"Skup się!". Jak uczniowie mogą nauczyć się koncentracji w świecie pełnym bodźców?

uczennica w szkole
Uczniowie mają problem z koncentracją - jak sobie z tym radzić?
Źródło: Klaus Vedfelt/Getty Images
W świecie, w którym każda sekunda może zostać przerwana przez powiadomienie, a uwaga jest jednym z najcenniejszych zasobów, koncentracja stała się umiejętnością deficytową. Uczniowie, bombardowani bodźcami cyfrowymi i emocjonalnymi, muszą nie tylko przyswajać wiedzę, ale też nauczyć się, jak ją utrzymać w głowie. Jak szkoły wspierają rozwój uwagi? Czy da się trenować koncentrację? I dlaczego przerwy, ruch i rytm dnia są równie ważne jak podręczniki?

Dalsza część tekstu poniżej.

DD_20250605_ZielonaSzkola_napisy
Zielona szkoła bez rodziców – napisy
Źródło: Dzień Dobry TVN

Rozproszenie uwagi — codzienność ucznia

Według badania Microsoftu z 2024 roku przeciętna długość skupienia uwagi człowieka spadła do zaledwie ośmiu sekund. W środowisku szkolnym oznacza to, że uczniowie są narażeni na ciągłe przerwy w koncentracji — zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne.

Jak pokazuje raport Resoomer Assistance, źródła rozproszenia można podzielić na trzy kategorie:

  • cyfrowe (np. smartfony, media społecznościowe),
  • środowiskowe (np. hałas, niewygodne warunki pracy);
  • wewnętrzne (np. stres, multitasking, lęk przed oceną).

Badania opublikowane przez Frontiers in Psychology wskazują, że po rozproszeniu uwagi mózg potrzebuje średnio 23 minut, by wrócić do pełnej koncentracji. To oznacza, że każde powiadomienie czy rozmowa może kosztować ucznia nie tylko czas, ale też jakość przyswajanej wiedzy.

Jak szkoła wspiera koncentrację uczniów?

Szkoły coraz częściej wdrażają strategie wspierające skupienie uwagi. Rachel Doyle z Prospero Learning podkreśla, że nauczyciele powinni stosować zróżnicowane podejścia, dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów. Wśród skutecznych metod wymienia się tworzenie pozytywnego środowiska nauki, dzielenie lekcji na krótsze segmenty, stosowanie aktywnych metod nauczania oraz regularne informacje zwrotne.

Z kolei Australian Education Research Organisation (AERO) wskazuje, że koncentracja jest warunkiem efektywnego przetwarzania informacji w pamięci roboczej i ich późniejszego utrwalenia w pamięci długotrwałej. Uczniowie, którzy potrafią skupić uwagę, są w stanie lepiej analizować, rozwiązywać problemy i podejmować decyzje.

Trening uwagi - czy to działa?

Zgodnie z badaniem opublikowanym przez APA Open cyfrowe treningi uwagi mogą znacząco poprawić koncentrację i regulację emocji u uczniów. W badaniu przeprowadzonym w trzech amerykańskich szkołach średnich, uczniowie uczestniczący w 2,5-godzinnym kursie "Finding Focus" przez 22 dni wykazywali mniejsze skłonności do błądzenia myślami i większą pewność siebie w zakresie kontroli uwagi.

IBE-UNESCO wskazuje, że uwaga nie jest procesem jednolitym - składa się z trzech sieci: alerting (utrzymanie gotowości), orienting (przenoszenie uwagi) i executive attention (kontrola poznawcza). Każda z nich może być trenowana poprzez odpowiednie interwencje edukacyjne, takie jak ćwiczenia uważności, medytacja czy zadania wymagające skupienia.

Magazyn Premium Powrót do szkoły
Magazyn Premium Powrót do szkoły

Rytm dnia, przerwy i ruch — fundamenty koncentracji

Badania opublikowane przez Improve Workspace oraz Alejandra Marques pokazują, że regularne przerwy są kluczowe dla utrzymania koncentracji. Mózg działa w cyklach ultradianowych (90–120 minut), po których naturalnie potrzebuje odpoczynku. Przerwy pozwalają na przełączenie się w tryb "rozproszony" (diffuse mode), który sprzyja kreatywności i konsolidacji pamięci.

Ruch również odgrywa istotną rolę. Krótkie aktywności fizyczne - tzw. "movement breaks" - poprawiają krążenie, redukują stres i zwiększają zdolność do skupienia. Jak podaje Education Recoded, nawet trzy minuty ruchu co pół godziny mogą znacząco poprawić zdolność koncentracji u dzieci.

Jak nauczyciele pomagają uczniom wracać do koncentracji?

Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w budowaniu "wytrzymałości uwagi". Zgodnie z praktykami opisanymi przez "Responsive Classroom" skuteczne strategie obejmują modelowanie zachowań skupienia, stopniowe wydłużanie czasu pracy, stosowanie technik oddechowych oraz wizualne śledzenie postępów.

Kate Umstatter, nauczycielka i autorka artykułu, porównuje trening uwagi do treningu maratońskiego. - Zaczynamy od trzech minut, potem pięciu, dziesięciu… Naszym celem jest dwadzieścia minut samodzielnej pracy - zaznacza ekspertka.

Uczniowie uczą się nie tylko skupienia, ale też technik powrotu do zadania po rozproszeniu - np. poprzez świadome oddychanie czy krótkie przerwy.

Zobacz także:

Magazyn Premium Powrót do szkoły
Magazyn Premium Powrót do szkoły
podziel się:

Pozostałe wiadomości