Diety i odchudzanie

Schudła 27 kilogramów w zgodzie ze swoją naturą! Oto dieta polecana przez Szaciłłów

Diety i odchudzanie

Aktualizacja:

Chcesz schudnąć? Próbowałeś zrzucić zbędne kilogramy już kilka razy, ale zawsze bezskutecznie albo z efektem jojo? Czas na zupełnie nowe spojrzenie na dietę - poznajcie dietę zgodną z waszą naturą. Karolina i Maciej Szaciłłowie opowiedzieli o tym, jak można schudnąć bez efektu jojo. Nie chodzi o żadne "diety cud", a o zdrowe podejście do odżywiania i poznanie swojego ciała.

  • Jak ustalić dietę zgodną z twoją naturą?
  • Dieta odpowiednia dla każdego - czyli co to znaczy chudnąć w zgodzie ze swoją naturą?
  • Ważne zasady dla każdego dotyczące diety
  • Dodatkowe ważne zasady diety

Więcej: 

Dieta doktora Mosleya 5:2 naprawdę działa. Dzięki niej schudł bez efektu jojo!

Jak ustalić dietę zgodną z twoją naturą?

Przyjrzyj się sobie, swojemu ciału, odpowiedz sobie na pytania: ile ważysz? Jak wygląda twoj sen? Jakie masz usposobienie? Czy masz problemy z trawieniem? Jaką masz budowę ciała?Odpowiedzi na te pytania pozwolą ci wstępnie ustalić rodzaj nierównowagi w organizmie oraz dzięki nim wybierzesz dostosowany do twoich potrzeb model odżywiania. Najlepiej ustal wszystko podczas wizyty u poleconego lekarza lub konsultanta ajurwedyjskiego.

Poznaj dobrane do twoich indywidualnych potrzeb produkty spożywcze

metody obróbki termicznej, smaki i konsystencje.

Dieta odpowiednia dla każdego - czyli co to znaczy chudnąć w zgodzie ze swoją naturą?

Pierwszy rodzaj nierównowagi w organizmie

To w przybliżeniu osoby z suchą skórą, włosami i paznokciami, z problemami trawiennymi, raczej wychłodzone (zimne nogi i ręce), z tendencją do lęku, stresów, nadwrażliwe i niestabilne emocjonalnie, bardzo aktywne, kreatywne, zmienne, często cierpiące na bezsenność i zaparcia. 

Jedzenie powinno być rozgrzewające, lekko oleiste (dobre jakościowo zimno tłoczone tłuszcze roślinne i dobrej jakości masło sklarowane), mokre. Jemy regularnie (3 główne posiłki plus jeśli czujemy głód - zdrowa przekąska np. do południa owoce lub garść namoczonych pestek, orzechów). Zimą 3 ciepłe posiłki, a wiosną i latem - 2 ciepłe posiłki. Warzywa gotowane, ale również surowe zielonolistne. Duża ilość dobrze ugotowanych ziaren jak płatki owsiane, orkisz, komosa ryżowa. Do picia ciepła woda z niewielką ilością soku z cytryny i kilkoma plasterkami imbiru lub dobrane do naszych potrzeb wody ziołowe. Najbardziej wskazane smaki: słodki (słodycz pochodząca z tzw. całości pokarmowych, warzyw, owoców), słony (umiarkowane ilości nierafinowanej, dobrej jakościowo soli) i kwaśny.

Ważny temat! Czy można przytyć w jeden dzień?

Drugi rodzaj nierównowagi w organizmie 

Dotyczy osób z natury potężnych, grubokościstych (również duże usta, szeroki nos), posiadających mocne, lśniące włosy, paznokcie i oleistą cerę, stabilnych emocjonalnie (ale z tendencją do stagnacji oraz spadków energetycznych), pogodnych, rodzinnych, mających najczęściej problemy z nadmiarem śluzu w organizmie (objawiającą się m.in. częstymi katarami); charakteryzuje je również mocny sen i odporność na stres. 

Jedzenie dla tego typu osób powinno zawierać małe porcje (2 - 3 główne posiłki; najlepiej bez przekąsek). Powinniśmy unikać smaku słodkiego i słonego. Jedzenie nie powinno być zbyt wodniste, a raczej lekkie, suche, rozgrzewające, dobrze doprawione. Najlepsze smaki to ostry, gorzki i cierpki. Najlepsza jest dieta w pełni wegańska, a nawet w okresie letnim praktycznie surowa (mnóstwo surowych warzyw i owoców, ale nie bardzo słodkich).

Ważne zasady dla każdego dotyczące diety

Pamiętaj! Dla wszystkich typów jedzenie powinno być świeże! Poza tym:

  • optymalnie przygotowane i zjedzone tego samego dnia, 
  • delikatnie przyprawione oraz oparte na zasadzie 25% (1/4 posiłku węglowodany złożone np. kasze, 1/4 posiłku gotowane warzywa, 1/4 posiłku rośliny strączkowe, 1/4 posiłku świeże warzywa).

Mięso nie powinno pojawiać się w naszej diecie częściej niż 2 - 3 razy w tygodniu. Jednak ajurweda jest orędowniczką kuchni laktowegetariańskiej - kuchnia roślinna z dobrej jakości masłem sklarowanym (najlepiej domowym) oraz niewielką ilością świeżego, dobrego jakościowo nabiału (najlepiej fermentowanego).

Sprawdź:

Jak schudnąć po ciąży? Dieta a karmienie piersią

Dodatkowe ważne zasady diety

  • Jemy wówczas, kiedy jesteśmy głodni. Odpowiadamy sobie na pytanie: czy jem wtedy, kiedy rzeczywiście pojawia się tzw. fizyczny głód (charakteryzujący się burczeniem w brzuchu i występujący kilka godzin po ostatnim posiłku) czy pod wpływem tzw. emocjonalnego głodu (jemy pod wpływem emocji)? 
  • Staramy się również nie siadać do posiłku pod wpływem stresu, lęku czy innych trudnych emocji. 
  • Nie jemy w pracy, przed telewizorem i na stojąco. 
  • W trakcie posiłku nasza uwaga powinna być poświęcona… jedzeniu.

Zobacz też: 

    Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

    Pozostałe wiadomości