Psychologia

Jak sobie poradzić z przewlekłym stresem? "Nie ma magicznej różdżki, która rozwiąże problem"

Psychologia

Stresu nie da się całkowicie wyeliminować z naszego życia. Dzięki niemu mamy motywację do działania i szybciej podejmujemy decyzje. Niestety jego nadmiar może być niebezpieczny i prowadzić do wielu problemów ze zdrowiem. Remedium na permanentne napięcie znaleźli autorzy książki "Jak uwolnić się od stresu". Czy proponowane przez nich rozwiązania są skuteczne? Na ten temat w Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z Ewą Jarczewską-Gerc, psycholożką z Uniwersytetu SWPS.

Jak szkodzi nam stres?

Ostanie półtora roku było dla wielu osób bardzo stresujące. Pandemia sprawiła, że zaczęliśmy się bać o własne zdrowie czy utratę środków do życia. Takie ciągłe napięcie może być niebezpieczne.

Jak podkreśliła w Dzień Dobry TVN Ewa Jarczewska-Gerc, psycholożka z Uniwersytetu SWPS, musimy pamiętać, że "nie ma magicznej różdżki, która rozwiąże problem stresu". To są sposoby, które pomogą złagodzić ciągłe napięcie. Znaleźli je autorzy książki "Jak uwolnić się od stresu". Jennifer Love i Kjell Hovik opisali w niej pięć sposobów radzenia sobie ze stresem.

Stres - jak sobie z nim poradzić?

Stres zaczyna być niebezpieczny, gdy towarzyszy nam od dłuższego czasu, a my nie umiemy sobie z nim poradzić.

- Według autorów książki pierwszym krokiem w walce ze stresem powinno być skupienie się na problemie. Od dzieciństwa jesteśmy uczeni uciekania od problemów, a książka zachęca do porzucenia takiego myślenia - mówiła Ewa Jarczewska-Gerc.

Drugi krok to określenie obszarów, w których mamy kontrolę, a w których nie. Kiedy już uda nam się to określić trzeba przejść do kroku trzeciego, czyli działania. - Warto wziąć kartkę i zapisać, jak możemy rozwiązać dany problem. Stworzenie tego planu bardzo ułatwia przejście od słów do czynów - podkreśliła nasza rozmówczyni. Warto uświadomić sobie, że choć pewne rzeczy dzieją poza nami, to odbiór danej sytuacji zależy już tylko od nas.

Jak uwolnić się od stresu

Kolejny czwarty krok zachęca do tego, aby na chwilę się zatrzymać i przyjrzeć swojemu życiu. Zastanowić co nam się w nim podoba, a co przeszkadza i co chcielibyśmy zmienić.

Kolejnym krokiem walki ze stresem powinno być wzmacnianie poczucia własnej wartości. - Autorzy książki dają podpowiedzi, jak to zrobić i jak nad sobą pracować - dodała psycholożka.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki zobaczysz na Player.pl.

Zobacz także:

Powrót dzieci do szkół. Psycholog: "Rodzice nie powinni oczekiwać nierealnych rzeczy"

Widok porodu to trauma dla mężczyzny? Położna zdradza, czy często dochodzi do omdleń na salach porodowych

Basia Pasek cierpiała na depresję. "Miałam fantastyczne życie, ale nie byłam szczęśliwa". Teraz chce pomagać innym

Autor: Katarzyna Oleksik

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości