Profilaktyka zdrowia

Czy antybiotyki są niebezpieczne? Lekarz: "Nie można ich stosować bez uzasadnienia"

Profilaktyka zdrowia

Antybiotyki to leki, które wciąż budzą wiele kontrowersji. Podczas gdy dla jednych jest to obowiązkowe rozwiązanie przy każdej chorobie, inni unikają ich jak ognia. A gdzie znajduje się złoty środek? Odpowiedzi na to pytanie udzielił nam lekarz Łukasz Dujarski.

Kiedy należy stosować antybiotyki?

Antybiotyki stosujemy wyłącznie w przypadku infekcji bakteryjnych. W przypadku wirusowej nie ma możliwości, by antybiotyk zadziałał.

Od wielu lat mamy program ochrony antybiotykoterapii w Polsce, który sprowadza się do tego, by nie stosować antybiotyków bez uzasadnienia

- mówił Łukasz Dujarski, lekarz.

Jak podkreśla, największym zagrożeniem wynikającym ze stosowania antybiotyków jest oporność bakterii.

Bakterie, które docierają do nas choćby z Azji, jak bakteria New Delhi, która jest oporna na wszystkie antybiotyki, które mamy w tym momencie na świecie, niestety, zbiera swoje śmiertelne żniwa śmiertelne. To jest prosty przykład tego, że w krajach, w których nie ma regulacji stosowania antybiotyków, bo w Indiach tak naprawdę można kupić antybiotyki na stacji benzynowej, niestety dochodzi do bardzo dużych oporności bakterii na te leki. W tym momencie pojawia się problem, bo pacjent, który trafia z taką bakterią oporną na antybiotyki, może mieć bardzo ostre powikłania , od sepsy po niestety zgon

- podkreślał lekarz. Dlatego trzeba bardzo ostrożnie podchodzić do antybiotyków i stosować je tylko wtedy, gdy są do tego wskazania.

Wyleczenie się z choroby nie oznacza, że organizm wrócił do pełni sił – może to potrwać kilka, a nawet kilkanaście dni. W tym czasie można czuć się osłabionym, szybciej się męczyć czy mieć problemy z koncentracją. Jak zadbać o siebie po pokonaniu choroby?

Wzmacnianie organizmu po antybiotykoterapii

Antybiotyki pomagają w walce z wieloma chorobami, jednak niszczą one nie tylko chorobotwórcze bakterie, lecz także florę bakteryjną jelit, a w wielu przypadkach osłabiają też organizm. Jak dojść do siebie po kuracji antybiotykami?

Po pierwsze, trzeba zadbać o odbudowanie pożytecznej flory bakteryjnej układu pokarmowego. Antybiotyki niszczą ją bowiem, co może skutkować nawracającymi biegunkami, zaparciami i problemami z trawieniem pokarmów. Żeby zminimalizować negatywne skutki przyjmowania antybiotyków, już w trakcie terapii warto zażywać preparaty probiotyczne. Do swojej diety należy też włączyć jogurty zawierające probiotyczne bakterie.

Po zakończonej terapii antybiotykowej można odczuwać spadek apetytu – to normalna reakcja organizmu, nie trzeba się więc tym zbytnio przejmować. Dieta po leczeniu powinna być przede wszystkim lekkostrawna. Należy włączyć do niej świeże warzywa i owoce, pełnoziarniste pieczywo, a zrezygnować z ciężkich mięsnych potraw, jedzenia typu fast food, tłustych serów, śmietany i masła. Nie zaleca się również spożywania alkoholu. Produkty, po które należy sięgać po antybiotykoterapii, powinny być bogate w witaminy C, A i z grupy B (ryby, szpinak, pomidory, kiwi, truskawki, marchew, brokuły, dynia). Żeby organizm szybciej się zregenerował, należy spożywać większe ilości białka, obecnego m.in. w jajkach, nabiale, chudym mięsie. Do diety warto również włączyć produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli orzechy, nasiona, pestki słonecznika.

Nie należy zapominać również o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów. Po antybiotykoterapii zaleca się picie co najmniej 2 litrów wody dziennie, żeby w ten sposób nawodnić organizm.

Antybiotyki mogą również wpłynąć negatywnie na funkcjonowanie wątroby. Dlatego warto zażywać specjalne preparaty, które chronią ją w trakcie leczenia i po jego zakończeniu. Najlepiej jest skonsultować się z lekarzem, który zaleci odpowiedni specyfik, o ile jest potrzebny.

Po zakończeniu przyjmowania antybiotyków nie można od razu wracać do normalnego trybu życia. Organizm potrzebuje czasu, żeby w pełni się zregenerować. Żeby mu w tym pomóc, należy przede wszystkim oszczędzać siły przez kilka dni po terapii i nie uprawiać męczących sportów, np. biegania. Zamiast tego można wybrać się na dłuższy spacer lub przejażdżkę rowerem po płaskiej drodze. Świeże powietrze wpływa pozytywnie na cały organizm i przyspiesza jego regenerację. Równie istotne jest zadbanie o dobrą jakość snu – nie powinien trwać on krócej niż 7-8 godzin. Osłabiony organizm potrzebuje regeneracji, która odbywa się również podczas spoczynku.

Wzmacnianie organizmu po przeziębieniu

Nawet jeśli nie przyjmowało się antybiotyków i gdy ktoś przeszedł jedynie niegroźne przeziębienie, przez kilka dni należy uważać na styl życia i dietę. W przeciwnym wypadku choroba może szybko wrócić i to ze wzmożoną siłą. Nawet po lekkim przeziębieniu organizm człowieka jest osłabiony, ponieważ zużył on dużo energii na walkę z chorobą.

Dlatego kilka dni po przebytej infekcji nie należy zbyt forsować swojego organizmu. Lepiej opuścić zaplanowane treningi, żeby przeziębienie nie wróciło. Nie oznacza to jednak, że trzeba leżeć w domu przed telewizorem. Można np. wybrać się na przechadzkę po pobliskim parku lub lesie.

Po wyjściu z choroby trzeba też zadbać o swoją dietę. Tak jak w przypadku wzmacniania organizmu po antybiotykoterapii, należy włączyć do jadłospisu produkty bogate w witaminy, nienasycone kwasy tłuszczowe i białko oraz unikać niezdrowych, ciężkostrawnych potraw.

Aby organizm uodpornił się na bakterie i wirusy, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, można profilaktycznie pić herbatki wzmacniające odporność. Jedną z nich jest napar z imbirem, miodem i cytryną. Nie tylko świetnie smakuje, lecz także sprawia, że osoba będzie się rzadziej przeziębiać i chorować. Innym produktem wzmacniającym odporność jest czosnek, który można dodawać do wielu dań.

Zobacz także:

Uważajmy na słońce. Jak się chronić przed czerniakiem?

Zadbaj o zdrowy sen dzięki łóżkom i materacom Hilding Anders Polska - wiodącego producenta w kraju

Witamina E - źródło młodości i płodności. Dlaczego jest taka ważna

Autor: Anna Mierzejewska

Pozostałe wiadomości