"Pojawia się uczucie tęsknoty". Jak pomóc dziecku przetrwać pierwsze dni w przedszkolu?

Źródło: Dzień Dobry TVN
Jak pomóc dziecku przetrwać pierwsze dni w szkole?
Jak pomóc dziecku przetrwać pierwsze dni w szkole?
Jak dzieci zmieniłyby szkołę?
Jak dzieci zmieniłyby szkołę?
Nauczanie domowe w górskiej wiosce edukacyjnej
Nauczanie domowe w górskiej wiosce edukacyjnej
Czy w polskiej szkole jest bezpiecznie
Czy w polskiej szkole jest bezpiecznie
Szkoły, które uczą inaczej
Szkoły, które uczą inaczej
Jakie zmiany czekają polską szkołę?
Jakie zmiany czekają polską szkołę?
Występ tancerzy Szkoły Musicalowej
Występ tancerzy Szkoły Musicalowej
Fobia szkolna dzieci w spektrum autyzmu
Fobia szkolna dzieci w spektrum autyzmu
Jak poprawić bezpieczeństwo w szkołach?
Jak poprawić bezpieczeństwo w szkołach?
Jedyna taka szkoła pszczelarska w Polsce i w Europie
Jedyna taka szkoła pszczelarska w Polsce i w Europie
Szkolna gonitwa – dlaczego dzieci są przeciążone nauką?
Szkolna gonitwa – dlaczego dzieci są przeciążone nauką?
Szkolny stres i jego wpływ na dzieci
Szkolny stres i jego wpływ na dzieci
Uczniowie o zmianach w edukacji
Uczniowie o zmianach w edukacji
Sprawdziliśmy najlepsze licea w Polsce
Sprawdziliśmy najlepsze licea w Polsce
Jak szkoła wpływa na życiowe wybory?
Jak szkoła wpływa na życiowe wybory?
Pierwsza ukraińska szkoła dla dzieci, które uciekły przed wojną
Pierwsza ukraińska szkoła dla dzieci, które uciekły przed wojną
Jak przetrwać szkołę?
Jak przetrwać szkołę?
Początek roku szkolnego to ważny, ale i stresujący moment dla pierwszoklasistów oraz maluchów, które właśnie zaczęły chodzić do przedszkola. Co zrobić, by dziecko z radością chciało spotykać się z rówieśnikami? Czy można uniknąć smutnych pożegnań przed drzwiami placówki? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziała psycholog dziecięcy Marta Żysko.

Nowa szkoła i przedszkole

Rozpoczęcie roku szkolnego za nami. Teraz na uczniów czeka pierwszy tydzień szkoły i przedszkola, który lada dzień ruszy pełną parą. Co zrobić, żeby dzieci szybko zaadaptowały się do nowego otoczenia i nie doskwierała im tęsknota?

- Stres w tej sytuacji jest absolutnie normalną i adekwatną rzeczą. Nie oczekujmy od naszych dzieci, że one się nie będą stresowały. Idą do nowego miejsca, nie wiedzą, co je czeka, nikogo tam nie znają. Przedszkolaki często gęsto muszą się po raz pierwszy rozstać na dłuższy czas ze swoimi rodzicami, więc pojawia się uczucie tęsknoty, które jest trudnym uczuciem do zniesienia. Mają prawo być zestresowane - powiedziała Marta Żysko.

Jak w takim razie pomóc im zminimalizować ten stres?

- Warto obserwować nasze dziecko i patrzeć, co mu służy. Na przykład są dzieciaczki, które potrzebują bardzo szybkiego rozstania. Ale są też dzieci, które są bardzo wrażliwe, bardzo kruche i delikatne. Kiedy my zaczynamy szybko robić różne rzeczy, to one się spinają, przyjmują taką pozycję ciała. Wobec tego dzieciaczka nie zalecałabym szybkiego pożegnania - powiedziała psycholog.

Dziecko w nowym miejscu

Wraz z początkiem września wiele dzieci po raz pierwszy poszło do przedszkola. Zdaniem Żysko rodzice powinni dać czas maluchom, by powoli i w swoim tempie przyzwyczaiły się do nowego miejsca.

- Fajnie, kiedy ten okres adaptacji skracamy. Nie dlatego, że rozkładamy płaszcz ochronny nad dzieckiem, tylko pomagamy układowi nerwowemu dziecka, by zaadaptował się do nowych bodźców - wzrokowych, słuchowych. Im krótszy czas w przedszkolu na początku i stopniowo wydłużany, tym lepiej dla dziecka. Nie jest przebodźcowane przede wszystkim. Często jest tak, że dziecko jakoś tam funkcjonuje, nawet dobrze sobie radzi, ale po pewnej godzinie, np. po 14:00 jest już trudne w komunikacji, trudno się z nim dogadać, nie chce współpracować. Widać, że jest rozdrażnione, zaniepokojone. Czasami wystarczy, że zaczniemy je troszeczkę szybciej odbierać - stwierdziła psycholog.

Warto, by rodzice zwrócili uwagę na to, jak rozmawiają z dziećmi o szkole, by nie przekazywali negatywnych schematów i nie demonizowali nauczycieli.

- Powinniśmy sobie uświadomić, co my o szkole myślimy i co myślimy o systemie nauczania, bo gdzieś w komunikacji z dzieckiem może nam nieświadomie się to wymsknąć, co spowoduje, że dziecko straci zaufanie do nauczyciela. Jednak w klasach 1-3 ważne jest, by dziecko zaufało swojemu nauczycielowi prowadzącemu. To, co pomaga dzieciom, to opowiadanie naszych historii ze szkoły, ale tych radosnych. Kiedy nam się coś fajnego przydarzyło, co było zabawne, nawet tam, gdzie nam się noga powinęła - wskazała Marta Żysko.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Justyna Piąsta

Źródło zdjęcia głównego: Paweł Wodzyński/East News

podziel się:

Pozostałe wiadomości