Styl Życia

Co jemy w czerwcu? Jakie sezonowe warzywa i owoce są najpyszniejsze właśnie teraz?

warzywa wkładane do siatki ekologicznej

Aleksandr Zubkov/Getty Images

Styl Życia

Co jemy w czerwcu? Jakie sezonowe warzywa i owoce są najpyszniejsze właśnie teraz?

warzywa wkładane do siatki ekologicznej

Aleksandr Zubkov/Getty Images

Czerwiec to sezon nie tylko na truskawki i szparagi. Są jednak dostępne wyjątkowo krótko, więc warto jeść ich jak najwięcej, zwłaszcza teraz - gdy mają najwięcej wartości i smaku. Inne warzywa i owoce sezonowe również pojawiają się lub oferują najwięcej właśnie w czerwcu, ale są dostępne też w kolejnych miesiącach. Sprawdź, jakie owoce i warzywa sezonowe są aktualnie najpyszniejsze i przepisy na potrawy, które można z nich przygotować.

Niektóre z wymienionych na sezonowej liście warzyw i owoców pojawiły się w sklepach i na talerzach już w maju. Znalazły się tu ponownie dlatego, że właśnie teraz smakują najlepiej i mają najwięcej korzystnych dla zdrowia właściwości lub ich sezon właśnie dobiega końca.

Sezonowe warzywa w czerwcu

Kalarepa – w pierwszej połowie czerwca

Dostępna jest przez niemal cały rok, ale to w sezonie wiosenno-letnim ma w sobie najwięcej świeżości i właściwości prozdrowotnych. Ma niewiele kalorii, ale sporo witamin i błonnika. Wspiera pracę układu nerwowego i pomaga zapobiec nowotworom. 

Przepisy: Dania z kalarepką według Darii Ładochy

Młoda marchew – pod koniec czerwca

Marchew to bogate źródło karotenoidów - związków, które z jednej strony odpowiadają za pomarańczowy kolor marchewki, z drugiej natomiast pełnią funkcję przeciwutleniacza. Jest przede wszystkim źródłem karotenów, zwłaszcza beta-karotenu, z którego organizm człowieka wytwarza witaminę A.

Przepisy: Młoda marchewka na talerzu! Marchewkowe przepisy według Kasi Bukowskiej

Młody kalafior – pod koniec czerwca

Substancje znajdujące się w kalafiorze mają działanie przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne oraz bardzo niski indeks glikemiczny. Kalafior należy do grupy roślin o najsilniejszym potencjale antynowotworowym. Spożywanie kalafiora może zmniejszyć ryzyko pojawienia się agresywnego raka prostaty.

Przepisy: Pomysły na kalafiora od Piotra Kucharskiego

Brokuł młody – pod koniec czerwca

Jedną z cennych brokułowych substancji odżywczych jest kaempferol z grupy flawonoidów, który działa przeciwzapalnie i zapobiega występowaniu alergii. Brokuły są bogate również w witaminy K i A, które pomagające organizmowi wchłaniać witaminę D. Witamina A, nazywana też witaminą młodości, ma wpływ na spowalnianie procesu starzenia i wzmacnia kości.

Przepisy: Tarta z brokułami – jak zrobić?

Botwinka – pod koniec czerwca

Młode liście i korzenie buraka ćwikłowego są niezwykle bogate w żelazo, wapń i wiele witamin.  Botwinka ma właściwości odkwaszające, a jej liście zawierają substancje o działaniu zbliżonym do estrogenów - co powoduje wygładzanie skóry. Poza tym koi nerwy i pobudza apetyt.

Przepisy: Przepisy Sebastiana Olmy na dania z botwiną w roli głównej: ravioli, duszona wołowina i wiosenny rosół

Młoda kapusta biała i inne – pod koniec czerwca

Kapusta jest warzywem niskokalorycznym o dużej zawartości witamin i minerałów. Wpływa korzystnie na układ odpornościowy, trawienny i krwionośny. Najbardziej wartościowa jest kapusta spożywana na surowo oraz kiszona. Daje uczucie sytości, nie powodując przy tym skoków poziomu cukru.

Przepisy: Nie tylko bigos i kapuśniak, czyli młoda kapusta według przepisów Darii Ładochy

Młody szpinak 

Młody szpinak jest czymś zupełnie innym od tego w sklepie, który jest dostępny przez cały rok. Jego liście posiadają właściwości antynowotworowe oraz chronią przed miażdżycą. Wynika to m.in z wysokiej zawartości beta-karotenu, witaminy C oraz luteiny, czyli przeciwutleniaczy. Szpinak to także skarbnica żelaza, bardzo polecana wegetarianom i anemikom.

Przepisy: Świeży szpinak na wiele sposobów. Przepisy Jaśka Kuronia

Szczaw

Listki szczawiu, szczególnie te młode, zawierają ogrom witaminy C, potasu i żelaza. Mają działanie przeciwutleniające i opóźniające starzenie się organizmu. Ekstrakt ze szczawiu łagodzi kaszel i katar, pobudza trawienie, działa moczopędnie i krwiotwórczo. Pobudza też apetyt u małych niejadków. Jest nasycony garbnikami, które nadają mu kwaśny smak i możliwość wsparcia układu trawiennego, również w takich sytuacjach jak biegunka. 

Przepisy: Szczaw na obiad i na deser. Poznaj przepisy Sebastiana Olmy

Wszelkie sałaty

Sałata i jej różne odmiany to warzywo bogate przede wszystkim w kwas foliowy i błonnik, dzięki czemu zmniejsza wchłanianie cukrów i tłuszczów. Sałata jest źródłem witamin z grupy B, E i C, żelaza, potasu i magnezu. 

Przepisy: Sałaty i dressingi - najlepsze przepisy Piotra Kucharskiego

Bób

Choć pojawia się w maju, to w czerwcu jest najlepszy. Jak każda roślina strączkowa, jest doskonałym źródłem białka. W dodatku jest bogaty w błonnik, wartościowe tłuszcze i węglowodany. Wspiera pracę układu nerwowego, wspomaga odchudzanie i obniża poziom cukru we krwi. 

Przepisy:  Pyszne dania z bobem

Szparagi – koniec sezonu

Szparagi, warzywa o najkrótszym sezonie to doskonałe źródło witamin i minerałów, takich jak witamina K, C, E, potas, magnez i fosfor. Ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego są polecane kobietom w ciąży. Zawierają sporo błonnika, co wspiera układ trawienny - poprawia pracę jelit. Posiadają również właściwości antynowotworowe i spowalniające procesy starzenia się skóry. Poza tym szparagi zjedzone przed spożyciem alkoholu - zmniejszają kaca.

Przepisy: Najlepsze tarty ze szparagami

Rabarbar kwiecień - czerwiec

To niskokaloryczne warzywo, które polecane jest osobom na diecie. Zawiera sporo potasu, sodu, magnezu, żelaza, beta-karotenu, fosforu oraz witaminy C. Najlepiej spożywać do w formie przetworzonej. Po podgrzaniu uwalnia polifenole - substancje o działaniu antynowotworowym.

Sezonowe owoce w czerwcu

Truskawki – koniec maja/pierwsza połowa czerwca

Mają więcej witaminy C niż cytrusy, a także wiele innych witamin, w tym z grupy B.  Pomagają odkwasić organizm i chronić przed anemią. Wspierają działanie układu nerwowego oraz pokarmowego, wzmacniają kości i mięśnie - ze względu na zawartość wapnia i fosforu. Są bardzo zalecane przy schorzeniach wątroby, nerek, podagrze czy kamieniach moczowych. 

Przepisy: Truskawki na słono i słodko

Czereśnie – po drugiej połowie czerwca

Co prawda na rynku są już dostępne czereśnie od maja, ale nadal nie są to te, które wyrosły w polskich sadach. Zawarte w czereśniach witaminy, minerały i przeciwutleniacze mają pozytywny wpływ na zdrowie. Korzystnie wpływają na stawy i tarczycę. Poprawiają także kondycję skóry, spowalniając pojawianie się oznak starzenia.

Przepisy: Czas na czereśnie. Sprawdź przepisy Sebastiana Olmy

Agrest

Jest bogaty w witaminy A, C, E oraz te z grupy B, oraz w magnez, wapń, potas, fosfor i wiele innych minerałów. Wspiera układ odpornościowy, moczowy, wzrok i usprawnia pracę wątroby. Posiada również właściwości przeciwzapalne - wywar z agrestu można stosować m.in. do płukania jamy ustnej. Agrest poprawia przemianę materii i w ten sposób wspiera odchudzanie.

Przepisy: Tarta z agrestem i szparagami

Porzeczki – od połowy czerwca

Najwięcej wartości ze wszystkich porzeczek mają porzeczki czarne. Są bogate w przeciwutleniacze, antocyjany, polifenole, witaminę C i kwas gamma-linolenowy (GLA). Lekki kwaskowy posmak porzeczek doskonale przełamuje inne smaki w ciastach, sokach, koktajlach czy dżemach i przetworach. Czarna porzeczka wzmacnia m.in. układ odpornościowy.

Przepisy: Ciasta z porzeczkami: clafoutis, tarta i tartaletki

Jagody

Jagody są traktowane jako lekarstwo na wiele chorób od wieków. Leczono nimi m.in. tyfus, polio czy gronkowca. Dziś zaleca się je w leczeniu glist i owsików u dzieci. Mają właściwości uspokajające i przeciwbólowe, a także regulują poziom cholesterolu. Stabilizują również poziom cukru, dzięki czemu są nazywane roślinną insuliną.

Przepisy: Kruche ciasto z jagodami i pianką - przepisy

Zobacz video: Jedz sezonowo! Na jakie warzywa postawić wiosną i latem?

Co sądzisz o tym artykule?
82
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0