Finanse i Praca

Zwroty pieniędzy dla turystów korzystających z voucherów od biur podróży. Sprawie przyjrzał się UOKiK

Finanse i Praca

Autor:
Teofila
Siewko
Źródło:
UOKiK
Polskie banknoty i monety

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spłynęły skargi konsumenckie odnośnie 12 biur podróży. Sprawę zbadał prezes UOKIK Tomasz Chróstny. W związku z nieuczciwym zachowaniem usługodawców część konsumentów będzie mogła otrzymać zwroty pieniędzy za niewykorzystane vouchery turystyczne. Których biur podróży dotyczy decyzja?

Biura podróży będą musiały zwrócić pieniądze za vouchery

Prezes UOKiK sprawdził, w jaki sposób przedsiębiorcy rozliczali się z voucherów, które oferowali za odwołane usługi z powodu pandemii COVID-19. Według otrzymywanych informacji, 12 biur podróży zmieniło zasady na niezgodne z prawem. Z tego powodu turystom należy się zwrot pieniędzy za niewykorzystane vouchery. 

Praca i finanse

Jak Polacy czy zarządzają swoimi finansami?
Jak Polacy czy zarządzają swoimi finansami?Dzień Dobry TVN
wideo 2/14

Mowa o bonach wystawianych przez same biura turystyczne. W trakcie pandemii odwoływanych było wiele wycieczek, a jako rekompensatę część biur oferowała specjalne kupony, które można było ponownie wykorzystać jedynie w danej firmie. Osoby, które nie zdążyły ich wykorzystać, dowiadywały się, że środki przepadały. Problemem okazały się regulaminy, w których zapisy mogły wprowadzać konsumenta w błąd. W związku z tą sytuacją UOKiK przeprowadził kontrolę - biura podróży zostały sprawdzone pod kątem tego, jak rozliczane są bony. W efekcie część będzie musiała zwrócić konsumentom wpłacone przez nich środki. 

Które biura podróży zostały sprawdzone przez UOKIK?

Prezes UOKiK sprawdził dwanaście biur podróży:

  1. 1Best Reisen Group,
  2. 2Coral Travel Poland,
  3. 3Ecco Holiday,
  4. 4Exim,
  5. 5Grecos Holiday,
  6. 6Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company,
  7. 7L.T.M. Luxury Travel Management,
  8. 8Nowa Itaka,
  9. 9Orient Travel,
  10. 10Rainbow Tours,
  11. 11TOP Touristik,
  12. 12TUI Poland

a także przedsiębiorstwa współpracujące z tymi spółkami.

Decyzja UOKiK w sprawie zwrotów pieniędzy przez biura podróży

Jak podał UOKiK w informacji prasowej: "W ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień udało się bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych zmienić praktyki biur podróży". Biuro podróży Orient Travel z kolei nie wydawało voucherów, a L.T.M. Luxury Travel Managemet przekazało jedynie kilka takich kuponów na wyraźne życzenie klientów, bez podawania dodatkowych warunków ich realizacji. 

- Przeanalizowaliśmy warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdziliśmy jak informowały konsumentów, a także jak w praktyce realizowały wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery. Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny – wyjaśniił Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Zobacz także:

Autor:Teofila Siewko

Źródło: UOKiK

Źródło zdjęcia głównego: Sergio Delle Vedove / EyeEm/Getty Images

Pozostałe wiadomości