W Pracowni Psychologii Niemowląt – Babylab, należącej do Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, prowadzone są badania dotyczące mechanizmów rozwoju psychicznego niemowląt i małych dzieci. W pierwszym roku życia niemowlęta odkrywają najważniejsze prawa fizyki oraz zaczynają rozumieć pierwsze słowa. Uczą się samoregulacji, czyli bardzo ważnej zdolności do regulowania swojej uwagi, emocji i zachowania w różnych sytuacjach. Celem naukowców jest lepsze zrozumienie, w jaki sposób każde dziecko tworzy własną niepowtarzalną ścieżkę rozwoju.
>>> Zobacz także:
- Kangurowanie noworodków i niemowląt. Co to jest? Czy po cesarce też jest wskazane?
- Od pierwszego przekręcenia na brzuszek do pierwszego kroku. Jak wspomóc rozwój ruchowy szkraba?
- Rozwój 3-miesięcznego niemowlaka - co może jeść, ile waży, jak widzi?
W trakcie wizyt w pracowni niemowlęta wykonują zadania, dzięki którym badacze wiedzą, na co maluchy patrzą i dlaczego, oraz jak długo skupiają uwagę na różnych obiektach. Naukowcy badają wspólną zabawę rodziców i ich dzieci, co pozwoli im na lepsze zrozumienie rozwoju zdolności komunikowania się i samoregulacji w niemowlęctwie. Dokładniej poznają również wpływ wczesnego doświadczenia na dalszy rozwój. Ta wiedza w przyszłości umożliwi rozwijanie nowych metod badań przesiewowych i wczesnego wspomagania rozwoju w pierwszych latach życia.
Do tej pory warszawscy naukowcy przebadali ponad 500 dzieci. Niektóre z nich nawet sześciokrotnie. Jedna wizyta trwa maksymalnie trzy godziny, ale zwykle dziecko razem z rodzicami spędza tu około godziny.
Jeżeli dziecko jest zmęczone, to następuje przerwa w badaniu lub jego koniec. To jedno z nielicznych badań naukowych, podczas których przewidziany jest czas na drzemkę, czy zmianę pieluchy.
Badanie ma mieć formę wesołej zabawy dla dziecka, czyli chodzi nam o to, aby dobrze się tutaj czuło i dobrze z nami bawiło. Jeżeli nie chce brać udziału w badaniu, to nie ma takiej konieczności.
- powiedziała doktorantka Aleksandra Dopierała.
Wszyscy rodzice, którzy przyprowadzają do Babylab maluchy, robią to dobrowolnie. Dzięki temu, że poświęcili czas na badania mogliśmy się dowiedzieć między innymi, że niemowlęta, które w czasie zabawy w wieku 5 miesięcy spędzały więcej czasu twarzą twarz z rodzicem, w wieku 11 miesięcy potrafiły lepiej kontrolować swoją uwagę.
Na całym świecie podobne badania są przeprowadzone przez większość dużych uniwersytetów. W Polsce zajmują się tym tematem również naukowcy z Torunia.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN