Jakie umiejętności mają polscy uczniowie?
Badanie PISA (z ang. Programme for International Student Assessment, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) ocenia poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które uczniowie zdobywają zarówno w szkole, jak i poza nią. Szczególny nacisk kładzie się na umiejętności matematyczne, rozumienie czytanego tekstu lub rozumowanie w naukach przyrodniczych. Autorzy badania przyglądają się zdolnościom uczniów z Unii Europejskiej oraz z krajów OECD (Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego).
W zakresie umiejętności matematycznych polscy uczniowie zdobyli 489 punktów. W Unii Europejskiej tylko 15-latkowie z Estonii uzyskali wyższą notę. Podobny poziom do naszych nastolatków reprezentują dzieci z 11 krajów: Holandii, Irlandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Austrii, Australii, Czech, Słowenii, Finlandii i Łotwy. Najlepiej z matematyką radzą sobie uczniowie z Azji Singapuru, Makau, Tajwanu i Hongkongu. Wśród krajów OECD w badaniu najlepiej wypadły Japonia, Korea Południowa i Estonia. Średnia punktów w tej grupie państw to 472. Natomiast najlepszy średni wynik (575 punktów) uzyskali uczniowie z Singapuru.
Badanie PISA. Ile uczniowie rozumieją z pisanego tekstu?
W kategorii rozumienia czytanego tekstu średni wynik polskich uczniów to 489 punktów. Wśród krajów UE lepiej wypadły tylko Irlandia i Estonia. Wynik uzyskany przez polskich uczniów był zbliżony do wartości uzyskanych przez nastolatków z Wielkiej Brytanii, Finlandii, Danii, Czech, Słowacji, Szwajcarii i Włoch.
Najlepiej w tej kategorii wypadki uczniowie z Singapuru, Irlandii, Japonii, Korei Południowej, Tajwanu, Estonii, Makau, Kanady, Stanów Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Hongkongu i Australii. Średni wynik wśród krajów OECD wyniosła 476 punktów. Najlepszy wynik na świecie uzyskali uczniowie z Singapuru - to 543 punkty.
Uczniowie z Polski równie dobrze radzą sobie z naukami przyrodniczymi. Zdobyli 499 punktów i ich wynik był zbliżony do tego, który uzyskali 15-latkowie z Nowej Zelandii, Irlandii, Szwajcarii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Czech, Łotwy, Danii, Szwecji i Niemiec. Wśród krajów Unii Europejskiej lepsze wyniki od polskich uczniów uzyskali jedynie uczniowie z Estonii i Finlandii.
Najwyższe kompetencje na świecie w zakresie nauk przyrodniczych mają uczniowie z Singapuru, Japonii, Tajwanu, Korei Południowej oraz dwóch regionów Chin (Makau i Hongkongu). Średnia krajów OECD to 485 punktów. Najlepszy wynik na świecie uzyskali uczniowie z Singapuru - 561 punktów.
Więcej na ten temat można przeczytać na stronie tvn24.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Dzieci w Holandii są najszczęśliwsze. Jak wygląda tamtejsze wychowywanie? "Mamy mają czas dla siebie"
- Polscy uczniowie mają dość nauki. "Ostatnio w ciągu tygodnia miałam siedem sprawdzianów"
- Tablica sensoryczna dla dzieci. Jak zrobić ją samemu i nie zbankrutować?
Autor: ks/kab/Katarzyna Oleksik
Źródło: TVN 24
Źródło zdjęcia głównego: Westend61/Getty Images