Profilaktyka zdrowia

Ryboflawina – czym jest, skąd się bierze i jakie są jej funkcje

Profilaktyka zdrowia

Autor:
Adrian
Adamczyk
Grazyna Palaszewska / Getty ImagesRyboflawina

Ryboflawina jest inną nazwą witaminy B2. Odgrywa ona ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu wzroku oraz ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Wspomaga też system immunologiczny. Znajdziemy ją w mleku, jajach, mięsie kurczaka i kaszach.

Co to ryboflawina? Jest związkiem chemiczny pochodzenia organicznego, połączeniem rybitolu i flawiny. Rozpuszcza się w wodzie i jest prekursorem dwóch ważnych koenzymów – FAD i FMN. W organizmie człowieka witamina B2 bierze udział w procesach utleniania i redukcji. Pełni bardzo ważną rolę w powstawaniu hormonów regulujących ciśnienie krwi i pracę serca. Wpływa również na metabolizm neuroprzekaźników – dopaminy, serotoniny i noradrenaliny, dzięki czemu przeciwdziała depresji i innym zaburzeniom afektywnym. Wspomaga odporność – chroni przed infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Działanie ryboflawiny to wspomaganie układu nerwowego, wzroku, śluzówek i nabłonków naczyń krwionośnych oraz skóry. Uczestniczy w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek. Służy jako katalizator w utlenianiu glukozy, a także przemienia witaminę B6 i kwas foliowy w koenzymy. Ważna jest więc w diecie przyszłych mam, sportowców i dzieci. Większe zapotrzebowanie na ryboflawinę wykazują również osoby narażone na stres.

Nie dajmy się jesiennej chandrze! Rytuały, które podnoszą nastrój (całość)
Nie dajmy się jesiennej chandrze! Rytuały, które podnoszą nastrój (całość)

Ryboflawina – barwnik stosowany w przemyśle spożywczym

Witamina B2 ma wykorzystanie nie tylko w organizmie. Ze względu na jej ciemnopomarańczowy kolor, często dodaje się ryboflawinę jako barwnik do różnego rodzaju produktów spożywczych – najczęściej do budyniów, kisieli, mieszanek przypraw i napojów. Ryboflawina używana jest również do produkcji masła orzechowego, kawy, napojów kakaopodobnych, płatków zbożowych i kukurydzianych.

Ryboflawina w diecie

Witamina B2 pojawia się w wielu produktach spożywczych, dlatego należy zwracać uwagę na to, aby codziennie niektóre z nich spożywać. Dzienne zapotrzebowanie na ryboflawinę wynosi 1,5 mg lub więcej, jeśli intensywnie ćwiczymy lub pracujemy fizycznie. Jakie jest naturalne pochodzenie ryboflawiny ? Aby ją uzupełniać, dobre będą chude sery, maślanka, jogurty, kefir jaja i mleko, znajdziemy ją też w wątróbce wieprzowej. Dobrym źródłem ryboflawiny są również ryby, takie jak łosoś, pstrąg i makrela – warto spożywać je co najmniej raz w tygodniu, ponieważ są także cennym źródłem kwasów omega. Oprócz tego witamina B2 znajduje się w orzechach włoskich, fasoli, grochu, soi i pieczywie pełnoziarnistym oraz zielonych warzywach. Łatwo zauważyć, że witamina ta występuje w mięsie, nabiale i jajkach. Zdarza się więc, że ryboflawina u wegan jest na dość niskim poziomie. Konieczne może być więc uzupełnianie jej za pomocą suplementów. Cena ryboflawiny z apteki wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, zależnie od jej stężenia i marki. Ryboflawina jest odporna na działanie ciepła, dlatego może zachować się w pokarmie pomimo obróbki cieplnej. Należy jednak przygotowywać pożywienie w małej ilości wody lub na parze, ponieważ witamina B2 ma tendencję do wypłukiwania się. Produktów z witaminą nie należy wystawiać na działanie promieni słonecznych, gdyż pod ich wpływem związek rozpada się.

Skutki niedoboru ryboflawiny

Istnieje cały szereg objawów, który świadczy o niskim poziomie ryboflawiny w organizmie. Pochodzą one ze strony różnych układów i narządów. U dzieci niedobór witaminy B2 powoduje opóźnienie wzrostu. Brak ryboflawiny bardzo wpływa na oczy – może dojść do uszkodzenia gałek ocznych, światłowstrętu, pogorszenia ostrości widzenia, łzawienia i dużej męczliwości oczu. Pojawia się również okołorogówkowe wrastanie naczyń. Witamina B2 działa również na układ nerwowy – jej brak może spowodować zaburzenia snu, oddychania, nastroju, zawroty głowy, a nawet niektóre choroby neurologiczne. Niedobór witaminy B2 ujawnia się również na skórze i błonach śluzowych – powstają afty, zapalenie czerwieni warg, swędzenie ujścia pochwy, zapalenia błon śluzowych, powstawanie zajadów, a także wzmożone wydzielanie sebum przez gruczoły łojowe (tzw. łojotok). Skutkiem niedoboru witaminy B2 są łuszczące się zmiany skórne na twarzy i uszach, a także wypadanie włosów.

Nadmiar ryboflawiny – czy jest niebezpieczny?

Nie da się przedawkować witaminy B2 ze względu na jej słabą rozpuszczalność w jelicie cienkim. Nadmiar jest zawsze wydalany z moczem. Dopiero podanie bardzo dużych ilości witaminy B2 w zastrzyku spowodowałoby objawy zatrucia w postaci nudności i wymiotów.

Zobacz także:

Autor:Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Grazyna Palaszewska / Getty Images

Pozostałe wiadomości