Zdrowe odżywianie

    Zdrowe odżywianie

    Lato to czas podróży, zarówno tych bliższych, jak i dalekich. Nieważne czy na wycieczkę wybierasz się samochodem, busem czy pociągiem, warto zawczasu przemyśleć, jaki zabrać ze sobą prowiant. Może okazać się to zbawienne, gdy na trasie nie będzie stacji benzynowej oferującej jedzenie, albo będzie zamknięty Wars. Podpowiadamy, jakie jedzenie zabrać w drogę, by nie zepsuło się w wysokich temperaturach.

    Czarna porzeczka to świetnie znana roślina w naszym kraju, bywa uprawiana w ogródkach, rośnie też dziko. Szczególnie często wykorzystuje się jej owoce do zrobienia soku z czarnej porzeczki i różnego rodzaju przetworów. W poniższym artykule zgromadziliśmy wszystkie najważniejsze informacje na temat tej rośliny, które umożliwią jej uprawę i właściwe wykorzystanie.

    Większość lodów i sorbetów produkowana jest z proszku lub pasty z dodatkiem emulgatorów i stabilizatorów, które mogą zawierać gluten. Dodatkowym źródłem glutenu są wafelki do lodów, a także wszelkiego rodzaju ciasteczka dodawane do niektórych smaków. Lody z dodatkiem glutenu nie powinny być spożywane przez osoby będące na diecie bezglutenowej. W tej sytuacji odpowiednim rozwiązaniem są lody z symbolem Przekreślonego Kłosa, oznaczającego produkt bez glutenu.

    Latem doskonale orzeźwia, zimą świetnie sprawdzi się jako aromatyczny, korzenny deser. Mango lassi, tradycyjny indyjski napój, pokocha każdy miłośnik zdrowych koktajli odżywczych – jest smaczny, prosty w przygotowaniu i bardzo zdrowy. Podpowiadamy, jak przygotować oryginalne, jogurtowe mango lassi.

    Rano rogalik z dżemem, w przerwie w pracy ciastko do kawy, po obiedzie deser, a na poprawę nastroju batonik. Jeśli jest gorąco, chętnie zjemy lody, a pragnienie ugasimy słodkim, gazowanym napojem. W ciągu dnia nawykowo sięgamy po produkty zawierające cukier. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego, że jest on obecny nie tylko w słodyczach. Jak z niego zrezygnować? Dlaczego jest to takie trudne? To wyjaśnia nam psychodietetyczka Joanna Zielewska, autorka książki "190 dań do pudełka. Insulinooporność".

    Czarny bez to niezwykła roślina, która od wieków znana jest ze swoich zbawiennych dla naszego organizmu właściwości. Wszystkie części tej rośliny mogą być wykorzystane do celów leczniczych. Jeśli chcemy wykorzystać jego kwiaty, należy się spieszyć, ponieważ sezon na nie dobiega końca. W programie Agnieszka Cegielska opowiedziała, jak działa ten cud natury.

    Arbuz nazywany jest kawonem, pochodzi z rodziny dyniowatych i rośnie dziko w Afryce. W 92% arbuz składa się z wody i zawiera witaminy i składniki mineralne. Jest też bogaty w przeciwutleniacze i jego spożywanie korzystnie wpływa na nasz organizm.

    Polacy znajdują się w czołówce najbardziej otyłych narodów. Do tego, coraz więcej z nas zmaga się z cukrzycą czy chorobami układu krążenia. Takich problemów ze zdrowiem można jednak uniknąć. Wystarczy zjeść w ciągu dnia jeden wegański posiłek. Czy taka drobna zmiana wystarczy, aby nie chorować i dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem? Co można jeść na kolację? W Dzień Dobry TVN na ten temat rozmawialiśmy z Michałem Wrzoskiem, dietetykiem.

    Kakao do Europy trafiło stosunkowo niedawno. Tymczasem, świat zachwyca się jego smakiem i prozdrowotnymi właściwościami od ponad siedmiu tysięcy lat. Dlaczego warto pić kakao? Jak je przygotować, aby zachować jak najwięcej wartościowych związków? Michał i Irmina Mysza są podróżnikami i znawcami kakao. W Dzień Dobry TVN opowiedzieli o nieznanych właściwościach tego produktu.

    Pandemia wywróciła nasze życie do góry nogami. Na te kilkanaście miesięcy cały świat skurczył się do czterech ścian mieszkania. Zamknięcie zmieniło nasze nawyki oraz przyzwyczajenia. Zaczęliśmy też inaczej się odżywiać. Główny Urząd Statystyczny postanowił sprawdzić, co Polacy jedli w czasie pandemii i które produkty kupowaliśmy najczęściej.

    Po sok z brzozy warto sięgać w przypadku problemów z nerkami, a także w celu wzmocnienia naturalnej odporności organizmu. Napój o dość specyficznym smaku poprawia stan skóry i włosów, usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, jest skuteczną bronią w walce z anemią. Sok z brzozy można pozyskać z pnia oraz liści.

    Szparagi zielone znane są od XVIII w. i stanowią ulubiony przysmak m.in. Francuzów. Mimo wysokiej ceny stają się coraz bardziej popularne także na polskich stołach. Warto wiedzieć, jak gotować i przechowywać szparagi zielone i białe, by były nie tylko smaczne, ale też nie traciły wartości odżywczych. Sprawdź też, z czym można je podawać.

    Maj to miesiąc, w którym przyroda budzi się do życia. Jest coraz więcej słonecznych dni, a co za tym idzie – rozkwita wiele roślin, w tym te, które dają pyszne warzywa i owoce. Które z nich najlepiej smakują właśnie teraz? Sprawdź, jakie sezonowe warzywa królują w maju.

    O tym, że zdrowa dieta ma olbrzymi wpływ na nasze zdrowie wiemy wszyscy. Niestety ogromna część kobiet (i nie tylko) nie stosuje się do zaleceń dietetyków czy lekarzy i odżywia się byle jak. O zdrowym menu przypominamy sobie dopiero wtedy, gdy chcemy schudnąć lub dopadła nas jakaś choroba. Jak duży wpływ na nasze zdrowie i gospodarkę hormonalną ma sposób odżywiania? O tym w Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z dr. n. med. Tadeuszem Oleszczukiem, ginekologiem-położnikiem.

    Stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Zwracamy większą uwagę na to, co wkładamy do koszyka i chętniej sięgamy po żywność ekologiczną czy z oznaczeniem BIO. Czy faktycznie na tym korzystamy?

    Rambutan, a dokładnie jagodzian rambutan, to jeden z egzotycznych owoców o ciekawym smaku i właściwościach pozytywnie wpływających na zdrowie, samopoczucie i wygląd. Jedzenie go nie sprawia trudności, a smak jest ciekawy i przyjemny. Rambutan intryguje wyglądem – jego skórka jest pokryta miękkimi, przyjemnymi w dotyku włoskami.

    O szkodliwym wpływie mięsa na nasze zdrowie musi się coraz więcej. Zdaniem badaczy najbezpieczniejsza dla człowieka oraz planety byłaby dieta wegańska, czyli oparta tylko i wyłącznie na produktach roślinnych. Jak przejść na weganizm? Czy takie menu jest dobre także dla dzieci? W Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy na ten temat z Idą Kulawik, autorką bloga "Veganbanda ", oraz jej mężem Marcinem.

    Zupa krem to świetny pomysł na pyszny, zdrowy, najczęściej szybki i lekkostrawny posiłek. Można ją zrobić z większości warzyw i łączyć z dowolnymi dodatkami - wegetariańskimi i wszystkimi innymi. Jeśli nie masz pomysłu na konkretną zupę krem, sprawdź 10 różnych przepisów.

    Motywuje, edukuje, dopinguje - Anna Lewandowska to chyba jedna z najbardziej "fit" polskich gwiazd. Od jakiegoś czasu trenerka prowadzi w mediach społecznościowych akcję, w której zachęca do podejmowania małych kroków w drodze ku dużej zmianie i zdrowszemu stylowi życia. Wiele osób z chęcią stosuje się do jej rad i widzi efekty - czy podobnie będzie w przypadku jedzenia jajek na śniadanie?