Diety i odchudzanie

Rogal świętomarciński to prawdziwa bomba kaloryczna. Ile trzeba biegać, by go "spalić"?

Diety i odchudzanie

Autor:
Dominika
Czerniszewska
WDnet/Getty ImagesRogale świętomarcińskie

Ile kalorii ma rogal świętomarciński? - to jedno z najczęściej wpisywanych haseł do wyszukiwarki 11 listopada. Niestety, mamy złą wiadomość dla osób, które pilnują diety. Jeden, niewinny rogalik potrafi mieć tyle, co cztery pączki. Podpowiadamy więc, co zrobić po spałaszowaniu rarytasu.

Rogale świętomarcińskie - z czego się składają?

Rogale świętomarcińskie tradycyjnie przygotowywane są w Wielkopolsce na cześć Dnia Świętego Marcina, który przypada 11 listopada. Obecnie wypiekane są w całej Polsce, ale pod inną nazwą, np. rogale z białym makiem, marcinki czy firmowe, ponieważ poznańscy cukiernicy zastrzegli nazwę. Oryginalne rogale posiadają więc certyfikat Kapituły Poznańskiego Tradycyjnego Rogala Świętomarcińskiego i muszą spełniać podstawowe kryteria. Powinny być:

  • z ciasta półfrancuskiego,
  • polane lukrem i posypane orzechami,
  • z nadzieniem z: białego maku i bakalii,
  • w proporcji: 60% masy ciasta, 30% masy makowej, 8% lukru i 2% siekanych orzechów.

Rogale świętomarcińskie - ile mają kalorii?

Biały mak z ciastem francuskim - brzmi pysznie, prawda? Bo choć rogale świętomarcińskie to prawdziwy raj dla podniebienia, to niestety są także prawdziwą bombą kaloryczną. Ich waga waha się od 200 do 250 g. Porcja tego wypieku to ok. 700-800 kcal. Te wypełnione nadzieniem po brzegi potrafią mieć nawet 1200 kcal! W praktyce oznacza to, że ich wartość energetyczna wynosi tyle, co 4 pączki czy 2 kotlety w panierce. Ponadto rogale świętomarcińskie zawierają dużo tłuszczu i cukru, ale to tylko jedna strona medalu, bo wbrew pozorom, zawierają też cenne składniki m.in.:

  • biały mak - to cenne źródło witamin z grupy B, a także witaminy A, witaminy C, witaminy D i witaminy E, a także błonnik oraz składniki mineralne: żelazo, potas, wapń, magnez.
  • orzechy włoskie - źródło kwasów tłuszczowych omega-3,
  • migdały - źródło magnezu, witamin z grupy B,
  • skórka pomarańczowa - jest źródłem substancji antyoksydacyjnych i witaminy C.

Zobacz wideo: Odchudzanie a deficyt kaloryczny u dzieci

Odchudzanie a deficyt kaloryczny u dzieci
Odchudzanie a deficyt kaloryczny u dzieci
Dzień Dobry TVN

Rogale świętomarcińskie - jak "spalić"?

Pamiętajcie, że wszystko jest dla ludzi i jeśli 11 listopada zjecie rogala świętomarcińskiego, naprawdę nic się nie stanie. W końcu Dzień Świętego Marcina jest tylko raz w roku. Natomiast, jeśli tego dnia zaszalejecie i nie poprzestaniecie na jednym, podpowiadamy, co zrobić, by je "spalić".

Aby "spalić" 1200 kcal, musisz:

  • 1,5h jeździć na rowerze,
  • 3h pływać,
  • 2h biegać.

Jeśli jesteś miłośnikiem rogali, musisz poświęcić na to odpowiednio więcej czasu.

Zobacz też:

Autor:Dominika Czerniszewska

Źródło zdjęcia głównego: WDnet/Getty Images

Pozostałe wiadomości