"Lekcja wychowawcza" to cykl spotkań z młodzieżą z II LO im. Romualda Traugutta w Częstochowie. Licealiści odpowiadają na pytania Magdaleny Zasadni-Graczyk dotyczące relacji z rodzicami i rówieśnikami. Perspektywa młodych ludzi ma być pomocą dla rodziców w zrozumieniu świata i emocji ich nastoletnich dzieci.
Żenujące i obciachowe zachowania dorosłych. Nastolatki mówią, jak rodzic nie powinien postępować
Uczniowie liceum w cyklu "Lekcja wychowawcza" wyjaśniają, jak według nich powinny wyglądać relacje między rodzicem a dzieckiem. W pierwszym odcinku Marta, Zosia, Ania, Robert, Bartosz, Kordian i Nicolas stworzyli definicję "fajnego" rodzica i wytłumaczyli, które zachowania są według nich "cringe'owe". Zobacz TUTAJ.
Czy nastolatki chcą jeszcze spędzać czas z rodzicami?
Dziś nastolatkowie coraz częściej wybierają spotkania z rówieśnikami zamiast rodzinnych spotkań. Dlaczego tak się dzieje? Poznaj odpowiedzi bohaterów cyklu "Lekcja wychowawcza".
Znajomi a rodzice - czyja opinia jest dla nastolatków ważniejsza?
Nie od dziś wiadomo, że nastolatkowie często radzą się w istotnych kwestiach swoich rówieśników. Czy ich opinia jest jednak ważniejsza od zdania rodziców? Sprawdź w trzecim odcinku cyklu Magdaleny Zasadni-Graczyk.
Czego unikać w dyskusji z nastolatkiem?
W czwartym odcinku cyklu "Lekcja wychowawcza" licealiści przedstawili swój punkt widzenia na temat odpowiedniej komunikacji rodziców z pociechami. Ich zdaniem nie do zaakceptowania są nieproszone komentarze, przykre uwagi czy podniesiony ton. Jeśli dorosły chce coś zmienić w zachowaniu dziecka, w ich opinii, powinien swoje zdanie wyrażać z szacunkiem. Czytaj więcej na dziendobry.tvn.pl.
Czy kary działają na nastolatków?
Psychologowie nieustannie powtarzają, że rodzice zamiast stosowania kar, powinni rozmawiać z dziećmi, przedstawić im konsekwencje, które wynikają z pewnych działań. Czy tego samego zdania są nastolatki? Sprawdź TUTAJ.
Jak lęk przed rodzicem może wpływać na nastolatka?
Dążąc do wzmocnienia autorytetu wychowawczego, wielu rodziców świadomie przybiera postawę, która ma budzić respekt. Zdaniem młodzieży, tego typu zachowanie przynosi odwrotny skutek. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule.
Dobre rady czy aktywne słuchanie - jak porozumieć się z nastolatkiem?
Rodzice mają skłonność do narzucania swojego zdania. Dla nastolatków istotna jest autonomia, szczególnie że czasy się zmieniły i podejście do niektórych spraw może być inne, niż było jeszcze 20 lat temu. Uczniowie zapytani przez reporterkę, czego brakuje im w komunikacji z dorosłymi, wskazali na aktywne słuchanie i uszanowanie ich własnego zdania.
"Lekcja wychowawcza": Rodzicu, pozwól dziecku popełniać błędy
Błędy są nieodłączną częścią życia. Część rodziców stara się jednak przed nimi chronić swoje dzieci, co zdaniem młodych rozmówców Magdaleny Zasadni-Graczyk nie jest dobre. Jak reagować na potknięcia pociech? Na te pytania odpowiedzieli uczniowie z II LO im. Romualda Traugutta w Częstochowie w 8. odcinku cyklu "Lekcja wychowawcza". Zobacz TUTAJ.
Czy rodzice powinni zmuszać dzieci do nauki?
Wielu rodziców przelewa swoje ambicje na własne pociechy. Często okazuje się jednak, że nadmierne skupienie na nauce przynosi odwrotny od zamierzonego skutek i zniechęca uczniów do poszerzania swojej wiedzy. Licealiści z Częstochowy zdradzili, jakie podejście mają do tej kwestii.
Jak powinien zareagować rodzic, gdy jego dziecko jest smutne lub złe?
Uczniowie z II LO w Częstochowie radzą, by w sytuacji, w której nastolatek wraca zły ze szkoły, dać mu przestrzeń i poczekać. Gdy ma złamane serce, wesprzeć go i stworzyć strefę komfortu. A gdy mówi, że nienawidzi, to wcale nie ma tego na myśli. Czego jeszcze warto dowiedzieć się o zachowaniach młodzieży?
Czy rodzice powinni narzucać dzieciom pasje? Zaskakująca opinia nastolatków
Jakie nastolatki mają podejście do pozaszkolnych zajęć, w których brali lub biorą udział na życzenie rodziców. Gdzie leży granica pomiędzy inspirowaniem a zmuszaniem? Sprawdź w 11. odcinku cyklu "Lekcja wychowawcza".
"Mamo, tato, chcę zostać youtuberem". Co rodzic powinien zrobić, gdy usłyszy takie słowa?
- Myślę, że rodzic nie powinien wyrazić swojej opinii, tylko powinien zadać takie pytania, żebyśmy my mogli się nad tematem zastanowić. Może powiedzieć: "Okej, ale zastanów się, czy na przykład będziesz w stanie się utrzymać z tego bycia youtuberem". (...) My możemy z takiej rozmowy wyjść oburzeni, no bo jak to, przecież ja to mam zaplanowane. Ale potem kładę się spać i myślę, że, kurczę, coś w tym może być. (...) Rodzic powinien skłonić nas do refleksji - wskazał Bartek, jeden z uczniów częstochowskiego liceum. Jakie zdanie na ten temat mają inni uczniowie? Zobacz TUTAJ.
Pomóż nam ulepszyć serwis. Weź udział w krótkiej ankiecie.
Zobacz także:
- Czy kary działają na nastolatków? "One nie pokazują, że to, co zrobiliśmy, jest złe"
- Czy nastolatki powinny bać się rodziców? "To nie jest jakiś sędzia czy tyran"
- "Lekcja wychowawcza". Czy pozwalać dziecku popełniać błędy? Stanowcze odpowiedzi uczniów
Autor: Berenika Olesińska
Reporter: Magdalena Zasadni-Graczyk
Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN Online