Bezpieczeństwo dzieci w sieci
Problematyka szkodliwych treści w Internecie dotyczy wszystkich jego użytkowników, jednak na przykre konsekwencje kontaktu z tego rodzaju materiałami narażone są szczególnie dzieci.
- Badania pokazują nam, że na większość szkodliwych treści dzieci trafiają przypadkiem. Nie szukają ich intencjonalnie, oczywiście również to robią, ale większość z nich po prostu się myli. Widzi jakąś reklamę, klika w coś i nagle widzi coś, czego nie powinno - mówiła Marta Witkowska w Dzień Dobry TVN.
Zdaniem ekspertki, żeby uchronić dzieci przed nieodpowiednimi treściami, powinniśmy przede wszystkim z nimi rozmawiać.
- Wiem, że wielu rodziców przeraża taki temat, ponieważ obawiają się, że jeśli powiedzą, to dziecko się zaciekawi i wtedy będzie szukać tego rodzaju treści. Mimo to bardzo zachęcamy do tego, aby rozmawiać z dziećmi, że Internet to fajne miejsce, ale mogą znaleźć się tam treści budzące trudne, przykre emocje (...). Te treści są często atrakcyjne dla dzieci, więc naszym zadaniem jako rodzica jest przede wszystkim pokazywanie konsekwencji. Mówienie: "Ok, to jest fajne, to Cię ciekawi, to jest ekscytujące, ale to Cię równocześnie denerwuje, stresuje, pokazuje zupełnie nieprawdziwy obraz świata" - tłumaczyła psycholożka.
Jak dodała nasza rozmówczyni, warto też zastosować blokadę rodzicielską.
Problematyka kontaktu dzieci i młodzieży ze szkodliwymi treściami
Widzowie na naszym czacie wysyłali przeróżne pytania dotyczące szkodliwych treści. Psycholożka i ekspertka NASK, Marta Witkowska skrupulatnie odpowiadała na każde z nich.
Problematyka kontaktu dzieci i młodzieży ze szkodliwymi treściami. Czat z Martą Witkowską
Czy są darmowe programy, które będą blokować i ostrzegać przed kliknięciem w szkodliwy link, który wyłudza dane, lub jak to ostatnio nagłośniła stacja TVN, klikniecie w szkodliwy link przekierowuje bez autoryzacji do konta bankowego, które jest czyszczone przez hackerów?
Marta Witkowska Wspomniana sytuacja to phishing czyli najczęstszy rodzaj cyberataku. Najlepszą strategią obrony przed takimi atakami jest czujność: nie klikajmy w nieznane linki, nie otwierajmy wiadomości z nieznanych adresów, włączmy czujność jeśli mail, lub SMS ma ponaglający ton, nadawca grozi nam odebraniem dostępu do usług, lub kusi jakąś wyjątkową okazją. Żadne narzędzie nie będzie tak doskonałe jak nasza uważność. Zawsze zastanówmy się czy dana sytuacja wymaga podania poufnych danych: np. danych logowania do serwisu, lub konta bankowego.
Dzień dobry, z jakich programów rodzicielskich warto skorzystać?
Marta Witkowska Proponuję zacząć od sprawdzenia aplikacji natywnych zainstalowanych w telefonie. Prawdopodobnie są tam funkcje kontroli rodzicielskiej. Warto sprawdzić kilka różnych programów, ponieważ oferują różne opcje i wybrać tą, która jest najbardziej odpowiada bieżącym potrzebom i wiekowi dziecka.
Coraz więcej nastolatków sięga nieustannie po telefon, jak z tym walczyc?
Marta Witkowska Sojusznikiem rodzica jest zawsze konsekwentne stosowanie zasad korzystania z urządzeń cyfrowych. Nie powinniśmy jednak robić niczego nad głową dziecka, bez jego udziału. Proponuje na początek zobaczyć jak dziecko funkcjonuje w sieci, zebrać konkretne argumenty co nas niepokoi, co nam się nie podoba, wybrać czas na spokojną rozmowę z dzieckiem (nie wprowadzajmy reguł w emocjach), wysłuchać również jego argumentów. Dopiero na tej podstawie stwórzmy WSPÓLNIE domowe zasady. Pamiętajmy o tym, aby po tygodniu – dwóch wrócić do nich, również z dzieckiem i sprawdzić czy działają. Jeśli nie – poszukajmy innych rozwiązań. Jeśli włączymy dziecko w budowanie zdrowych nawyków cyfrowych to będzie chciało z nami współpracować.
Czy są gdzieś w sieci porady ekspertów czy prelekcje dla nastolatków dotyczące bezpieczeństwa w internecie?
Marta Witkowska Polecam poradniki i webinary dla rodziców. Znajdziecie je Państwo na portalu ose it-szkoła. Przedstawiamy w nich aktualne trendy i zagrożenia: cyberprzemoc, FOMO i nadużywanie internetu, szkodliwe treści w internecie, ryzykowne zachowania (np. seksting), sharenting. Nauczyciele również znajdą na tej stronie poradniki i scenariusze zajęć.
Dzień dobry, moja córka (15 lat) publikowała na Instagramie na wpół rozebrane zdjęcia i snapchaty z wulgarnym słownictwem. Do tego przesłała innej niepełnoletniej osobir polnagie zdjęcia. Nie wiem, jak z nią rozmawiać, bo na pytanie dlaczego to zrobiła wzrusza ramionami. Jak z nią rozmawiać- próbuję tłumaczyć, nie chcę straszyć, bo nie wiem jak zareaguje, czy zupełnie zamknie się w sobie.
Marta Witkowska Przede wszystkim w rozmowie z córką skoncentrowałabym się na konsekwencjach takich zachowań. Badania pokazują, że większość takich materiałów wycieka, jest udostępniana publicznie. Sextingowe zdjęcia, czy filmiki mogą być też wykorzystane jako narzędzie cyberprzemocy. Warto pamiętać, że publikowanie intymnych zdjęć nieletnich jest przestępstwem. Również wtedy jeśli sprawcami są osoby nieletnie. Polecam poradnik dla rodziców dotyczący sextingu i ryzykownych zachowań w sieci dostępny na portalu ose it-szkoła.
Co może zrobić szkoła i z jakich programów moze korzystać aby uronić dzieci przed konsekwencjami nadmiernego korzystania z internetu?
Marta Witkowska Zapraszamy na portal ose it-szkoła. W cyklu "Bezpieczni w sieci z OSE" przygotowujemy materiały dla nauczycieli, podejmujące również temat nadużywania internetu.
W jaki sposób wytłumaczyć nastoletniemu dziecku, aby nie oglądało bezwartościowych materiałów wideo? Nie mogę zabronić.
Marta Witkowska Przede wszystkim nie potępiajmy automatycznie tego co robi dziecko, nie krytykujmy. Postarajmy dowiedzieć się co jest w tych materiałach atrakcyjnego. Być może ogląda je nie dlatego, że mu się podobają, ale dlatego, że robią to jego rówieśnicy. Możliwe, że potrzebna będzie rozmowa o przeciwstawianiu się presji kolegów i koleżanek. Zwróćmy uwagę dziecku jakie konsekwencje może mieć oglądanie takich treści: mogą wystraszyć, często przedstawiają zafałszowany obraz świata i mogą skłaniać do ryzykowanych zachowań.
jak mozna zapobiegac fomo?
Marta Witkowska Zwracajmy uwagę na budowanie zdrowych nawyków cyfrowych dziecka od najmłodszych lat. Ustalmy domowe zasady korzystania z urządzeń, pilnujmy, aby w ciągu dnia pojawiały się taż chwile bez smartfona. Przyjrzyjmy się też temu, jakie emocje wzbudzają w nas, w dziecku treści w serwisach społecznościowych, ponieważ FOMO to nie tylko czas przed ekranem, ale też przekonanie, że to, co dzieje się online jest ciekawsze, lepsze, piękniejsze. Nasze życie w porównaniu wypada blado. Bądźmy krytyczni, i uczmy dzieci krytycznego podejścia wobec tych treści
Jak wychwycic u dziecka pierwsze objawy FOMO?
Marta Witkowska Zwracajmy uwagę na to, jak dziecko zachowuje się korzystając z serwisów społecznościowych - czy reaguje silnymi, skrajnymi emocjami, np. lękiem, paniką na brak odzewu w sieci, ekscytacją, jeśli dostaje dużo uwagi online. Zwróćmy tez uwagę na nasilającą się zależność od telefonu, poczucie pustki, nudy, jeśli dostęp do sieci nie jest możliwy.
Zobacz też:
- Technologia w przyjaznym domu. Jak sprawić, żeby Twoje cztery kąty stały się bezpiecznym i funkcjonalnym miejscem do życia?
- Dziennik elektroniczny i system rekrutacji elektronicznych
- Czy smartfon może być tak wydajny, jak komputer? Tak. To prostsze niż się wydaje
Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN