Diety i odchudzanie

Cheat meal. Czy oszukane posiłki faktycznie mają sens?

Diety i odchudzanie

Aktualizacja:

„Cheat meal” albo „cheat day”. Coraz więcej osób będących na diecie stosuję zasadę oszukanych posiłków. Czy sporadyczny urlop od żywieniowego reżimu ma swoje uzasadnienie? Czy nagradzanie siebie pizzą czy hamburgerem z frytkami jest dobre dla naszego zdrowia? Zapytaliśmy o to dietetyczkę Ulę Somow.

Czy warto robić urlop od diety?

Coraz więcej osób dbających o swoją sylwetkę wierzy w teorię „cheata”, czyli oszukanego posiłku. Przez sześć dni w tygodniu restrykcyjnie pilnują diety, by siódmego zjeść „zakazany” posiłek, np. od poniedziałku do soboty są w deficycie kalorycznym, a w niedzielę przyjmują 2000 kcal ponad swoje zapotrzebowanie. Niestety, jak tłumaczy dietetyczka, bilansu energetycznego oszukać się nie da. Najczęściej tzw. oszukane posiłki są bogate w tłuszcze nasycone i typu „trans”, cukry proste oraz sól. Są również bardzo duże objętościowo.

Ula Somow nie jest zwolenniczką „cheat meal”. Nasza ekspertka przekonuje, że z dietą jest jak z dobrym małżeństwem: powinno się żyć z nią w zgodzie przez całe życie. Dopuszczanie się zdrady nie jest dobre ani w przypadku małżeństwa, ani jedzenia. To nieprawda, że „cheat meal” poprawnie wpływa na metabolizm. Jest wręcz zupełnie odwrotnie.

Nie nagradzaj siebie jedzeniem

Co więcej, dietetyczka przekonuje, że umoralnianie i nadawanie posiłkom cech zdrady czy winy również nie jest dobre. Nie należy traktować „cheat meala” jako nagrody za ciężki tydzień treningów czy odmawiania sobie słodkości. Do jedzenia nie powinniśmy podchodzić w sposób emocjonalny. Jeżeli „cheat day” czy „cheat meal” ma być nagrodą to wychodzi na to, że przez sześć dni jesteśmy nieszczęśliwi. A to nie o to chodzi w racjonalnym odżywianiu.

Jeżeli nasza dieta jest odpowiednio zbilansowana i dostarcza nam niezbędnych składników odżywczych, to od czasu do czasu można sobie pozwolić na pizzę czy hamburgera.

Najważniejszy jest umiar i zdrowy rozsądek. Ula Somow zachęca do tego, by o posiłkach myśleć w ten sposób, że odżywiają nasz organizm.

Powinniśmy uczyć się jeść racjonalnie, to ma być styl odżywiania, a nie dieta, stosowana w jakimś terminie

- przekonuje dietetyczka.

Zobacz też:

>>>Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Autor: Magdalena Gudowska

Pozostałe wiadomości