Zdrowe odżywianie

    Zdrowe odżywianie

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" dietetyczka Aneta Łańcuchowska radzi, co jeść, gdy uprawiamy sport. Odpowiednia skomponowana dieta daje nam siłę do ćwiczeń oraz wpływa na szybszą regenerację organizmu. Co jeść przed treningiem, a co po treningu? I jak przygotować domowy izotonik, który nawodni organizm po ćwiczeniach?

    W kolejnej odsłonie "Reakcji łańcuchowej" Aneta Łańcuchowska przekonuje, że jedząc pewne produkty, można zachować młodość i witalność. Za starzenie się organizmu odpowiadają wolne rodniki. Są też przyczyną bardzo wielu chorób między innymi miażdżycy, cukrzycy, chorób serca. Poziom wolnych rodników zmniejszają antyoksydanty. Gdzie ich szukać?

    Kolendra, obok kurkumy i kuminu, to zioło o wielkiej mocy. Jest między innymi silnym antyoksydantem, czyli zawiera związki, które walczą z wolnymi rodnikami oraz podnosi libido. Jakie jeszcze właściwości ma kolendra? Mówiła o tym w Dzień Dobry TVN prowadząca cykl "Naturalnie!" Agnieszka Cegielska.

    Podgrzewanie jedzenia w kuchence mikrofalowej jest bardzo wygodne, są jednak produkty, które nie powinny w niej lądować. To m.in. mleko matki i surowe mięso. Dlaczego nie powinniśmy podgrzewać ich w mikrofalówce? Jakich zasad się trzymać, kiedy korzystamy z tego urządzenia? O tym w Dzień Dobry TVN mówiła dziennikarka naukowa i blogerka Aleksandra Stanisławska.

    Kminek i kumin są często mylone. Czym się zatem różnią? Jakie mają właściwości? Dlaczego można je zalecać kobietom? Zapytaliśmy o to prowadzącą cykl "Naturalnie!" Agnieszkę Cegielską.

    Surowe migdały, czerymoja i karmazyn atlantycki – to zdaniem naukowców trzy najlepsze, pod względem wartości odżywczej produkty spożywcze świata. Czym jest czerymoja? Skąd pochodzi? Jakie wartości skrywa w sobie ten egzotyczny owoc? Dlaczego powinniśmy jeść migdały? I co to znaczy, że zamiast liczyć kalorie, powinniśmy zwracać uwagę na gęstość odżywczą produktu? W studiu Dzień Dobry TVN gościliśmy dietetyk Annę Radowicką.

    Dobra flora bakteryjna jelit przekłada się na cały nasz organizm. To od niej zależy nasza odporność oraz samopoczucie. Dobrą florę bakteryjną pomagają nam budować kiszonki. Powstają one w wyniku naturalnej fermentacji, kiedy wydziela się kwas mlekowy. W studiu Dzień Dobry TVN gościliśmy dietetyk Justyna Markowska, która zdradziła, że kiszenie wydobywa z warzyw to, co najlepsze. Co to znaczy? I co możemy kisić?

    Według danych Inspekcji Handlowej, na 160 skontrolowanych lokali gastronomicznych, w 80 proc. wykryto nieprawidłowości. Gdzie zatem jeść, by się nie struć? Na czym oszukują nas restauratorzy? Zapytaliśmy o to w Dzień Dobry TVN socjolog, podróżniczkę i blogerkę Natalię Sitarską. Jak nasz gość ocenia jedzenie w polskich kurortach?

    W kolejnej odsłonie cyklu "Naturalnie" Agnieszka Cegielska opowiedziała o właściwościach roszponki. Jakie cenne składniki zawiera ta sałata? Roszponka między innymi oczyszcza organizm z toksyn. Jest idealna na przesilenie wiosenne. Roszponka to również kopalnia minerałów. Jakich? Agnieszka opowiedziała o tym w studiu Dzień Dobry TVN.

    Któż z nas nie lubi soków, czy to owocowych, czy warzywnych? Pani Gadżet - Anna Nowak-Ibisz przyniosła dziś do studia Dzień Dobry TVN wyciskarki, dzięki którym będziemy mogli samodzielnie produkować pyszne soki w domowym zaciszu!

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska wzięła na warsztat chleb. Jak zdradza dietetyczka, prawdziwy chleb powinien mieć tylko 4 składniki. Jakie? Jak czytać etykiety? Dlaczego dobry chleb powinien być ciężki? Jakich składników odżywczych dostarczy nam razowy chleb? I dlaczego brązowy lub rudawy kolor chleba powinien nas zaniepokoić?

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska obaliła mity na temat jajek. Do tej pory jaja cieszyły się raczej złą sławą ze względu na zawarty w nich cholesterol. Jak jest naprawdę? Ile jajek powinno się znaleźć w naszej diecie? Okazuje się, że jajka dostarczają nam przede wszystkim pełnowartościowego białka i choliny, która jest niezwykle istotna dla naszego organizmu. Dlaczego? Inną substancją zawartą w jajku, która pozytywnie wpływie na zdrowie jest lecytyna. Hamuje ona przyswajanie cholesterolu z pożywienia oraz obniża jego poziom we krwi.

    Figi, zarówno te świeże, jak i te suszone są prawdziwą bombą witaminową. Zawierają między innymi witaminę A, C czy B. Oprócz tego figi mają w sobie dużo błonnika, potasu i żelaza. Czy wiedzieliście, że 100 g fig ma więcej wapnia niż szklanka mleka? Po czym poznamy, że figa jest już dojrzała? O właściwościach fig w studiu Dzień Dobry TVN opowiedziała Agnieszka Cegielska.

    Wydaje nam się, że warzywa z certyfikatem są zdrowsze, dlatego jesteśmy w stanie zapłacić za nie więcej. Do Dzień Dobry TVN zaprosiliśmy autora publikacji na temat biowarzyw Jakuba Łysia i chemiczkę Ewę Tinz, aby zapytać, czy warzywa te są rzeczywiście lepsze i jakie normy muszą spełnić. Czy gospodarstwa eko otrzymują certyfikat dożywotnio czy muszą go co jakiś czas odnawiać?

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska wzięła na warsztat tłuszcze, które są dla nas źródłem skoncentrowanej energii. Jak zazna dietetyczka, 1 gram tłuszczu, to aż 9 kcal. Tłuszcze dzielimy na nasycone oraz nienasycone. Zdrowsze są dla nas tłuszcze nienasycone, które z kolei dzielimy na jednonasycone, znajdziemy je np. w oliwie z oliwek oraz tłuszcze wielonasycone. Tych ostatnich szukajmy w owocach morza, rybach, siemieniu lnianym, orzechach włoskich. Jaka jest różnica miedzy kwasem omega-3 a kwasem omega-6? Których powinniśmy spożywać więcej?

    Polacy lubią nabiał i często go kupują. Czy produkty mleczne mogą niekorzystnie wpływać na naszą cerę, układ oddechowy i pokarmowy? Ile powinniśmy jeść nabiału dziennie? I czy to prawda, że mleko to najlepsze źródło wapnia? Gościem Dzień Dobry TVN była dietetyczka Justyna Mizera.

    Jakiś czas temu pojawiła się informacja, że olej rzepakowy jest szkodliwy dla mózgu. Czy to prawda? Jaka dieta jest dobra dla mózgu? Czy rzeczywiście popularny ostatnio olej kokosowy jest rzeczywiście taki zdrowy? Zapytaliśmy o to dietetyczkę Annę Radowicką.

    Każda pora roku jest dobra do tego, by sięgać po kaszę gryczaną - mówi Agnieszka Cegielska. Ale jak wybrać tę najlepszą i najzdrowszą? O tym w kolejnym odcinku cyklu "Naturalnie!". Jaka jest różnica pomiędzy kaszą paloną i niepaloną? Czy to prawda, że łuska gryki ma właściwości antyseptyczne? Zobaczcie, jak powstaje kasza gryczana i, jakie potrawy można z niej przygotować.

    W Boże Narodzenie wielu z nas nie szczędzi sobie świątecznych smakołyków. Jaką dietę zastosować, aby poczuć się lepiej po takim obżarstwie i mieć płaski brzuch w czasie sylwestra? Jakie herbatki ziołowe są dobre na trawienie? Zapytaliśmy o to gościa Dzień Dobry TVN dietetyk Anetę Łańcuchowską.

    Trudno sobie wyobrazić Święta Bożego Narodzenia bez maku. O jego cennych właściwościach mówiła w Dzień Dobry TVN prowadząca cykl Naturalnie! Agnieszka Cegielska.

    Na zlecenie UOKiK Inspekcja Handlowa skontrolowała 70 proc. sklepów i hurtowni rybnych. Aż w 70 proc. Wykryto nieprawidłowości. Wśród sprawdzanych ryb znaleziono m.in. łososia "z zażółceniami i o tranowatym smaku" oraz "mazistego" mintaja. Jakie jeszcze nieprawidłowości wykryto? O komentarz do tych wyników poprosiliśmy gościa Dzień Dobry TVN Agnieszkę Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na co zwracać uwagę przy zakupie ryby? Czy ryby szybko się psują?

    Orzechy niezwykle korzystnie wpływają na mózg. Jakie są jeszcze inne ich zalety? Ile orzechów powinniśmy jeść dziennie? Jakie właściwości ma olej z orzechów włoskich? Czy można na nim smażyć? O tym w Dzień Dobry TVN mówiła prowadząca cykl Naturalnie! Agnieszka Cegielska.

    "Naturalnie!" to cykl, w którym Agnieszka Cegielska dzieli się wiedzą na temat pozytywnego wpływu produktów naturalnych na nasze zdrowie. Właśnie ukazała się jej książka, w której zebrane są te wszystkie informacje. O pracy nad książką Agnieszka mówiła w Dzień Dobry TVN. Na co zostaną przeznaczone pieniądze z jej sprzedaży? Czy będzie kolejna książka?

    Katarzyna Bosacka, jak mantrę powtarza: "czytajmy etykiety"! Bo to właśnie po etykietach poznamy, czy żywność, którą kupujemy nie jest niebezpieczna dla naszego zdrowia. Ostatnie badania wykazują, że zawarte w wędlinach konserwanty są silnie rakotwórcze. Jak "na oko" rozpoznać te pozbawione chemii? Czy wędliny, które możemy kupić w sklepach ekologicznych są faktycznie ekologiczne?

    Okazuje się, że to co zjemy przed położeniem się do łóżka ma wpływ na jakość naszego snu. Jaki zatem posiłek gwarantować będzie dobry sen? Kiedy należy zjeść kolację? Zapytaliśmy o to w Dzień Dobry TVN dietetyczkę Anetę Łańcuchowską.

    W diecie wielu Polaków mięso jest produktem dominującym. Tymczasem naukowcy twierdzą, że warto je ograniczyć. Do Dzień Dobry TVN zaprosiliśmy dietetyczkę Justynę Mizerę, by zapytać, jak często jeść mięso. Które jest najzdrowsze?

    Podobno kawa z mlekiem powoduje cellulit. Prawda to czy fałsz? Zapytaliśmy o to w Dzień Dobry TVN dietetyczkę Anetę Łańcuchowską. Dowiedzieliśmy się również, jak na nasze zdrowie wpływa kawa, jakie są rzeczywiste przyczyny cellulitu i w jaki sposób możemy go zredukować.

    Dbanie o cerę to nie tylko drogie kremy na dzień, na noc i pod oczy. To również odpowiednia dieta. Co nas "upiększa od środka"? O tym w Dzień Dobry TVN dietetyczna Aneta Łańcuchowska. Zobacz, które kasze, mięsa, oleje, warzywa, owoce i rośliny strączkowe sprawią, że Twoja skóra będzie świetlista i nawilżona. Które z nich opóźnią procesy starzenia? I co z mitem o piciu 2 l wody dziennie? Ile faktycznie powinniśmy jej pić?

    Pigwa to idealny owoc na przeziębienie. Dla podkręcenia apetytu mamy powinny go dawać dzieciom niejadkom. Za co jeszcze należy ją cenić? Jakie przetwory można z niej zrobić? Jaka jest różnica między pigwą a pigwowcem? Jakie witaminy i składniki mineralne zawiera? O tym w Dzień Dobry TVN mówiła prowadząca cykl Naturalnie! Agnieszka Cegielska.