- W najnowszym odcinku cyklu "Lekcja wychowawcza" uczniowie dyskutowali na temat wsparcia, jakiego oczekują od rodziców w rozwijaniu swoich pasji.
- Uczniowie wskazali, jak powinna przebiegać rozmowa z rodzicem na ten temat.
- Jakich słów nie chcą słyszeć nastolatkowie?
"Lekcja wychowawcza" to cykl spotkań z młodzieżą z II LO im. Romualda Traugutta w Częstochowie. Licealiści odpowiadają na pytania dotyczące relacji z rodzicami i rówieśnikami. Perspektywa młodych ludzi ma być pomocą dla rodziców w zrozumieniu świata i emocji ich nastoletnich dzieci.
Cykl "Lekcja wychowawcza". Jak rodzice mogą wspierać dzieci w ich pasjach?
Magdalena Zasadni-Graczyk, prowadząca cykl "Lekcja wychowawcza" rozmawiała z uczniami o ich pasjach i nawiązała do popularnego wśród młodzieży zajęcia.
- A co, jak nagle pojawiają się pasje, których rodzice nie znają, czyli na przykład pokazujecie im YouTube'a i mówicie: "Ja chcę być youtuberem". Jak powinni zareagować, żeby dać wam szansę?
- Wydaje mi się, że jeśli ktoś ma taką dobrą relację z rodzicami, to rodzic powinien to zrozumieć. Nawet jeśli mu się to nie podoba, to nie mówić od razu "nie", tylko dać szansę i zobaczyć też, jak się z tym będziemy czuli - powiedziała Zosia.
Bartosz przyznał, że bardzo ważna jest rozmowa z rodzicem. Dzięki temu dorosły może wytłumaczyć nastolatkowi, jaki jest jego punkt widzenia, jakie dostrzega zagrożenia, np. w kontekście rozwijania nowej pasji.
- Myślę, że rodzic nie powinien wyrazić swojej opinii, tylko powinien zadać takie pytania, żebyśmy my mogli się nad tematem zastanowić. Może powiedzieć: "Okej, ale zastanów się, czy na przykład będziesz w stanie się utrzymać z tego bycia youtuberem". (...) My możemy z takiej rozmowy wyjść oburzeni, no bo jak to, przecież ja to mam zaplanowane. Ale potem kładę się spać i myślę, że, kurczę, coś w tym może być. (...) Rodzic powinien skłonić nas do refleksji - wskazał Bartek.
Dziecko ma nową pasję? Sprawdź, jak nie podciąć mu skrzydeł
Bartek dodał w rozmowie, że dla nastolatków ważne jest wsparcie rodziców. Jeśli coś im nie wyjdzie, to chcieliby usłyszeć takie słowa, jak np. "Próbuj dalej, przecież świat się nie kończy", a nie "A nie mówiłem?".
Zdaniem Marty warto wyjaśnić dorosłym, na czym konkretnie polega nowa pasja.
- Jeżeli rodzic nie zna kontekstu, to myślę, że powinno się przedstawić mu to, jak to wygląda, co się robi, jak się tego nauczyć, po co. Myślę, że to jest takie najważniejsze, żeby rodzic też zrozumiał, dlaczego my chcemy to robić i czy na pewno nie ma w tym takiego drugiego dna, żebyśmy sobie poradzili z tym po prostu. Bo wiemy, jakie są realia bycia youtuberem, że jest hejt, (...) są jakieś różne sprawy sądowe i tak dalej. (...) Ważne, żeby nie podcinać od razu skrzydeł, tylko pozwolić dziecku nauczyć się na własnych błędach - podsumowała uczennica.
Pomóż nam ulepszyć serwis. Weź udział w krótkiej ankiecie.
Zobacz także:
- Żenujące i obciachowe zachowania dorosłych. Nastolatki mówią, jak rodzic nie powinien postępować
- Obiad z rodzicami kontra pizza ze znajomymi. Czy nastolatki chcą jeszcze spędzać czas z rodzicami?
- Opinia rówieśników ważniejsza niż zdanie rodziców? "To jest inna perspektywa"
Autor: Justyna Piąsta
Reporter: Magdalena Zasadni-Graczyk
Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN Online