Parenting

Dzieci i młodzież w kryzysie psychicznym. Jak mogą skorzystać z telefonu i czatu zaufania?

Parenting

Aktualizacja:
Autor:
Diana
Ryściuk
Smutna dziewczynka w kryzysie psychicznym

Kryzysy psychiczne dzieci i młodzieży zaczynają być w Polsce coraz poważniej traktowane. Ministerstwo Edukacji i Nauki zadbało o uruchomienie bezpłatnej infolinii i czatu wsparcia dla dzieci i młodzieży. Jak z nich skorzystać?

Dlaczego Dziecięcy telefon zaufania jest tak potrzebny

Problemy dzieci i młodzieży niestety często są lekceważone lub niedostrzegane przez rodziców, nauczycieli i innych dorosłych z ich otoczenia. Dynamiczne zmiany społeczne i intensywny, bardzo szybki rozwój technologiczny przyczyniają się do powstawania istotnych różnic i problemów w porozumieniu między pokoleniami. Młodsi mogą doświadczać sytuacji i kryzysów, których przyczyny mogą być dla dorosłych nieznane lub postrzegane jako właściwie nieistotne. Warto jednak podkreślać, że problematyczne zjawiska i sytuacje, które powstają w przestrzeni internetowej, nie są mniej ważne od tych w bezpośrednich interakcjach.

Młodzi obecnie najczęściej padają ofiarami m.in.:

  • prześladowania przez rówieśników lub kilka lat starsze roczniki,
  • "hejtu" w mediach społecznościowych za wygląd, poglądy, sposób życia,
  • rozpuszczania nieprawdziwych, często bardzo krzywdzących informacji,
  • upublicznienia kompromitujących zdjęć i innych sposobów naruszaniu prywatności,
  • zawierania anonimowych znajomości, które mogą być niebezpieczne.

Zobacz video: Depresja u dzieci

Depresja u dzieci
Depresja u dzieci Depresja u dzieci Źródło: Dzień Dobry TVN

Dziecięca depresja coraz częstszym zjawiskiem

Według najnowszego raportu opublikowanego przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka - już co siódme dziecko w Polsce nie jest zadowolone ze swojego życia. 15% dzieci i 13% nastolatków doświadcza psychicznego stanu zagrażającego ich życiu. W związku z tym konieczne jest podjęcie działań, dzięki którym otrzymają właściwą pomoc. Potrzebne są kampanie społeczne, dostępni specjaliści, ale też narzędzia doraźne, jak telefon czy czat zaufania.

Dziecięcy telefon zaufania

800 12 12 12 – pod ten bezpłatny numer można dzwonić 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Zawsze odbierze go dyżurujący ekspert, którego zadaniem jest udzielanie pomocy.

Ponieważ większość nastolatków niechętnie wykonuje połączenia telefoniczne, zwłaszcza do osób, których nie znają, Ministerstwo Edukacji we współpracy z Biurem Rzecznika Praw Dziecka uruchomiło specjalny czat internetowy. Czat jest codzienną formą komunikacji młodzieży i wielu dzieci, dlatego wprowadzenie tego rozwiązania ma na celu bardziej ośmielić je do sięgania po pomoc na zewnątrz.

Na ten numer mogą zadzwonić również dorośli, którzy nie wiedzą, jak poradzić sobie z problemem dziecka. Podobnie z czatem zaufania – z niego również mogą skorzystać

Czat zaufania. Jak z niego skorzystać?

Czat zaufanie nie wymaga logowania się na stronie, podawania danych osobowych czy posiadania aplikacji. Aby uzyskać wsparcie za pośrednictwem czatu, należy:

  1. 1Wejść na stronę www.brpd.gov.pl i skontaktować się zdalnie z konsultantem.
  2. 2Wybrać opcję SOS czat.
  3. 3Kliknąć w ikonkę czatu w lewym dolnym rogu.

Konsultanci telefonu i czatu zaufania pozostają w stałym kontakcie z różnego typu placówkami, do których w każdej chwili mogą skierować osobę potrzebującą pomocy. Można więc otrzymać profesjonalną pomoc, a nie kilka słów otuchy typu „wszystko będzie dobrze”.

Co ważne, osoba zgłaszająca się po pomoc, pozostaje w pełni anonimowa. Nie musi się obawiać, że ktokolwiek się o sprawie dowie.

Zobacz także:

Autor:Diana Ryściuk

Źródło zdjęcia głównego: Asia Marosa/Getty Images

Pozostałe wiadomości