- Budowa i praca mózgu są inne u młodzieży, która wybiera izolację społeczną.
- Dla nastolatków kluczowe jest przejście ze świata rodzinnego do świata kształtowanego przez rodziców.
- Utrwalone wzory wycofania mogą zwiększać ryzyko zaburzeń psychicznych.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Samotność wśród nastolatków
Nastolatki, które często wybierają izolację społeczną, prezentują widoczne różnice w budowie i pracy mózgu. Tymczasem wycofanie społeczne może mieć głębokie konsekwencje dla zdrowia psychicznego – ostrzegają naukowcy.
Badacze z Boston Children’s Hospital przeanalizowali dane na temat ponad 3 tysięcy młodych osób pochodzące z projektu ABCD (Adolescent Brain Cognitive Development) obejmujące m.in. obrazy MRI mózgów oraz informacje o zachowaniach społecznych dzieci.
Jak podkreślają, okres dorastania to czas społecznej reorganizacji - przejścia od świata skupionego wokół rodziców i rodziny do środowiska kształtowanego przez rówieśników, szkołę i szersze sieci społeczne. Ten rozwój relacji jest kluczowy dla zdrowego dojrzewania, a jednocześnie zwiększa podatność na stresory społeczne.
Wpływ izolacji na rozwój i pracę mózgu
Okazało się, że u młodych osób z tendencją do izolacji i wycofania występowały zmiany w strukturach mózgu związanych z przetwarzaniem emocji i funkcji społecznych, jak wyspa czy przednia część zakrętu obręczy. Ponadto sieci neuronalne u tych osób cechowały się słabszymi połączeniami i większą niestabilnością w obszarach odpowiedzialnych za decyzje i interakcje społeczne.
- Potwierdziliśmy, że izolacja społeczna wpływa nie tylko na obszary wspierające funkcje społeczne, ale także inne procesy poznawcze – komentuje wyniki dr Caterina Stamoulis, autorka pracy opublikowanej w piśmie "Cerebral Cortex".
Utrwalanie wzorców a praca mózgu
Badacze ostrzegają, że utrwalone wzory wycofania mogą zwiększać ryzyko zaburzeń psychicznych. Choć częściowa samotność bywa naturalna w okresie dojrzewania, przewlekłe wycofanie społeczne powinno przykuwać uwagę rodziców i klinicystów. Wczesna identyfikacja takich zachowań i edukacja rodzin może bowiem umożliwić interwencje przeciwdziałające negatywnym skutkom – uważają naukowcy.
Kolejne etapy badania będą polegały na obserwowaniu, czy zmiany w mózgach młodych ludzi utrzymują się w czasie i jak interwencje psychospołeczne mogą je modyfikować.
Zobacz także:
- Co nastolatkowie robią w sieci? Ten raport powinien dać rodzicom do myślenia
- Żenujące i obciachowe zachowania dorosłych. Nastolatki mówią, jak rodzic nie powinien postępować
- Nastolatkowie szczerze o finansach. "Przeraża mnie ten fakt"
Autor: TS/ mat/ zan/
Reporter: Marek Matacz
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Halfpoint Images/Getty Images