Profilaktyka zdrowia

Przełączasz drzemkę zamiast wstać? Zobacz jak rujnujesz swoje zdrowie

Zamiast wstać od razu po tym jak usłyszysz budzik, przełączasz drzemkę w telefonie? Zobacz, dlaczego jest to szkodliwe dla twojego organizmu i dlaczego nie powinieneś tego robić.

  • Przełączanie drzemki w telefonie
  • Dlaczego przełączanie drzemek w telefonie nie jest zdrowe?
  • Higiena snu. O co zadbać przed snem?


Zobacz też: Spać razem czy osobno? Porady psychologa


Przełączanie drzemki w telefonie

Przyznajmy się szczerze, każdy z nas to przecież zna... Budzisz się rano,  bo słyszysz dźwięk budzika w telefonie, ale zamiast posłusznie wstać z łóżka i zacząć od razu nowy dzień, ty z obojętnością włączasz drzemkę i śpisz dalej w "oczekiwaniu" na następny budzik. Okazuje się, że takie przełączanie drzemek może być bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia. Poznaj wyniki badań, które sprawią że już nigdy więcej nie włączysz drzemki w swoim telefonie!


Pamiętaj! Co jeść przed snem, żeby się wyspać?


Dlaczego przełączanie drzemek w telefonie nie jest zdrowe?

Przełączanie drzemek jest niczym zamach na naszym układzie nerwowym i hormonalnym. W Wielkiej Brytanii przeprowadzono doświadczenie, w którym udział wzięło dwa tysiące Brytyjczyków. Przeanalizowano ich sen oraz reakcję ich organizmów na krótkie drzemki. Oto wyniki.

Po przeprowadzeniu badań odkryto, że zaraz po gwałtownym przebudzeniu ludzie są bardziej narażeni na zjawisko "sleep inertia", które powoduje gorsze funkcjonowanie intelektualne i emocjonalne nawet przez cztery godziny po wstaniu z łóżka.

Jak to dokładnie działa? Z rana, kiedy słyszymy budzik i nie wstajemy od razu, tylko wciskamy drzemkę, w naszym organizmie uwalniane są hormony odpowiedzialne za sen. Pobudka po dziesięciu minutach powoduje nagłą produkcję kortyzolu. W tym momencie praca organizmu zostaje całkowicie zaburzona. Wpływa to negatywnie na nasz organizm: na gospodarkę hormonalną, na układ nerwowy oraz na nasze samopoczucie. Efekt jest widoczny niemal od razu - mamy problem z koncentracją i czujemy się niewsypani.

Co zatem robić, aby uniknąć "sleep inertia"? Po prostu od razu wstać z łóżka, kiedy słyszymy budzik. Proste, ale skuteczne.


Sprawdź: Jak przygotować się do snu? Oto higiena snu


Higiena snu. O co zadbać przed snem?

Innym pomocnym zagadnieniem w problemach ze wstawaniem jest higiena snu. Higiena snu to zbiór czynności i zasad, których wykonywanie i przestrzeganie poprawia jakość snu. Oto podstawowe zasady:

  • ograniczaj czas spędzany w łóżku - leż w nim, tylko jeśli w nim śpisz
  • nie próbuj zasnąć na siłę - połóż się spać tylko, jeśli czujesz się zmęczony
  • usuń zegarek z zasięgu wzroku - oczywiście w sypialni, nie rozpraszaj się tuż przed snem i nie patrz nerwowo na zegarek
  • aktywność fizyczna późnym popołudniem jest dobrym rozwiązaniem, np. basen albo siłownia
  • ogranicz lub całkowicie wyklucz ze swojego życia kofeinę, nikotynę i alkohol
  • postaw na regularny tryb życia
  • unikaj drzemek w ciągu dnia
  • staraj się wstawać rano zawsze o tej samej porze - wiemy, że to trudne, ale rób to nawet w weekendy
  • wycisz się tuż przed snem - dobrym pomysłem będzie na przykład książka
  • nie baw się telefonem przed snem 
  • zjedz kolację 3 godziny przed snem, jeśli jesteś bardzo głodny tuż przed snem - postaw na niewielką i lekką przekąskę
  • tuż po przebudzeniu się napij się wody, odsłoń zasłony, wpuść do mieszkania trochę światła. W ten sposób zastopujesz produkowanie melaniny w twoim organizmie i pomożesz ciału się obudzić


Najlepszym rozwiązaniem na zakończenie korzystania z drzemek jest obliczenie, ile snu potrzebujesz, by zbudzić się samoistnie – 7 lub 8, a może trochę mniej? Kiedy poznasz liczbę godzin twojego snu, wtedy będziesz budzić się tuż przed lub równo z budzikiem.


Więcej: Poduszka ortopedyczna - jak wybrać idealną?

Co sądzisz o tym artykule?
20
5