Motoryzacja

Odłączenie akumulatora - jak bezpiecznie to zrobić?

Motoryzacja

Autor:
Adrian
Adamczyk
Natnan Srisuwan/Getty ImagesOdłączenie akumulatora - jak bezpiecznie to zrobić?

Akumulator używany od kilku lat zaczyna powoli tracić swoje właściwości, a po pewnym czasie, zwłaszcza w zimie, może przestać działać. Wtedy nie pozostaje nic innego jak jego wymiana. Żywotność akumulatora jest trudna do określenia. Najczęściej jest to przedział 5-6 lat.

Obecne akumulatory w większości są bezobsługowe - to znaczy, że nie ma dostępu do ich wnętrza i nie można uzupełnić ich wodą destylowaną lub demineralizowaną.

Tego typu akumulatory wyposażone są w wizjer. Jego kolor informuje o stanie akumulatora - zielony to znak, że wszystko jest w porządku, czarny to konieczność doładowania, natomiast biały lub żółty wskazuje na konieczność jego wymiany.

W większości samochodów akumulator montowany jest z przodu pod maską. W niektórych typach może znajdować się w bagażniku lub pod tylną kanapą. Wtedy zazwyczaj wyprowadzany jest dodatkowy biegun dodatni.

Zobacz wideo: Samochody: gadżety, aplikacje, ceny aut używanych

Samochody: gadżety, aplikacje, ceny aut używanych

Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w góręDzień Dobry TVN
wideo 2/3

Jak odłączyć akumulator?

Pierwszym krokiem przy odłączeniu akumulatora jest ustawienie samochodu na równej powierzchni, z dala od źródeł ognia. Trzeba zaciągnąć hamulec ręczny, wyłączyć zapłon i wyjąć kluczyk ze stacyjki, ponieważ auto z centralnym zamkiem może się zamknąć samoczynnie. Dla bezpieczeństwa warto założyć gumowe rękawiczki i okulary ochronne. Przy odłączaniu akumulatora bardzo ważna jest kolejność wykonywanych czynności.

Najpierw należy odłączyć przewód akumulatora minus (biegun ujemny - klemę minusową) od tzw. masy samochodu, a następnie plus (biegun dodatni - klema plusowa). Nie zastosowanie się do tej kolejności może doprowadzić do zwarcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Wynika to z tego, że w instalacji samochodu jego nadwozie (czyli masa) pełni funkcję tzw. przewodu powrotnego dla obwodów elektrycznych. Przypadkowe dotknięcie kluczem do obudowy samochodu w momencie odkręcania klemy ujemnej, kiedy dodatnia została już odkręcona, może doprowadzić nawet do wybuchu akumulatora.

Należy pamiętać, że akumulator jest dość ciężkim przedmiotem i trzeba go trzymać pionowo, aby wyeliminować ryzyko wycieku. Ładując go w pomieszczeniu, najlepiej postawić na gazetach i zadbać o dobrą wentylację. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy samodzielna wymiana akumulatora jest w ogóle dopuszczalna przez producenta. Dotyczy to pojazdów z wieloma systemami elektronicznymi - samodzielne odłączenie akumulatora może powodować rozregulowania wielu układów, dlatego użyć trzeba specjalnych narzędzi diagnostycznych dostępnych na warsztacie.

Zobacz wideo: Zimowe gadżety samochodowe

Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodoweKażdy kierowca powinien zaopatrzyć się w kilka gadżetów, które ułatwią mu podróżowanie autem zimą. Co warto mieć przy sobie?
Dzień Dobry TVN

Odłączanie akumulatora - jak jest montowany w pojeździe?

Akumulator musi być na sztywno przymocowany do obudowy. W przeciwnym razie w czasie jazdy może ulegać wstrząsom, co doprowadzić może do jego uszkodzenia. Wyróżnia się dwa główne typy mocowania akumulatora. Pierwszy to mocowanie obejm od góry akumulatora. Pozycja akumulatora na podstawie nie musi być bardzo precyzyjna, ponieważ jest pewne pole do manewru przy mocowaniu akumulatora. Drugi sposób to przytwierdzenie elementu mocującego podstawę akumulatora.

Przy tym drugim sposobie trzeba bardzo dokładnie ustawić akumulator, a także precyzyjnie zamocować kształtkę, która przytrzymuje podstawę akumulatora. Musi być bardzo stabilnie dokręcona, aby akumulator nie mógł wykonywać żadnych ruchów. Dokręcanie akumulatora musi być dość precyzyjne - nie może być dokręcony zbyt słabo, ale też należy uważać, żeby śruby nie przekręcić. Czasem warto zastosować gumową podkładkę, która dobrze amortyzuje wszelkie wstrząsy. Pierwszym krokiem jest wyłączenie silnika samochodu i odczekanie pewnego czasu, aż silnik ostygnie. Ochroni to przed oparzeniami przy odłączeniu akumulatora. Następnie należy wyłączyć wszystkie elementy pobierające prąd z akumulatora - światła i inne żarówki.

Przed ponownym podłączeniem należy przeczyścić klemy w akumulatorze, a także jego podstawę. Ta pierwsza czynność służy utrzymaniu dobrego przepływu prądu, a druga odpowiedniemu zamocowaniu akumulatora do podstawy. I oczywiście klemy trzeba podłączyć w odwrotnej kolejności, niż je odłączono - czyli najpierw podłączamy plus, a następnie minus.

Odłączenie akumulatora w samochodzie z komputerem

W starszych typach samochodów odłączenie i podłączenie akumulatora jest bardzo prostą sprawą. Natomiast w pojazdach z komputerem sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Po odłączeniu akumulatora ustawienia komputera resetują się. Dotyczy to zarówno ustawienia pracy silnika, jak i szyb elektrycznych.

O ile ponowne zaprogramowanie szyb nie jest większym problemem, to odpowiednie ustawienie przepustnicy jest bardziej skomplikowane. Objawia się to tym, że po włączeniu silnika pracuje on na wysokich obrotach. Poza tym przy zmianie biegów obroty nie zmniejszają się. Objaw jest taki, jakby kierowca cały czas trzymał nogę na gazie.

W tej sytuacji trzeba przeprogramować komputer pokładowy. Zaczyna się od przypięcia klemy akumulatora i odpalenia silnika. Następnie trzeba rozgrzać silnik, aż do momentu włączenia się wentylatora chłodnicy.

Następnie trzeba odłączyć akumulator na około 45 sekund, co spowoduje ponowny reset komputera. Później trzeba ponownie podpiąć klemę akumulatora i udać się na jazdę próbną. W jej trakcie trzeba jechać na możliwie najwyższych obrotach, na jak najwyższym biegu. Przejazd taki powinien trwać około pół godziny. Nie można dopuścić do chłodzenia silnika.

Zobacz też:

Autor:Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Natnan Srisuwan/Getty Images

Pozostałe wiadomości