Zdrowe odżywianie

    Zdrowe odżywianie

    Masło kokosowe w ostatnich 2-3 latach stało się jednym z chętniej używanych produktów spożywczych, typowym superfood, które każda dbająca o formę kobieta ma w swojej kuchni. Z jednej strony – okazało się doskonałym zastępnikiem dla tradycyjnych olejów. Z drugiej – zaczęło funkcjonować jako dodatek nadający słodkim posiłkom bardzo oryginalnego smaku, jednocześnie zwiększając (w tym dobrym znaczeniu) ich wartość energetyczną.

    Olej lniany, dzięki wysokiej zawartości kwasu omega-3 obniża cholesterol i wspomaga działanie układu krwionośnego. Olej lniany jest również wykorzystywany w kosmetyce - ma właściwości regenerujące i hamuje zapalenia skóry. Ma również zbawienne działanie na włosy - dzięki dużej zawartości witaminy E nadaje im zdrowy połysk, ma działanie odbudowujące i regenerujące. Dowiedz się, jakie jeszcze właściwości ma olej lniany i dlaczego warto włączyć go do codziennej diety.

    Kardamon, obok szafranu, jest jedną z najbardziej cennych przypraw. Jego siła tkwi w intensywności smaku oraz właściwościach prozdrowotnych. Kardamon to przyprawa dla osób, które lubią przygotowywać potrawy w mocno wyczuwalnym aromacie.

    Bylica estragon (znana również jako estragon lub bylica draganek) jest niezwykle cenioną przyprawą, ze względu na charakterystyczny aromat swych liści. Ma wszechstronne zastosowanie - możemy zrobić z niej sos estragonowy do kurczaka, wzbogacić jej smakiem ogórki kiszone lub dodać przyprawę do śledzi. Estragon ma również liczne właściwości lecznicze, dlatego warto zaopatrzyć się w swój własny estragon w doniczce, aby zawsze móc po niego sięgnąć. Radzimy, do czego wykorzystać estragon i jak o niego zadbać.

    Tasznik pospolity to popularna roślina, którą można spotkać w wielu miejscach, m.in. przy drogach, na polach, a także w przydomowych ogródkach. Bylina uważana jest przez rolników za chwast. Przed rozpoczęciem zwalczania tasznika pospolitego, warto jednak przyjrzeć się jego właściwościom leczniczym. Ziele może pomóc w pokonaniu wielu uciążliwych dolegliwości, w związku z czym jest chętnie wykorzystywane w medycynie naturalnej.

    Cytryna to źródło wielu witamin i składników mineralnych, dzięki czemu może pozytywnie wpływać na nasze zdrowie. Cytrynę można wykorzystywać nie tylko do jedzenia na surowo, jako dodatek do napojów czy lemoniady. Skórka z cytryny posiada właściwości prozdrowotne.

    Ssanie oleju kokosowego to praktyka oczyszczania jamy ustnej z bakterii, grzybów i innych pasożytów. Niektórzy twierdzą, że ssanie oleju pomogło im wyleczyć się z bólu zatok czy chorób krwi. Według innych olej kokosowy pomaga przy kaszlu lub katarze, a także wspiera walkę z nowotworami. Jak jest naprawdę?

    Jeśli czujesz się zmęczony, łapie cię przeziębienie lub grypa, doskonałym rozwiązaniem będzie herbata z kardamonem, imbirem lub cynamonem. Te korzenne przyprawy mają właściwości rozgrzewające, wykazują ponadto szereg działań leczniczych. Odznaczają się również charakterystycznym, lekko pikantnym aromatem, który doskonale podkreśli i wzbogaci smak potraw. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto włączyć je do swojego menu.

    Asafetyda to jedna z najpopularniejszych przypraw kuchni indyjskiej. Odpowiednia ilość przyprawy jest w stanie urozmaicić smak potraw i nadać im oryginalny, egzotyczny aromat. Oprócz nietypowych walorów smakowych ma także korzystny wpływ na zdrowie. Sprawdź, gdzie kupić asafetydę i do jakich dań warto ją dodawać.

    Krążąca w społeczeństwie opinia jest taka, że tłuszcz powoduje nadwagę, otyłość, miażdżycę. Jednak z dietetycznego punktu widzenia tłuszcz to przyjaciel człowieka decydujący o przemianach metabolicznych, wchłanianiu witamin, syntetyzowaniu hormonów oraz wielu innych funkcjach. O tłuszczu i jego wpływie na tycie mówiła w Dzień Dobry TVN dietetyk Milena Nosek.

    Jak obniżyć cholesterol? Przy pomocy diety oraz wysiłku fizycznego – czasem nie trzeba przyjmować żadnych leków. Nadmiar cholesterolu może bardzo negatywnie wpływać na zdrowie człowieka, dlatego cały czas należy trzymać rękę na pulsie.

    Za tydzień Wigilia, a więc smażone ryby, groch z kapustą, pierogi, ciasta. Jest co trawić :)W studiu Dzień Dobry TVN Karolina i Maciej Szaciłło podpowiedzieli, jak w naturalny sposób wspomóc trawienie.

    Obniżenie cholesterolu odgrywa ważną rolę w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego. W diecie obniżającej cholesterol powinny pojawić się m.in.: płatki owsiane, otręby pszenne, rośliny strączkowe, razowe pieczywo, ryby morskie oraz zioła, takie jak: bazylia, kolendra, czarnuszka. W Dzień Dobry TVN o diecie na cholesterol mówiła dietetyk Milena Nosek.

    Ocet jabłkowy od lat ceniony jest za właściwości zdrowotne. Stosowany w celu zwiększenia odporności na infekcje, pobudzenia krążenia czy oczyszczenia wątroby. Przeprowadzone badania potwierdziły, że działa antybakteryjnie, obniża poziom glukozy we krwi i może pomagać w odchudzaniu. Prosty w przygotowaniu może znaleźć się w każdej domowej apteczce.

    Ryby to źródło witamin, składników mineralnych i bogactwo kwasów omega-3. Ryby powinniśmy jeść przynajmniej dwa razy w tygodniu. Najczęściej sięgamy jednak po ryby wędzone. Czy są one równie zdrowe, co te świeże?