Jak przygotować się do ciąży? W sytuacji, gdy planuje się powiększenie rodziny, warto podjąć odpowiednie kroki i wdrożyć zdrowy styl życia jeszcze przed samym poczęciem. Zapewni to prawidłowy rozwój dziecka oraz pozwoli uniknąć problemów związanych z donoszeniem ciąży.

Odpowiednie przygotowanie do ciąży wiąże się z dobrze dobraną dietą, aktywnością fizyczną oraz regularnymi badaniami. Ze względu na to, że jest to zawsze wielkie wyzwanie dla organizmu kobiety, należy przeprowadzić wszystkie kroki odpowiednio wcześnie. Podpowiadamy, jak się przygotować do ciąży tak, aby mama była zdrowa, a dziecko rozwijało się prawidłowo.

Przygotowanie do ciąży – dieta

Jak przygotować organizm do ciąży? Najlepiej poprzez dietę. W tym celu warto przestrzegać zasady 5U.

1) Urozmaicenie

Dzięki urozmaiceniu dieta jest bogata w różne składniki odżywcze. Należy pamiętać, aby nie przygotowywać sobie tych samych potraw każdego dnia. Dobrze jest, gdy dwa razy w tygodniu w jadłospisie pojawi się ryba, raz lub dwa razy danie mięsne i dwa razy dania z roślinami strączkowymi. Do tego przynajmniej dwa razy dziennie należy jeść warzywa, trzy dania z produktami zbożowymi, raz lub dwa razy owoce. Oprócz tego należy pamiętać o spożywaniu nabiału i produktów będących źródłem białka – przynajmniej raz w tygodniu.

2) Uregulowanie

Istotne jest ustalenie stałej pory posiłków. Każdego dnia po przebudzeniu powinno jeść się śniadanie, a kolejne 3 lub 4 posiłki co 3,5-4 godziny. Ostatni posiłek należy spożyć około 3 godziny przed zaśnięciem.

3) Umiarkowanie

Dotyczy ono nie tylko osób z nadwagą lub otyłością. Każda kobieta, która zastanawia się, jak dobrze przygotować się do ciąży , powinna ograniczyć w swojej diecie ilość soli. Należy także zwrócić uwagę na wielkość porcji, szczególnie, jeśli chodzi o produkty białkowe – 100 g mięsa lub ryby dostarcza organizmowi około 20 g białka, co w zupełności mu wystarczy. W podobny sposób należy uważać z tłuszczami. Jedynymi produktami, którymi nigdy nie należy ograniczać w diecie, są warzywa.

4) Unikanie

Będąc w ciąży, należy unikać tych substancji, których powinien unikać – tak naprawdę – każdy z nas. Chodzi tu przede wszystkim o cukier prosty (glukozę i sacharozę), a także izomery trans kwasów tłuszczowych. Już na etapie starania się o ciążę należy także przestać pić alkohol.

5) Uzupełnianie płynów

Wypijanie 1,5 l wody dziennie to minimum, aby organizm ludzki zdrowo funkcjonował. Dorosłym osobom w szczególności zaleca się picie wody mineralnej niskosodowej. Należy zaznaczyć, że kawy czy herbaty nie można włączyć w zakres tych 1,5 l – są to zupełnie inne napoje.

Przygotowanie do ciąży – aktywność fizyczna

Niektórzy porównują poród do biegu maratońskiego, dlatego warto być w dobrej kondycji. W tym celu należy regularnie wykonywać ćwiczenia jeszcze przed ciążą – dzięki temu łatwiej będzie robić to już w jej trakcie. Gimnastyka, pływanie, spacery, nordic walking, pilates – jeśli zastanawiasz się, jak przygotować ciało do ciąży, te sporty są dla Ciebie jak najbardziej wskazane.

Przygotowanie do ciąży – badania

Na początku warto iść do ginekologa i wykonać cytologię, dzięki czemu wyleczona zostanie ewentualna nadżerka lub złagodzone inne stany zapalne. Warto także pamiętać o tym, aby przed zajściem w ciążę odwiedzić gabinet stomatologiczny. Zęby w trakcie ciąży ulegają znacznemu osłabieniu i – ze względu na badania rentgenowskie i znieczulenia – trudno je wówczas leczyć.

Jeszcze przed zajściem w ciążę warto wykonać także badania genetyczne. Mogą one pomóc w spersonalizowaniu diety i poprawieniu kondycji zdrowotnej, zmniejszają też ryzyko wystąpienia pewnych chorób u dziecka.

Po zajściu w ciążę otrzymasz od ginekologa skierowanie również na następujące badania:

  • oznaczenie grupy krwi,
  • morfologię,
  • oznaczenie poziomu glukozy we krwi,
  • badanie na obecności przeciwciał przeciwko toksoplazmozie,
  • badanie USG narządu rodnego.

Przygotowanie do ciąży po tabletkach antykoncepcyjnych

Jak przygotować się do zajścia w ciążę? Minimum 3 miesiące przed planowaną ciążą należy odstawić tabletki hormonalne. Dzięki temu organizm będzie mógł powrócić do normalnego funkcjonowania. Antykoncepcja hormonalna nie tylko bowiem hamuje owulację, ale i zmienia błonę śluzową macicy, która potrzebuje czasu, aby się zregenerować. Zaraz po długim okresie stosowania tego typu antykoncepcji pojawiają się cykle bezowulacyjne lub owulacje wielokrotne. Występują wówczas często również nieregularne cykle, faza lutealna jest skrócona, zdarzają się także krwawienia śródcykliczne.

Przygotowanie do ciąży – mężczyzna

Stres, używki, nieodpowiednia dieta – to wszystko może wpływać na problemy z płodnością. Jak najprościej to zmienić? Wprowadzić zmiany w stylu życia, a więc i także w sposobie odżywiania. Produkty spożywcze wpływają bowiem na jakość spermy oraz ruchliwość i ilość plemników. Należy uwzględnić w swojej diecie białko, produkty pełnoziarniste, nabiał, warzywa, owoce oraz zdrowe tłuszcze. Warto także pamiętać o:

  • unikaniu dymy papierosowego, alkoholu i innych używek,
  • unikaniu żywności wysokoprzetworzonej,
  • unikaniu cukru prostego, słodyczy i słodkich napojów

>>> Zobacz też: 

Justyna i Kuba Przygońscy. Nieobecny tata i zapracowana mama – jak to pogodzić z wychowaniem dzieci?

Czy najstarsze dziecko w rodzinie dostaje najwięcej miłości, czy najwięcej się od niego wymaga?

Zapis czatu z doradcą macierzyńskim - Izabelą Sztanderą

Zobacz też: Dieta w ciąży. Źródło: Dzień Dobry TVN. 

Co sądzisz o tym artykule?
47
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0