwarzaniem emocji i funkcji społecznych, jak wyspa czy przednia część zakrętu obręczy. Ponadto sieci neuronalne u tych osób cechowały się słabszymi połączeniami i większą niestabilnością w obszarach odpowiedzialnych za decyzje i interakcje społeczne.

- Potwierdziliśmy, że izolacja społeczna wpływa nie tylko na obszary wspierające funkcje społeczne, ale także inne procesy poznawcze – komentuje wyniki dr Caterina Stamoulis, autorka pracy opublikowanej w piśmie "Cerebral Cortex".

Utrwalanie wzorców a praca mózgu

Badacze ostrzegają, że utrwalone wzory wycofania mogą zwiększać ryzyko zaburzeń psychicznych. Choć częściowa samotność bywa naturalna w okresie dojrzewania, przewlekłe wycofanie społeczne powinno przykuwać uwagę rodziców i klinicystów. Wczesna identyfikacja takich zachowań i edukacja rodzin może bowiem umożliwić interwencje przeciwdziałające negatywnym skutkom – uważają naukowcy.

Kolejne etapy badania będą polegały na obserwowaniu, czy zmiany w mózgach młodych ludzi utrzymują się w czasie i jak interwencje psychospołeczne mogą je modyfikować.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości