Zdrowe odżywianie

Płynne złoto w butelce. Dlaczego warto wprowadzić do diety olej rzepakowy?

Zdrowe odżywianie

Odczarujmy mity na temat oleju rzepakowego

Choć hasło „olej” automatycznie przywodzi na myśl smażenie, nie jest to jedyna forma, w jakiej jest wykorzystywany w kuchni. Wykorzystuje się go w gotowaniu, pieczeniu, a nawet spożywa na surowo. Dlatego tak ważne jest, żeby znaleźć produkt uniwersalny, który świetnie sprawdzi się zarówno po obróbce termicznej, jak i bez niej.

Olej rzepakowy to idealny produkt, nie tylko odporny na wysokie temperatury, ale także idealny do przygotowywania marynat, pieczenia ciast, przygotowywania surówek, sałatek i majonezów. Jest świetnym dodatkiem do sosów i zup. Co więcej, wpływa korzystnie nie tylko na smak, ale także dostarcza mu wielu wartości odżywczych.

Historia oleju rzepakowego

Pierwsze wzmianki o uprawie rzepiku w Indiach pojawiły się już około 3 000 roku p.n.e. W Europie i Azji, według wszelkich dostępnych opracowań, rośliny oleiste: rzepik i rzepak pojawiły się około 500-200 lat p.n.e., a do Polski trafiły około X wieku – nasiona rzepaku zostały odkryte w osadach, które powstały właśnie w tym czasie. W kolejnych latach wiedza i świadomość na temat rzepiku rosła, aż w końcu w XIII wieku rozpoczęto uprawę tego surowca na masową skalę na terenie Europy Zachodniej i Azji. Obecnie ponad 80% światowych upraw rzepaku znajduje się w Unii Europejskiej (tu wiodącym producentem są Niemcy, następnie Francja i Polska), Kanadzie, Chinach i Indiach.

Olej rzepakowy Źródło: mat. prasowe

Jaki olej rzepakowy wybrać: rafinowany czy nierafinowany?

W sklepach dostępne są dwa rodzaje oleju rzepakowego: rafinowany oraz tłoczony na zimno. Czym się różnią? Warto wiedzieć, że profil kwasów tłuszczowych jest identyczny, zawierają również podobne stężenia witaminy E i K. Jednak, skoro tyle je łączy, to czym się różnią? Głównie przeznaczenie. Olej tłoczony na zimno najlepiej stosować na surowo do sałatek lub dodawać pod koniec gotowania, olej rafinowany świetnie sprawdzi się w potrawach, które wymagają obróbki termicznej. Możliwość zastosowania oleju rafinowanego w wysokich temperaturach w kuchni wynika z faktu, że w wyniku oczyszczenia został on pozbawiony substancji, które nie powinny być podgrzewane, co pozwala wykorzystywać go do tak szeroko w kuchni.

Olej rzepakowy: oliwa północy

Ponieważ olej rzepakowy ma bardzo zbliżoną do oliwy z oliwek zawartość kwasów jednonienasyconych z rodziny omega-9 – głównie oleinowego - często nazywany jest „oliwą północy”. Ponieważ w naszym regionie spodziewa się o wiele mniej owoców morza i ryb niż w rejonie basenu Morza Śródziemnego, musimy suplementować kwasy omega-3. Można to zrobić, spożywając 2 łyżki dziennie oleju rzepakowego - dostarczamy odpowiednią ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3 w stosunku 2:1, które korzystnie wpływa na naszej zdrowie.

10 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO UŻYWAĆ OLEJU RZEPAKOWEGO W KUCHNI

  1. 1Zawiera aż 10 razy więcej omega-3 niż oliwa z oliwek.
  2. 2Jest cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin E i K.
  3. 3Jest doskonałym tłuszczem do smażenia na patelni oraz w głębokim tłuszczu.
  4. 4Ma dobrą wytrzymałość na zmiany termiczne zachodzące podczas gotowania, smażenia i pieczenia.
  5. 5Ma neutralny zapach oraz smak, ale wydobywa i podkreśla smak potraw.
  6. 6Idealnie sprawdza się jako baza dressingów do sałatek.
  7. 7Ze względu na dobre właściwości wypiekowe idealnie sprawdza się w pieczeniu ciast.
  8. 8Używając go, można wykonać uwielbiany przez Polaków majonez, którego bazą jest olej rzepakowy.
  9. 9Dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy olej rzepakowy zachowuje świeżość przez dłuższy czas.
  10. 10Jest ogólnodostępny i stosunkowo tani.
Olej rzepakowy Źródło: mat. prasowe
Pozostałe wiadomości