Szkoła a talenty ucznia. "System polski jest nastawiony bardziej na ich niszczenie"

Justyna Suchecka
Źródło: Dzień Dobry TVN
Czy polska szkoła gubi talenty?
Czy polska szkoła gubi talenty?
Inspirujące Kobiety Olga Legosz
Inspirujące Kobiety Olga Legosz
Dorota Wellman Inspirujące Kobiety - zapowiedź
Dorota Wellman Inspirujące Kobiety - zapowiedź
Angelika Wątor walczy szablą i jest żołnierzem
Angelika Wątor walczy szablą i jest żołnierzem
"Inspirujące kobiety": Elena Pawęta
"Inspirujące kobiety": Elena Pawęta
"INSPIRUJACE KOBIETY" z Katarzyną Fetter
"INSPIRUJACE KOBIETY" z Katarzyną Fetter
Szkoła powinna wpływać na rozwój dzieci, tymczasem w wielu placówkach nie ma czasu na indywidualne podejście do nich. O talentach uczniów bardzo często nauczyciele nawet nie wiedzą. O sytuacji w polskim systemie edukacji mówiła w Dzień Dobry TVN Justyna Suchecka, Malwina Faliszewska oraz Zosia Kierner.

Czy w polskiej szkole można rozwijać talenty ucznia?

Wiele mówi się o tym, że w polskich szkołach nie ma miejsca na indywidualność i rozwijanie swoich talentów. Nauczyciele bardzo często nie wiedzą też, jakie uczniowie mają dodatkowe zdolności. - Jest wielu wspaniałych nauczycieli, wiele wspaniałych programów, ale tak jakby spojrzeć z Warszawy, co wymyśla ministerstwo, to nie ma pieniędzy, stypendiów, premii, które by to promowały. Szkoła nie stawia na indywidualne talenty i nie stawia też na talenty w grupie. Rozwija to, co sprawdza się na egzaminach, ale gdy zdarza się, że ktoś robi coś, co nie mieści się w szkolnym programie, to nauczyciele nawet o tym nie wiedzą - powiedziała Justyna Suchecka, dziennikarka TVN24.

Niestety podstawa programowa nie daje czasu na to, żeby realizować i rozwijać z uczniami ich pasje. Za najlepszy system edukacji podaje się system fiński. Tam uczyła się Zosia Kierner, z fundacji Girls Future Ready. - Potwierdzam, że system polski nie jest nastawiony na wspieranie talentów, a bardziej na ich niszczenie. Klasy w Finlandii są bardzo małe, nauczycieli jest o wiele więcej i mają więcej czasu na indywidualny fokus nad każdym studentem - tłumaczyła Zosia Kierner. - Po drugie, system oceniania i wystawiania ocen jest ustawiony o wiele inaczej. Chodzi o to, żeby nie dodawać zbędnej konkurencji, to naprawdę zabija kreatywność. Ciężko jest być geniuszem ze wszystkiego - dodała.

W Stanach Zjednoczonych, jak wspomniała Zosia, jest mnóstwo przedmiotów fakultatywnych, które rozwijają różne zdolności uczniów.

Test Gallupa - na czym polega?

W kontekście rozwoju umiejętności indywidualnych bardzo dużo mówi się o testach Gallupa, które pozwalają określić zainteresowania i rozwijać je w odpowiednim kierunku.

- Badanie talentów Gallupa pozwala nam na odkrycie talentów, nas dorosłych, ale także można to zrobić dla dzieci. Cała ta koncepcja skupia się na tym, żebyśmy odkrywali talenty i te nasze mocne strony wzmacniali przy mniejszym zainteresowaniu słabościami. Tymi słabościami po prostu zarządzamy jeżeli one są naprawdę dużą przeszkodą. Natomiast to pokazuje, że odkrywamy to, co w nas najlepsze i zachęcamy dziecko, ucznia, żeby kontynuował wspieranie tego, co jest świetne - podkreśliła Malwina Faliszewska, coach i trenerka budowania pewności siebie.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości