Newsy

Zmiany w zasadach funkcjonowania sklepów z powodu koronawirusa

Pani w sklepie

Fot. SDI Productions / Getty Images

Newsy

Zmiany w zasadach funkcjonowania sklepów z powodu koronawirusa

Pani w sklepie

Fot. SDI Productions / Getty Images

Sklepy spożywcze takie jak Żabka, Biedronka, czy Carrefour nie zawieszają swojej działalności na czas pandemii, ale wprowadzają zmiany zasadach funkcjonowania - zalecają między innymi większe odstępy w kolejkach. O co jeszcze apelują do swoich klientów?

Zmiany w zasadach funkcjonowania sklepów

W piątek rząd podjął decyzję o zamknięciu galerii handlowych w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego. W centrach handlowych nadal czynne są sklepy spożywcze, apteki i drogerie. Otwarte zostają też markety budowlane, jeśli nie znajdują się na terenie galerii. Sklepy, w trosce o bezpieczeństwo pracowników i klientów, wdrażają nowe zasady. 
Przede wszystkim wprowadzona została bezpieczna odległość. Niezależnie od wielkości, czy natężenia ruchu w sklepie zasada jest ta sama. Między klientami, szczególnie w kolejkach, musi zostać zachowany dystans ok. 1,5 metra. Prawie we wszystkich sklepach pracownicy zakładają jednorazowe rękawiczki.

Sieć Biedronka zwiększyła częstotliwość czyszczenia wózków i koszyków zakupowych. 

Są dezynfekowane tak samo dokładnie, ale jeszcze częściej

 – czytamy w komunikacie 

Grupa Carrefour równie szybko zareagowała na zalecenia ministerstwa. Oprócz regularnej dezynfekcji wózków, koszyków i kas, sieć wprowadziła następujące zmiany:

  • czasowe wstrzymanie możliwości zakupów produktów na wagę do własnych opakowań klientów oraz możliwości zakupu kawy do własnego kubka w bistro;
  • pakowanie wybranych produktów oferowanych w sklepach luzem, w dodatkowe opakowania chroniące je przed ewentualnymi szkodliwymi czynnikami z zewnątrz.

Sieć sklepów Żabka skróciła czas pracy. Placówki otwarte są teraz od 7 do 22. Gorące napoje i przekąski, które można było nabyć w sklepach, są teraz sprzedawane wyłącznie na wynos. 

Castorama również wprowadziła nowe regulacje, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i klientom. Na ich stronie czytamy o takich zmianach:

  • wprowadziliśmy obowiązek korzystania z płynu dezynfekującego;
  • ograniczamy liczbę klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w sklepie;
  • skracamy godziny otwarcia wszystkich naszych sklepów, do godziny 20:00

Najbardziej radykalne kroki podjęła IKEA. W związku z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce, sieć zamknęła wszystkie 11 sklepów do odwołania. 

Zalecenia Głównego Inspektoratu Sanitarnego

W komunikacie opublikowanym przez GIS czytamy, że według badań Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności obecnie nie ma dowodu, że żywność jest źródłem lub jedną z dróg przenoszenia wirusa. Również dotychczasowe doświadczenia związane z występowaniem koronawirusów wskazują, że przenoszenie wirusów poprzez żywność nie występowało. 

Jednak należy zachować wszystkie środki ostrożności, mające na celu ochronę zdrowia. Z tego względu należy stosować środki dezynfekujące zawsze zgodnie z zaleceniami producenta – w każdej instytucji. 

Pracodawca powinien nałożyć na pracowników obowiązek informowania o złym stanie zdrowia i nie dopuszczać do kontaktu z surowcem lub produktem osób, które mają nawet łagodny kaszel albo gorączkę (37.3 C lub więcej). Zalecenie to dotyczy również osób, które przyjmują leki zawierające substancje takie jak: paracetamol/acetaminophen, ibuprofen lub aspiryna, gdyż mogą one maskować objawy choroby. Można też dokonywać pomiaru temperatury u osób przed wejściem do zakładu.

- czytamy. 

Jeśli masz wysoką gorączkę, duszności, kaszel, bóle mięśni i czujesz się osłabiony bezzwłocznie zgłoś się do szpitala zakaźnego lub skontaktuj z najbliższą stacją sanepidu. Wszystkie niezbędne i najświeższe informacje dotyczące koronawirusa znajdziesz w Raporcie specjalnym o koronawirusie.

Zobacz też:

Źródło: PAP |
Co sądzisz o tym artykule?
136
13
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0