witaminy

    Synteza skórna witaminy D może być niewystarczająca, co może nieść za sobą poważne konsekwencje.

    Witamina D to jedna z ważniejszych substancji, których potrzebuje nasz organizm. Wspomaga pracę układu krążenia oraz nerwowego. Wzmacnia odporność, a także przyspiesza regenerację wątroby. Jednak jej najważniejszym zadaniem jest wzmacnianie układu kostnego i ochrona przed osteoporozą. Badacze postanowili sprawdzić, czy witamina faktycznie chroni przed tą chorobą. Wnioski, do których doszli mogą zaskakiwać.

    Durian jest owocem popularnym w krajach Azji Południowo-Wschodniej. W medycynie tradycyjnej wykorzystuje się go w leczeniu anemii i zwalczaniu dolegliwości żołądkowych.

    Główny Inspektorat Farmaceutyczny podjął decyzję o wycofaniu z aptek w całym kraju dwóch preparatów. Pierwszy stosowany jest w leczeniu arytmii, drugi przyjmują pacjenci z niedoborami witaminy C. O które dokładanie farmaceutyki chodzi?

    Sok pomidorowy ceniony jest przede wszystkim za nieprzeciętny smak, ale to niejedyna jego zaleta. Płynna przekąska to prawdziwe bogactwo składników odżywczych i dlatego warto przemycić ją do codziennego jadłospisu.

    W czasie świąt wielkanocnych na naszych stołach królują przede wszystkim jajka, dlatego dobrze wiedzieć, jakie mają wartości odżywcze. Które jaja najlepiej kupować? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziała Kornelia Westergaard, technolog żywienia.

    Przesilenie wiosenne sprzyja pogorszeniu samopoczucia. Senność, brak sił i problemy z koncentracją. Jak sobie z tym radzić? Pomocne mogą okazać się adaptogeny, czyli nietoksyczne rośliny, które niwelują skutki stresu i poprawiają wytrzymałość organizmu. Jak je dobierać? O tym opowiedziała nam Agnieszka Cegielska, propagatorka naturalnego stylu życia.

    Witamina E to niezwykle ważna substancja, bez której organizm człowieka nie może obejść. Jakie ma właściwości? Gdzie jej szukać? Na ten temat w Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z Martą Jachym, dietetykiem klinicznym.

    Wiele osób wspomina tran jako zmorę z dzieciństwa, kiedy był podawany w przedszkolu czy szkole i zdecydowanie nie zachwycał smakiem. Dziś to się zmieniło i specyfik ten można podawać maluchom w wielu formach. Do dyspozycji mamy tran w kapsułkach, płynie, tabletkach do żucia czy nawet pod postacią żelków!

    Pomidory, ogórki czy truskawki najlepiej smakują latem, ale również i w sezonie zimowym są owoce i warzywa, które mają mnóstwo witamin i wartości odżywczych. To czas cytrusów, imbiru, a także kiszonej kapusty. Warto po nie sięgać.

    Długość psiego życia znacząco się wydłuża. Wszystko dzięki temu, że właściciele czworonogów karmią je rozsądniej i lepiej – wykorzystują karmę wysokiej jakości, bogatą w składniki odżywcze, a nie odpadki ze stołu, tak jak miało to miejsce kiedyś. Mają też wiedzę na temat tego, jakie witaminy dla psa są niezbędne.

    Olej z kryla pomoże we wzmocnieniu odporności całego organizmu, a ponadto wywrze pozytywny wpływ na skórę i włosy. W jakich ilościach należy go spożywać?

    Ryboflawina jest inną nazwą witaminy B2. Odgrywa ona ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu wzroku oraz ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Wspomaga też system immunologiczny. Znajdziemy ją w mleku, jajach, mięsie kurczaka i kaszach.

    Naukowcy z University of East Anglia uważają, że zakrapianie witaminy A do nosa może pomóc odzyskać węch osobom, które mają z nim problem na skutek zakażenie koronawirusem. Trwają badania, które mają to potwierdzić.

    "Jej spożycie powinni zwiększyć palacze"

    Aronia to jeden z najzdrowszych owoców i mimo że mamy ją na wyciągniecie ręki, to zupełnie jej nie doceniamy. Dlaczego warto po nią sięgnąć? Jakie ma wartości odżywcze? Na ten temat w Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z Agnieszką Cegielską, dziennikarką i propagatorką zdrowego stylu życia.

    Witaminy rozpuszczalne w wodzie to witaminy z grupy B i witamina C. Zapotrzebowanie na nie jest różne i zależne od takich czynników jak stan fizjologiczny. Występują w produktach roślinnych i zwierzęcych.

    Zupy są zdrowe, sycące i - wbrew pozorom - wcale nie tuczą. Mimo tylu zalet, na naszych stołach goszczą stosunkowo rzadko. Dlaczego warto na stałe wprowadzić je do menu i które z nich są najbardziej wartościowe?

    Podnosi odporność organizmu i pełni funkcję ochronną w przypadku przeziębienia, jest więc szczególnie ważna teraz, jesienią i w czasie pandemii. Witamina C przynosi naszemu organizmowi wiele korzyści. Ta, którą znajdziemy w naturalnych produktach jest dużo bardziej cenna i aktywna niż w tabletkach. Które owoce i warzywa zawierają jej najwięcej? O tym mówił podróżnik kulinarny Mikołaj Rey.

    Zadbaj o swoje zdrowie i zacznij od pożywnego śniadania. Skorzystaj z przepisów na poprawiające odporność dania idealne na jesienny i zimowy poranek. Wystarczy, że dodasz do ulubionych potraw kilka składników, które sprawią, że posiłek stanie się bombą witaminową.

    Pomidory doceniamy za ich smak i szereg właściwości odżywczych. Są bogate w minerały i niezbyt skomplikowane w uprawie. Poznaj podstawowe zasady uprawy pomidora.

    Okres jesienno-zimowy sprzyja niedoborom witamin. Braki te odbijają się na naszym samopoczuciu, wpływają na ogólne osłabienie i bardzo często są wyraźnie widoczne na naszej twarzy! Pękające naczynka, zajady i sucha skóra mogą być znaczące - o czym nas informują? Jak możemy sobie poradzić z takimi przypadłościami? W Dzień Dobry TVN gościliśmy specjalistą ds. żywienia Emilią Cesarek.

    Kroplówki witaminowe zyskują na popularności. Ze względu na cenę są jednak dostępne tylko dla tych bardziej zamożnych. Czy faktycznie są tak dobre, jak o nich mówią? W Dzień Dobry TVN zapytaliśmy o to internistę dr. Michała Sutkowskiego. Co wchodzi w skład takiej kroplówki? W jakich wypadkach warto się na nie zdecydować? Czy można zaufać formom, które je oferują? I czy ich cena nie jest przypadkiem przesadzona?

    Od gwiazd Hollywood, przez sportowców, modelki i ludzi biznesu po "wczorajszych" imprezowiczów. Klientela barów kroplówkowych jest bardzo różnorodna. Można zamówić gotowy "koktajl", ale istnieje też możliwość dobrania jego składu do indywidualnych potrzeb. Ten dożylny zastrzyk energii może zawierać miedzy innymi witaminy, magnez i wapń. Co jeszcze? Jakie są wady kroplówek witaminowych? Być może są świetnym środkiem doraźnym, ale należy pamiętać, że nigdy nie zastąpią odpowiedniej diety i mogą być tylko dodatkiem do niej.

    Buraki to wyjątkowe źródło zdrowia. Jakie witaminy zawierają te warzywa? W jakiej formie i ilości je jeść? O tym w Dzień Dobry TVN prowadząca cykl "Naturalnie!" Agnieszka Cegielska, która - jak mówi -"kocha się w burakach".

    Na co dzień są niedoceniane. Jednak zimą, zanim na naszych stołach pojawią się wiosenne nowalijki, to właśnie kiełki są w stanie dostarczyć nam wszystkich potrzebnych witamin i składników mineralnych. Mikołaj Rey ruszył na poszukiwanie tych najsmaczniejszych i tych najbogatszych w składniki odżywcze. Zobaczcie, czego się dowiedział!

    Aronia jest niedocenianym owocem, choć Polska jest potentatem w produkcji aronii. Bogata jest w witaminy, mikro- i makroelementy i bioflawonoidy. Aronia łagodzi skutki chemio- i radioterapii stosowanej w leczeniu nowotworów. A regularne picie soku z aronii wzmacnia odporność. Jak przechowywać aronię? Czy można ją zamrozić i jakie przetwory można robić z aronii?

    W ramach akcji "5 porcji zdrowia" Katarzyna Glinka i Andrzej Polan przygotowali dania, które nie tylko są pyszne, ale również zawierają wiele witamin. Na stole pojawiły się: kanapka z metra cięta z serkiem, rzodkiewką i orzechami do soku pomidorowego, kurczak z pikantną kiełbasą, rozmarynem do soku jabłkowego oraz ciasto karmelowe z truskawkami do soku pomarańczowego. Smacznego!