Opony całoroczne – poradnik dla kupujących

Zbliżenie na opony samochodowe. Samochód na śniegu.
Fot. Massimo Calmonte / Getty Images
Opony całoroczne są testowane przez coraz większą liczbę kierowców. Z roku na rok zwiększa się zainteresowanie tym rodzajem ogumienia, lecz wiele osób wciąż nie wie, jak wybrać ten właściwy mode Poznaj najważniejsze informacje na temat opon wielosezonowych.

Wśród kierowców dużym powodzeniem cieszą się opony 15 i 16. Czy opony wielosezonowe zdominują rynek?

Opony całoroczne – dla kogo?

Opony wielosezonowe zapewniają dobrą przyczepność na powierzchniach, które nie są pokryte grubą warstwą śniegu. W praktyce ich użytkownikami są najczęściej mieszkańcy dużych miast lub mniejszych miejscowości, gdzie drogi są regularnie odśnieżane. Opony całoroczne, w odróżnieniu od typowych zimówek, mają mniej lameli. Z tego powodu na zniszczonych nawierzchniach radzą sobie gorzej.

Opony całoroczne to takie, w których mieszanka jest mniej elastyczna niż w zimowych. “Wielosezonówki” najlepiej sprawują się w umiarkowanym klimacie, gdy temperatura nie przekracza kilkunastu stopni Celsjusza. Niestety, siarczysty mróz i upał sprawiają, że opony stają się mniej skuteczne. Co więcej, nie są również stworzone dla pojazdów sportowych, mających silniki o dużej mocy.

Opony całoroczne i ich testy – jak wypadają na tle opon sezonowych?

Opony wielosezonowe, wbrew pozorom, wcale nie mają słabszych parametrów niż np. opony letnie. W sieci można znaleźć wiele testów, których autorami są zarówno osoby prywatne, jak i duże firmy. Co ciekawe, opony całoroczne pod względem jakości hamowania wypadają lepiej niż wspomniane opony na sezon letni, ale gorzej, gdy porówna się je pod tym kątem z zimówkami. Mimo że różnica w długości hamowania nie wynosi więcej niż kilka metrów, jest to jednak duża odległość – te kilka metrów może zaważyć na czyimś życiu.

Opony całoroczne 15 lub 16 w testach wypadają słabiej pod względem komfortu. Wzór bieżnika takiej opony przypomina zimówkowy, więc w okresie wiosenno-letnim opona generuje znacznie więcej hałasu i daje się prowadzić mniej precyzyjnie niż opona letnia, szczególnie w koleinach.

Przeglądając wyniki różnych porównań, w których testowane są opony całoroczne 16 czy 15, można dojść do wniosku, że ogumienie wielosezonowe jest przede wszystkim przeznaczone dla mniejszych pojazdów poruszających się po drogach dobrej jakości.

Jakie kupić opony całoroczne z klasy ekonomicznej?

Opony wielosezonowe klasy ekonomicznej nabywają osoby poszukujące oszczędności. Do produkcji tych opon używa się starszych technologii, więc ich cena jest niższa niż w przypadku produktów z serii premium. Produkty tej klasy, mimo że nie są odporne na zużycie i nie gwarantują dużego komfortu jazdy czy wysokiej przyczepności, wciąż są godne polecenia – każda z tych opon jest przecież przetestowana.

Osoby zastanawiające się, jakie są najlepsze opony całoroczne tej klasy, mogą śmiało korzystać z produktów oferowanych przez najbardziej znane marki. Ich zakup jest warty polecenia, lecz tylko wtedy, gdy w ciągu roku pokonuje się do 5 tysięcy kilometrów niewielkim wozem o małej mocy.

Zobacz film: Przegląd samochodu przed zimą. Źródło: Dzień Dobry TVN

Opony całoroczne klasy premium – co warto o nich wiedzieć?

Mianem klasy premium określa się najlepsze opony na rynku. Wśród nich można znaleźć różne rozmiary, w tym opony całoroczne 14. Ogumienie cechuje najwyższa jakość wykonania, a jego użytkownikami są kierowcy oczekujący wysokich osiągów i wysokiego komfortu jazdy. Zakup opon tej klasy zaleca się taksówkarzom lub przedstawicielom handlowym i tym wszystkim, których roczne przebiegi przekraczają 15 tys.

Produkty z klasy premium nie są tanimi oponami całorocznymi . Cena za jedną sztukę może wynieść kilkaset złotych. Jednak w parze z ceną idzie jakość, opona umożliwia bowiem komfortową jazdę i duży poziom przyczepności, nawet podczas wykonywania najtrudniejszych manewrów.

Opony całoroczne – klasa średnia. Dobra cena i dobra jakość

Ogumienie klasy średniej w hierarchii opon znajduje się pomiędzy klasą premium a ekonomiczną. Zdaniem ekspertów to właśnie te opony oferują najlepszy stosunek ceny do jakości. Ich użytkownikami są przeważnie kierowcy jeżdżący na co dzień, lecz pokonujący przy tym przeciętne dystanse. Cena tych opon całorocznych nie należy do najniższych, lecz jednocześnie nie jest aż tak wysoka, jak produktów z serii premium.

Są to dobre opony całoroczne , cicho pracujące we wszystkich rozmiarach. Ich użytkownikami są kierowcy, który prowadzą auta sprawnie, lecz nie aż tak dynamicznie, jak osoby o bardziej sportowym zacięciu.

Opony całoroczne, np.13 i większe rozmiary, można założyć do auta o większej mocy. Przy produkcji opon z tego segmentu używa się już nowocześniejszych technologii – nie są to najtańsze opony , ale i nie są też najdroższe.

Opony całoroczne 4x4 – do jakich aut warto je założyć?

Pojazdy wyposażone w napęd 4x4 wymagają specjalnych opon. Decydując się na zakup tych całorocznych, właściciel idzie na pewien kompromis. Ogumienie nie zapewni dobrej trakcji w wymagającym terenie, lecz umożliwi bezproblemowe pokonywanie przeszkód o średnim stopniu trudności.

Producenci oferują opony zarówno do aut typu SUV, jak i typowych terenówek. Opony całoroczne do 4x4 najsłabiej radzą sobie na śliskich nawierzchniach, np. na lodzie i grząskim błocie. Niemniej jednak pozwalają sprawnie przejeżdżać przez wydmy i pokonywać wzniesienia.

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana