Czy rodzice powinni pomagać przy lekcjach? Nauczycielka wskazała "złoty środek"

Źródło: Dzień Dobry TVN
Czy rodzice powinni pomagać przy lekcjach?
Czy rodzice powinni pomagać przy lekcjach?
Nowy język w trzy miesiące – jak to zrobić?
Nowy język w trzy miesiące – jak to zrobić?
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Polka w gronie 5 najlepszych młodych naukowców w Azji
Polka w gronie 5 najlepszych młodych naukowców w Azji
Naukowcy chcą „wskrzesić” mamuty
Naukowcy chcą „wskrzesić” mamuty
Ile można zapamiętać w 5 minut?
Ile można zapamiętać w 5 minut?
Kto lubi szkolne zadania domowe? Na pewno nie rodzice. Mimo to wielu z nich spędza długie godziny na odrabianiu lekcji ze swoją pociechą. Czy takie podejście jest odpowiednie? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziała Katarzyna Arkuszyńska, nauczycielka i trenerka mnemotechnik. Wytłumaczyła też, na czym polega metoda "wieszaka ortograficznego".

Odrabianie lekcji z małym dzieckiem

Czy powinniśmy odrabiać lekcje z małym dzieckiem? To pytanie zadaje sobie wielu rodziców. Z jednej strony chcemy uczyć naszą pociechę samodzielności, a z drugiej ułatwić jej sprawniejsze przyswajanie wiedzy. W studiu Dzień Dobry TVN nauczycielka i trenerka mnemotechnik Katarzyna Arkuszyńska wskazała, gdzie leży złoty środek, który próbuje odnaleźć każdy opiekun.

- Najlepszym sposobem jest wspieranie, a nie wyręczanie dziecka. Na pierwszym etapie (1-3 klasa) warto asekurować dziecko, sprawdzać co jest zadane, bardziej w formie zabawy "opowiedz mi, co było", "pokaż mi zeszyty" - wyjaśnia ekspertka. Według niej warto wyznaczyć maluchowi czas na wykonanie danych zadań i ewentualnie później zweryfikować jego samodzielne działania.

Jak wspierać dziecko w uczeniu się?

Katarzyna Arkuszyńska podkreśla, że ważne jest również zachowanie odpowiedniego balansu pomiędzy odpoczynkiem a odrabianiem pracy domowej. - Trzeba ten czas podzielić na czas szkolny i czas zabawy. (...) Nagrodą może być wspólnie spędzony czas, ale po tym, jak zrobią swoje zadania - zaznacza.

Dlaczego nie powinniśmy wyręczać dzieci w ich szkolnych obowiązkach? - Będą mniej kreatywne, ale też będą miały mniejsze poczucie wartości i sprawczości. Każde rozwiązanie zadania, nawet jeśli popełnia błędy, tworzy to poczucie - dodaje. Jakie techniki mogłyby pomóc im podczas nauki?

Jedną z nich jest metoda "pomidora". Ustawiamy stoper do gotowania jajek na 10 minut i w tym czasie pociecha skupia się wyłącznie na nauce. Ciekawym rozwiązaniem jest także zastosowanie metody "wieszaka ortograficznego".

- Uczymy się ortografii poprzez zabawę. Rozrysowujemy wieszaczek, dopinamy wyrazy i potem dziecko układa historyjkę (...), dzieci zapamiętują to na dłużej i mają super fun - podsumowuje trenerka mnemotechnik

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz na platformie Player.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Aleksandra Matczuk

Źródło zdjęcia głównego: Ola Skowron/East News

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana