Diesel czy benzyna? To odwieczny dylemat osób, które rozglądają się za nowym samochodem. Te dwa typy silników to najczęściej wybierane silniki do aut osobowych na świecie. I choć w ostatnich latach coraz popularniejsze stają się silniki hybrydowe i elektryczne, to stare i lubiane „benzyniaki” i diesle są najczęściej spotykanymi silnikami na drogach.

Historia silników benzynowych oraz diesla sięga drugiej połowy XIX wieku – od niespełna dwóch stuleci te dwa rodzaje silników spalinowych rządzą w światowej motoryzacji. Sprawdź, czym różnią się od siebie.

Krótka historia diesla

Za twórcę cieplnego spalinowego silnika tłokowego o spalaniu wewnętrznym, bo tym tak naprawdę jest silnik diesla , uznaje się Rudolfa Diesla – niemieckiego inżyniera, konstruktora oraz wynalazcę. Pierwszy silnik diesla powstał w 1892 roku jako odpowiedź na znane już wtedy silniki spalinowe (benzynowe). Od początku był on silnikiem wysokoprężnym.

Rudolf Diesel chciał stworzyć maszynę, która będzie wydajniejsza, choć opierająca się o znany silnik spalinowy. Uzyskany 23 lutego 1892 roku patent na silnik o samoczynnym zapłonie na dobre zrewolucjonizował motoryzację .

Zanim to jednak nastąpiło, Rudolf Diesel przez kilka lat prowadził intensywne badania nad stworzeniem swojego wysokoprężnego dzieła. W roku 1897 na światowych targach w Paryżu zaprezentował pierwszy w historii dwucylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym. Wynalazek Niemca otrzymał Grand Prix.

Jak wyglądał pierwszy silnik diesla? Zdecydowanie inaczej niż te, które obecnie znamy. Silnik wymyślony przez Rudolfa Diesla nie stronił od usterek i był bardzo trudny w codziennej eksploatacji. Szczególnie podatny na uszkodzenia był wtrysk paliwa do cylindra za pomocą sprężonego powietrza. Cały układ wtryskowy wymagał zastosowania wielostopniowej sprężarki, co na tamte czasy nie było możliwe.

Sam wynalazek stanowił jednak świetną bazę pod rozwój tego rodzaju silników wysokoprężnych, a ogromne zainteresowanie nowym rodzajem silnika spowodowało znaczne udoskonalenie tych konstrukcji w kolejnych latach.

Zasada działania współczesnych silników diesla

Ssanie wysokoprężnego silnika diesla polega na zasysaniu do cylindra czystego powietrza z otoczenia. Odbywa się to za sprawą przesuwania się tłoka, które wywołuje podciśnienie. Suw ssania kończy się zamknięciem zaworu ssącego, bądź przesłonięciem kanału dolotowego.

Zassane w cylindrze powietrze jest sprężane w wyniku ruchu tłoka w stronę głowicy przy zamkniętych zaworach. Temperatura powietrza pod koniec sprężania jest tak wysoka, że dochodzi do zapłonu wtryśniętej dawki paliwa nad tłokiem. Za sprawą dużej turbulencji paliwo miesza się z powietrzem, dzięki czemu powstaje palny gaz, który umożliwia rozpoczęcie pracy silnika.

Diesel czy benzyna? Zalety silnika diesla

To, co odróżnia silnik diesla od pozostałych , to wolniejsze spalanie, które następuje w czasie cofania tłoka. Wśród zalet silnika diesla, można wyróżnić m.in. lepsze warunki pracy turbosprężarki, możliwość pracy w cięższych warunkach czy w większości przypadków większą niezawodność silnika. Ze względu na palne właściwości oleju napędowego używanego w silnikach diesla zachodzi mniejsze ryzyko samozapłonu niż w przypadku silników benzynowych.

Silnik benzynowy – czym jest i czy warto na niego postawić?

Zasada działania silnika benzynowego i silnika diesla jest podobna. Oba rozwiązania w zakresie pracy różni metoda zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. W przypadku samochodów z motorami benzynowymi konieczne jest dostarczenie iskry do silnika w momencie, gdy tłok spręża mieszankę. Iskra, która pochodzi ze świecy zapłonowej, zostaje przekazywana za sprawą kabli wysokiego napięcia z aparatu zapłonowego.

To właśnie urządzenie zapewnia sekwencje zapłonów na świecach w taki sposób, by każdy kolejny zapłon pojawiał się we właściwej kolejności. Za sprawą spalania mieszanki w komorze spalania głowicy rośnie ciśnienie, które powoduje odsunięcie się tłoka od zaworów. W tym momencie powstaje niezbędna energia, która jest przekazywana na wał korbowy, odpowiedzialny za moment obrotowy. Stąd już krótka droga do uzyskania napędu na koła.

Niewątpliwymi zaletami silników benzynowych są dość lekka konstrukcja w porównaniu do innych rodzajów silników, a także łatwość uzyskiwania wysokich obrotów pracy. Łatwy rozruch niezależnie od temperatury silnika gwarantuje stosunkowo wysoką moc, która przekłada się na całkiem sprawną reakcję na dodanie gazu.

Uważa się jednak, że silniki benzynowe mają mniejszą żywotność niż silniki diesla . Kolejnym minusem jest również mniejsza sprawność energetyczna tego rodzaju pojazdów, co przekłada się na stosunkowo większe spalanie paliwa niż w przypadku silników wysokoprężnych diesla.

Zobacz także: Auto to wyznacznik statusu?


Auto to wyznacznik statusu? Źródło: Dzień Dobry TVN

Co sądzisz o tym artykule?
50
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0