Profilaktyka zdrowia

Stretching według Michała Baryzy. Najlepsze ćwiczenia na odciążenie kręgosłupa 

Michał Baryza większości z nas zapadł w pamięci jako uczestnik programu „Top Model”. Niewiele osób wie, że model od 7 lat zajmuje się fizjoterapią i pracuje z pacjentami. Dużą część swojej działalności skupia na stretchingu. Po co to robić? O dobroczynnym wpływie rozciągania opowiedział nam sam fizjoterapeuta.

Michał Baryza – fizjoterapeuta

Michał z wykształcenia jest fizjoterapeutą i to z tym zawodem było związane jego największe marzenie o własnym biznesie. Były uczestnik Top Model postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i zrealizować plany. W ten sposób od kilku lat pracuje na swojej Wyspie, czyli założonym przez niego spa w Toruniu. Oprócz masaży i zabiegów Michał dużą wagę przywiązuje do stretchingu. Dlaczego jest tak ważny?

Stretching jest idealnym zajęciem dla każdego. Zarówno osoby, które wykonały trening siłowy, jak i te, które przez długi czas siedziały przy biurku, powinny rozciągać swoje mięśnie. Jest to istotne dla naszych stawów i narządów wewnętrznych. Kiedy każdy mięsień ma swoje miejsce i swobodnie może wykonywać swoją pracę, nasz organizm funkcjonuje znacznie lepiej.

Gdybyśmy się rozciągali to mamy sto procent lepszą kondycję, lepszą elastyczność mięśni, co daje powody do tego, żeby czuć się zdrowo

– powiedział Michał. 

Niestety samodzielne rozciąganie może być także ryzykowne. Zbyt duże napięcie mięśniowe, może doprowadzić do pozrywania włókien, dlatego tak ważna jest tu rola fizjoterapeuty.  

Najciekawsze jest to, że dzisiaj jemy wiele przetworzonej żywności. Jeżeli nie będziemy pić wody i nie będziemy się rozciągać, to mięsień będzie miał problem, żeby złapać elastyczność. Woda rozcieńcza ten kleik, którym mamy w środku, między mięśniami 

– powiedział.

Stretching a rozgrzewka, czym się różni?

Stretching i rozgrzewkę Michał porównał do produktów spożywczych, które, choć idealnie do siebie pasują, sprzedawane są oddzielnie.

Rozgrzewka to zestaw ćwiczeń, którym rozpoczynamy każdy większy ruch, trening, zawody czy gimnastykę. Chodzi o to, aby pobudzić organizm i przygotować go do wysiłku. Stretching natomiast ma za zadanie porozciągać włókna mięśniowe. Po każdym treningu, po długim siedzeniu przy biurku, robią się przykurcze mięśni. Stretching ma przywrócić, prawidłową elastyczność mięśni.

Przed każdym sportem powinniśmy się rozciągać i robić rozgrzewkę. Od tego zaczynają się mikrourazy, jeżeli nie aktywujemy wszystkich mięśni do pracy

 - powiedział

Gdzie ćwiczyć stretching?

W ofercie klubów fitness znajdziemy szeroką ofertę zajęć, które oparte są na stretchingu, stabilizacji i poprawie postawy ciała. Czy rozciąganie możemy wykonywać także w domowym zaciszu? Michał przyznał, że w domu możemy wykonywać większość ćwiczeń, jednak nie uda nam się zrealizować całego planu treningowy ze względu na brak odpowiedniego sprzętu.

Chciałbym pokazać kilka ćwiczeń głównych, które od razu pomogą, dzięki nim poczujemy ulgę w kręgosłupie. Kiedy i jak często wykonujemy takie ćwiczenia, zależy tylko od nas. Jeżeli będziemy ćwiczyć raz w miesiącu, to rozciągnięcie nie będzie tak efektywne

- dodał Michał. 

Ćwiczenia rozciągające

  • Rozciąganie kręgosłupa zamiast wiszenia na drążku. Paluszkami wyciągamy się przed siebie, dodatkowo rozciągamy mięsień piszczelowy przedni, który stabilizuje nas podczas chodzenia i stania na szpilkach;
  •  Kolejne ćwiczenie to leżenie na brzuchu i lekkie unoszenie klatki piersiowej po skosie. Rozciąga ono mięśnie przedramienia oraz mięsień dwugłowy ramienia;
  • Następne ćwiczenie to rozciąganie szyi. Bardzo delikatnie dociągamy głowę do prawego, a następnie lewego barku;
  • Kolejne ćwiczenie ma na celu poprawić ruchomość w odcinku szyjnym, rozciągamy mięsień MOS (mostkowo-obojczykowo-sutkowy).  Leżąc na plecach unosimy lekko głowę, napinając przy tym brzuch. Ćwiczenie to też bardzo przydatne jest dla osób siedzących przed komputerem;
  • Ćwiczenie, które z pozoru jest bardzo łatwe do zrobienia, ale czasami bywa bolesne. Rozciągamy mięsień piersiowy większy, mniejszy i część przednią mięśnia naramiennego. 

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Zobacz też:

Co sądzisz o tym artykule?
50
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
29.02.2020
A
Bardzo pomocne ćwiczenia!