Dzieci
Rodzice często mają tendencję do porównywania swojej pociechy z jej rówieśnikami. W ten sposób upewniają się, że ich dziecko rozwija się w dobrym tempie i w niczym nie odstaje od kolegów czy koleżanek z przedszkola. Taki sposób myślenia jednak jest nie najlepszy, bo przez takie porównywanie można nabrać wielu obaw, zupełnie bezpodstawnie. To, co powinien umieć 3-latek, a na co ma jeszcze czas, jest bowiem bardzo indywidualną kwestią. Każde dziecko uczy się w innym tempie.
Co powinien umieć 3-latek, idąc do przedszkola?
Wielu rodziców zastanawia się, co powinien umieć 3-latek w przedszkolu. Lista wymagań, jak się okazuje, wcale nie jest długa, choć często zależy od indywidualnych zasad panujących w danej placówce. Publiczne przedszkola często zakładają, że dziecko w tym wieku jest już dawno odpieluszkowane i niechętnie przyjmuje maluchy niekorzystające jeszcze z nocnika czy toalety. Z tego powodu część rodziców wybiera prywatne placówki, gdzie zwykle nie jest to problemem.
Warunkiem, który przedszkola często stawiają, jest to, by dziecko samodzielnie jadło. Kiedy w grupie jest kilkanaścioro dzieci i wszystkie jedzą posiłek w tym samym czasie, nie ma odpowiednio licznej kadry, aby zapewnić pomoc wszystkim maluchom. Dlatego tym, co powinien umieć 3-latek, jest na pewno sprawne posługiwanie się widelcem czy łyżką, a także samodzielne nakładanie sobie jedzenia czy odnoszenie naczyń po skończonym posiłku. Plusem jest również to, że potrafi się samodzielnie ubrać czy rozebrać. Atutem jest też umiejętność samodzielnego korzystania z urządzeń na placu zabaw. Dziecko rozpoczynające swoją przygodę z przedszkolem powinno też być przygotowane na dużą dawkę ruchu na świeżym powietrzu i spacerów, więc warto wcześniej stopniowo ograniczyć do minimum jego korzystanie z wózka. Aby dziecko jednak było przyjęte do przedszkola i zostało w nim na dłużej, musi na pewno dobrze czuć się w grupie i współpracować z innymi. Nierzadko bywa bowiem tak, że maluchy w tym wieku nie chcą nawiązywać nowych przyjaźni, nie lubią bawić się z innymi, a bez rodzica są płaczliwe i kapryśne.
3-latek – co powinien umieć?
Choć to, co potrafi trzylatek, jest kwestią indywidualną, to istnieje szereg umiejętności, które są bardzo często wymieniane i wspólne dla wielu maluchów w tym wieku. Dzieci, które idą do przedszkola, zwykle potrafią korzystać z nocnika czy samodzielnie jeść. Mają też duży zasób słownictwa i łatwo komunikują się z rówieśnikami. Nie potrafią się jeszcze samodzielnie ubrać, ale opanowują tę trudną sztukę lepiej z każdym dniem. Lista umiejętności jednak jest o wiele dłuższa.
Co umie trzylatek:
- buduje kilkuwyrazowe zdania,
- potrafi samodzielnie jeść widelcem czy łyżeczką,
- umie umyć zęby,
- rozpoznaje i potrafi nazwać kolory,
- potrafi posprzątać po sobie po skończonej zabawie,
- korzysta z nocnika,
- potrafi umyć ręce i wytrzeć je ręcznikiem,
- zna prawie wszystkie części ciała i potrafi je wskazać,
- potrafi lepić z plasteliny, pokolorować rysunek,
- potrafi się przedstawić i powiedzieć, ile ma lat,
- informuje o swoich potrzebach,
- bawi się z rówieśnikami i dzieli zabawkami,
- chętnie tańczy, umie powtórzyć prosty układ choreograficzny,
- odnosi lub podaje naczynia po skończonym posiłku,
- ogląda ze zrozumieniem bajki,
- potrafi rozróżniać ilości – wie, co to znaczy "mało", "dużo", "kilka", "jeden",
- prosi o pomoc, gdy jej potrzebuje,
- potrafi wykonywać proste obowiązki domowe, np. pomaga wycierać kurze, podlewać kwiaty czy nawet zamiatać,
- potrafi powtórzyć prosty wierszyk czy piosenkę,
- świetnie rozumie polecenia, np.: "idź po buty", "przynieś zabawkę", "pomóż mi coś zrobić".
Co powinien potrafić trzylatek – kiedy jest powód do niepokoju?
Rodzice często zastanawiają się, czy to, co umie trzylatek, jeśli chodzi o mowę, jest na danym etapie jego życia wystarczające. Dziecko w tym wieku zwykle buduje zdania twierdzące i przeczące, może znać nawet ok. 1000 słów, a rozumieć jeszcze więcej. Nie oznacza to jednak, że jego mowa jest płynna. Maluch w tym wieku może często pomijać litery, których nie potrafi wymówić, zastępować je innymi, a także skracać niektóre wyrazy, np. ucinając ich początek i mówiąc "dronka", zamiast "biedronka" czy nie kończąc wyrazu, np. mówiąc "rowe" zamiast "rower". Jednak jeśli w tym wieku dziecko nie mówi zbyt dużo, ma kłopoty ze skonstruowaniem podstawowych zdań, nie rozumie poleceń, a słownictwo, którym się posługuje, nie jest zrozumiałe dla otoczenia, należy zasięgnąć porady logopedy. Nierzadko też bywa tak, że blokada w mowie wynika z czynników psychologicznych. Często zjawisko takie obserwuje się w rodzinach, w których maluch jest narażony na dużą dawkę stresu. To, co potrafi 3-latek, a czego jeszcze nie umie, jest więc wypadkową wielu czynników.
esteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Udar mózgu coraz częściej dotyka młodych ludzi. "Cała lewa strona mojego ciała była niewładna"
- Elon Musk chce wszczepiać implanty do mózgu. Czym jest Neuralink?
- Tak działa mózg. Jak zrozumieć "chemię", która rządzi naszym samopoczuciem?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: monkeybusinessimages/Getty Images