Dziecko

Polska szkoła. Czy oceny są potrzebne?   

Każdy rodzic chce dla dziecka jak najlepiej. Stara się robić wszystko, co w jego mocy, by zapewnić mu lepszy start. Od lat szczególne zainteresowanie budzi kwestia edukacji. Czy tradycyjna polska szkoła jest przestarzała? Jakie zmiany powinny w niej zajść, żeby nauka miała sens? O tym rozmawialiśmy z naszymi gości. 

W książce pt. „Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku?” dr Mikołaj Marcela, nauczyciel i wykładowca akademicki pisze o sobie, że jest szczęśliwy nie dzięki szkole, ale wbrew niej. Dlatego radzi rodzicom, aby zmienili myślenie o szkolnej edukacji i bardziej skupili się na dzieciach.

Po pierwsze, zaufanie. Trzeba ufać dzieciom, żeby otworzyć się na ich potrzeby, na to, co one naprawdę chcą robić. Po drugie, trzeba wspierać ich pomysły. A po trzecie, nie należy przykładać zbyt dużej wagi do ocen w szkole, zwłaszcza do średniej

-podkreśla dr Marcela.

Na oceny nie zwraca uwagi Aleksandra Kasprzyk-Dąbrowska, mama 10-letniego Tymona.

To raczej syn bardziej się na nich skupia. W domu ma powtarzane jak mantrę: dla nas nie jest istotna ocena, ale to, że się starasz, że masz chęć, że coś cię interesuje

Szkoła marzeń

Co o polskim systemie edukacji sądzą uczniowie? Co by zmienili?

Na pewno chciałbym, żeby nie była oparta na strachu, bo wydaje mi się, że jest to główny motor działania tego systemu. Uczymy się głównie dlatego, że boimy się reakcji rodziców albo nauczycieli 

-mówi 15-leni Jakub Malinowski, licealista.

Dr Mikołaj Marcela zaznacza, że obecnie, kiedy mamy internet i media, nie potrzebujemy szkoły, która tylko przekazuje informację i wiedzę. Raczej, co podkreślają specjaliści od edukacji, powinna ona uczyć podstawowych umiejętności . M.in.kreatywnegokrytycznego  myślenia, kooperacji i komunikacji, a z drugiej strony- weryfikowania informacji, zwłaszcza w czasach fake newsów.

Zobacz też:

Co sądzisz o tym artykule?
72
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0