Nowa szkoła i przedszkole
Rozpoczęcie roku szkolnego za nami. Teraz na uczniów czeka pierwszy tydzień szkoły i przedszkola, który lada dzień ruszy pełną parą. Co zrobić, żeby dzieci szybko zaadaptowały się do nowego otoczenia i nie doskwierała im tęsknota?
- Stres w tej sytuacji jest absolutnie normalną i adekwatną rzeczą. Nie oczekujmy od naszych dzieci, że one się nie będą stresowały. Idą do nowego miejsca, nie wiedzą, co je czeka, nikogo tam nie znają. Przedszkolaki często gęsto muszą się po raz pierwszy rozstać na dłuższy czas ze swoimi rodzicami, więc pojawia się uczucie tęsknoty, które jest trudnym uczuciem do zniesienia. Mają prawo być zestresowane - powiedziała Marta Żysko.
Jak w takim razie pomóc im zminimalizować ten stres?
- Warto obserwować nasze dziecko i patrzeć, co mu służy. Na przykład są dzieciaczki, które potrzebują bardzo szybkiego rozstania. Ale są też dzieci, które są bardzo wrażliwe, bardzo kruche i delikatne. Kiedy my zaczynamy szybko robić różne rzeczy, to one się spinają, przyjmują taką pozycję ciała. Wobec tego dzieciaczka nie zalecałabym szybkiego pożegnania - powiedziała psycholog.
Dziecko w nowym miejscu
Wraz z początkiem września wiele dzieci po raz pierwszy poszło do przedszkola. Zdaniem Żysko rodzice powinni dać czas maluchom, by powoli i w swoim tempie przyzwyczaiły się do nowego miejsca.
- Fajnie, kiedy ten okres adaptacji skracamy. Nie dlatego, że rozkładamy płaszcz ochronny nad dzieckiem, tylko pomagamy układowi nerwowemu dziecka, by zaadaptował się do nowych bodźców - wzrokowych, słuchowych. Im krótszy czas w przedszkolu na początku i stopniowo wydłużany, tym lepiej dla dziecka. Nie jest przebodźcowane przede wszystkim. Często jest tak, że dziecko jakoś tam funkcjonuje, nawet dobrze sobie radzi, ale po pewnej godzinie, np. po 14:00 jest już trudne w komunikacji, trudno się z nim dogadać, nie chce współpracować. Widać, że jest rozdrażnione, zaniepokojone. Czasami wystarczy, że zaczniemy je troszeczkę szybciej odbierać - stwierdziła psycholog.
Warto, by rodzice zwrócili uwagę na to, jak rozmawiają z dziećmi o szkole, by nie przekazywali negatywnych schematów i nie demonizowali nauczycieli.
- Powinniśmy sobie uświadomić, co my o szkole myślimy i co myślimy o systemie nauczania, bo gdzieś w komunikacji z dzieckiem może nam nieświadomie się to wymsknąć, co spowoduje, że dziecko straci zaufanie do nauczyciela. Jednak w klasach 1-3 ważne jest, by dziecko zaufało swojemu nauczycielowi prowadzącemu. To, co pomaga dzieciom, to opowiadanie naszych historii ze szkoły, ale tych radosnych. Kiedy nam się coś fajnego przydarzyło, co było zabawne, nawet tam, gdzie nam się noga powinęła - wskazała Marta Żysko.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Coraz więcej rodziców wybiera dla swoich dzieci edukację domową. "Daje to dużą wolność, jeśli chodzi o czas"
- Kalendarz na rok szkolny 2022/2023. Lista dni wolnych od nauki
- W tych szkołach uczniowie nie będą korzystać z kontrowersyjnego podręcznika do HiT. Powstała specjalna mapa
Autor: Justyna Piąsta
Źródło zdjęcia głównego: Paweł Wodzyński/East News