Dzieci
Niektórzy rodzice są zaskoczeni tym, ile potrafi 2-latek, inni zaś martwią się, jeśli rozwój ich dziecka odbiega od rówieśników. Czy na tym etapie życia dziecka należy się niepokoić? A może lepiej po prostu dać maluchowi czas i cierpliwie czekać na postępy?
Co umie dwulatek? Najlepiej oceni to pediatra
Wiele osób na parentingowych forach internetowych zadaje pytanie: "Co powinno umieć dwuletnie dziecko?". Część z nich sięga także po różnego rodzaju poradniki, szukając odpowiedzi na swoje wątpliwości. Powód ciekawości rodziców jest oczywisty. Każda mama czy tata chce mieć pewność, że maluch prawidłowo się rozwija. Inni użytkownicy internetu jednak nie pomogą w znalezieniu odpowiedzi na to pytanie, gdyż nie znają tego konkretnego dziecka i swoją wiedzę opierają jedynie na osobistych doświadczeniach.
Aby zyskać pewność, zamiast szukać pomocy w sieci, zdecydowanie lepiej poradzić się pediatry, zwłaszcza że istnieje obowiązek wykonania tzw. bilansu dwulatka. Na wizycie lekarz zbada dziecko, a następnie wyda opinię dotyczącą jego rozwoju i poradzi rodzicom, jak wspomagać ten proces. Jeśli uzna, że to konieczne, może doradzić konsultację z innym specjalistą, np. logopedą, ortopedą, a nawet terapeutą dziecięcym.
2-latek - co powinien umieć?
Dwulatek potrafi się już komunikować z otoczeniem, a jego słownik bierny i czynny jest bardzo bogaty. Maluch dużo rozumie, choć nie wszystko potrafi jeszcze powiedzieć. Jest za to bacznym obserwatorem i świetnym słuchaczem, więc nieustannie się uczy. W tym wieku szybko rozwija się jego wyobraźnia, czemu dziecko często daje upust podczas zabawy lub prac manualnych. Zaczyna też korzystać z nocnika. Umie już sygnalizować swoje potrzeby fizjologiczne, więc na tym etapie łatwiej go "odpieluszkować".
Inne umiejętności dwulatka:
- umie chodzić w przód i w tył;
- zna ok. 300-400 słów;
- wchodzi i schodzi po schodach, trzymając się poręczy;
- lubi pomagać w prostych czynnościach domowych;
- chętnie powtarza nowe słowa;
- często zadaje pytanie: "A co to?";
- kopiuje ruchy dorosłych;
- umie wykonywać precyzyjne ruchy, takie jak np. nawlekanie elementów na sznurek;
- lubi zwracać na siebie uwagę, pragnie być w centrum zainteresowania, ale jednocześnie bacznie obserwuje rodziców;
- umie otworzyć i zamknąć drzwi;
- potrafi wskazać dwa takie same obrazki lub wskazać różnice, jeśli są inne;
- mówi o sobie po imieniu;
- doskonale rozpoznaje przedmioty i potrafi wiele z nich nazwać – np. pojazdy, zwierzęta, osoby;
- buduje zdania z dwóch lub trzech wyrazów, np. "mama, patrz" albo "chcę mleko";
- umie dopasowywać kształty;
- stara się samodzielnie jeść i ubierać;
- rozpoznaje członków rodziny na zdjęciach;
- buduje wieże z klocków;
- lubi nadawać imiona zwierzętom czy postaciom;
- potrafi jeździć na rowerku biegowym;
- naśladuje dorosłych, bawi się w udawanie, że np. gotuje, dzwoni do kogoś lub opiekuje się chorym;
- lubi wybierać np. w co się ubrać albo co zjeść;
- koloruje obrazki, choć robi to jeszcze nieudolnie;
- potrafi przenosić dużą ilość zabawek naraz;
- umie kopać piłkę.
Czy jest jeszcze coś, co powinno umieć dwuletnie dziecko? Oczywiście, że tak. Listę umiejętności można rozszerzyć. Warto jednak mieć na uwadze jedno – każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Jeśli więc maluch nie potrafi zrobić tego, co jego rówieśnik, nie trzeba się od razu martwić. Może wyprzedzać kolegów czy koleżanki, robiąc coś, czego oni jeszcze nie mogą.
Umiejętności dwulatka – kiedy należy się niepokoić?
Lista tego, co potrafi typowy dwulatek, jest długa, ale wiele zależy od rozwoju danego malucha. Należy jednak wiedzieć, że istnieją pewne zachowania, które mogą zasygnalizować rodzicom, że być może ich pociecha nie rozwija się w prawidłowym tempie.
Wśród najważniejszych wymienia się:
- nie potrafi poprawnie chodzić – staje często na palcach;
- nie okazuje czułości rodzicom ani jej nie szuka – nie lubi się przytulać lub być całowane;
- nie ma odruchu asekuracji w razie upadku – nie ląduje na rączkach;
- nie rozumie poleceń;
- preferuje samodzielne zabawy;
- nie chce nawiązywać kontaktu z rówieśnikami;
- nie reaguje na imię;
- unika kontaktu wzrokowego;
- często udaje, że nie słyszy;
- nie potrafi nazywać przedmiotów;
- nie buduje prostych zdań, złożonych z 2 lub 3 wyrazów.
Jeśli rodzice zauważyli któreś z tych zachowań, powinni skonsultować się z psychologiem dziecięcym, który pomoże wybrać narzędzia mogące mogą zmienić tę sytuację. Deficyty rozwojowe dotyczące podstawowych umiejętności dwulatka, mogą zostać naprawione, jeśli w porę się zareaguje i podejmie prawidłowe działanie. Jeśli dziecko w tym wieku nie mówi prawie nic, należy udać się po pomoc do logopedy, który sprawdzi, co jest przyczyną tego stanu.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Firma zapłaci 300 tys. zł za urodzenie dziecka. Jakie warunki trzeba spełnić?
- Ferie 2024. Darmowe atrakcje dla dzieci i młodzieży od 12 lutego
- Matka omyłkowo wsadziła niemowlę do piekarnika. Dziecko zmarło
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Moment RF