Diesel na gaz – czy to w ogóle możliwe?

Kobieta i mężczyzna w samochodzie
Hero Images / Getty Images
Źródło: Hero Images
Czy w autach z silnikami diesla może zostać zamontowana instalacja gazowa? Jak się okazuje – tak – i nie jest to wcale nic trudnego. Na rynku można spotkać się z wieloma ofertami instalacji gazowych LPG w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne.

Diesel na gaz to nie mrzonki. Wysokie ceny oleju napędowego powodują, że wielu Polaków myśli o zakupie auta wyposażonego w samochodową instalację gazową. Zapewne większość kierowców uważa, że instalacja LPG jest możliwa tylko w klasycznych silnikach benzynowych. Prawda jest jednak inna. Diesel w gazie to nadal niszowa, ale zdobywająca z każdym rokiem coraz większe zainteresowanie usługa motoryzacyjna .

Jak działa silnik diesla?

Silniki diesla to wysokoprężne silniki spalinowe, które powstały w odpowiedzi na popularne silniki benzynowe. Za twórcę tego rodzaju silnika uznaje się Rudolfa Diesla – niemieckiego konstruktora, który chciał uzyskać tani w produkcji silnik, który będzie ekonomiczny.

Silniki diesla nazywane są również silnikami o zapłonie samoczynnym. Zasada działania jest podobna jak w przypadku standardowych silników spalinowych, jednak inaczej rozwiązana jest kwestia zapłonu paliwa. Za ten proces w silnikach diesla odpowiedzialny jest tłok, do którego wtryskiwane jest paliwo. Pod wpływem wysokiej temperatury ulega zapaleniu. W odróżnieniu od standardowych silników benzynowych, w silnikach diesla nie jest potrzebne inne źródło zapłonu.

Standardowym paliwem w przypadku silników wysokoprężnych jest olej napędowy. Warto podkreślić, że paliwo w samochodach z silnikiem diesla musi spełniać wszystkie funkcje smarne w układzie wtrysku paliwa, co sprawia, że różnego rodzaju paliwa alternatywne, takie jak oleje roślinne, nie nadają się do stosowania. Stosowanie innych niż olej napędowy płynów może spowodować zatarcie się silnika lub zablokowanie sadzami otworów wtryskiwaczy. Jak w takim razie poradzi sobie diesel na gaz LPG?

Diesel z gazem – czy to dobry pomysł?

Cena litra oleju napędowego od dawna niewiele różni się od ceny litra benzyny PB95. Wysokie ceny zmuszają wielu kierowców do zastanowienia się nad możliwie jak najbardziej ekonomicznym autem, które nie będzie przyprawiało swojego właściciela o zawał serca przy każdej wizycie na stacji paliw. W związku z tym inżynierowie wpadli na z pozoru absurdalny pomysł – diesel na gaz.

W teorii idea wydaje się być nie tylko praktyczna, ale również pragmatyczna, ponieważ nie tylko pozwala na zaoszczędzenie sporej sumy pieniędzy kierowcom, ale również przyczynia się do zmniejszenia emisji substancji toksycznych . W wysokoprężnych silnikach diesla, które nie posiadają systemu Common Rail, spalanie całej mieszanki paliwowo-powietrznej wynosi mniej więcej 80%.

Turbodoładowane silniki, które zawierają wspomniany układ Common Rail, pozwalają na spalanie wyższe nawet o 7%. Warto pamiętać, że pozostała część, która nie została w pełni spalona w czasie pracy silnika, zawiera szereg mocno toksycznych substancji, które zagrażają naszemu środowisku. W składnikach reakcji niepełnego spalania można znaleźć m.in. tlenek węgla, węglowodory oraz inne substancje, które są odpowiedzialne np. za smog.

Instalacja gazowa diesel – krok po kroku

Jak się okazuje, istnieją trzy sposoby na zamontowanie instalacji gazowej w samochodach z silnikami diesla :

1. Mono fuel – to, w dużym skrócie, operacja polegająca na przerobieniu silników wysokoprężnych na silniki niskoprężne.

2. Dual fuel – w tym przypadku olej napędowy podawany jest w ilości, która umożliwia inicjację samozapłonu w cylindrze. Reszta energii jest podawana w paliwie gazowym.

3. Diesel instalacja gazowa – najprostsze wzbogacenie zasysanego powietrza gazem.

Samochód diesel na gaz w technologii mono fuel to instalacja, która jest dedykowana do konkretnych rodzajów silnika i jest przygotowywana na konkretne zamówienie klienta.

Technologia mono fuel umożliwia przerobienie silnika diesla z zapłonu samoczynnego na silnik z zapłonem iskrowym. Warto pamiętać, że z technicznego punktu widzenia jest to całkowita przebudowa silnika, która polega na m.kin. demontażu układu wtrysku, modyfikacji konstrukcji głowicy oraz dna tłoka.

Diesel na gaz – cena montażu

Warto wspomnieć, że montaż instalacji gazowej w silnikach diesla jest zazwyczaj o nawet kilkadziesiąt procent droższy od kosztów montażu instalacji gazowej w pojazdach z silnikami benzynowymi. W zależności od miejsca, gdzie dokonany zostanie montaż, koszt może wynieść od 3 do nawet 5 tysięcy złotych. Stosunkowo duża suma pozwala jednak zaoszczędzić sporo pieniędzy w późniejszym czasie.

Zobacz film: Autonomiczne samochody

Autonomiczne samochody. Źródło: Dzień Dobry TVN

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

Źródło zdjęcia głównego: Hero Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana