Zdrowie

Chodząc spać o tej porze, możesz uniknąć chorób serca. Najnowsze badania

Zdrowie

Autor:
Adam
Barabasz
Źródło:
BBC
Poranna pobudka

Zsynchronizowanie snu z biologicznym zegarem może zmniejszać ryzyko zawału serca i udaru mózgu - do takich wniosków doszli brytyjscy naukowcy. Badania trwały sześć lat i objęły 88 tys. ochotników. Wszystko wskazuje na to, że określili optymalną dla ludzkiego organizmu porę zasypiania.

Rytm dobowy a choroby serca

Zespół naukowców z brytyjskiego Biobanku zbadał zależność pomiędzy snem a chorobami układu naczyniowo-krążeniowego. Na przestrzeni 6 lat badano grupę ochotników, którzy na potrzeby eksperymentu przez tydzień nosili urządzenie mierzące czas snu i czuwania. Następnie obserwowano uczestników, analizując ich stan zdrowia z naciskiem na przypadłości kariologiczne. W tym czasie pod kontrolą lekarzy znajdowały się również inne czynniki mogące wpływać na pomiary, czyli m.in. waga i poziom cholesterolu.

U ponad 3 tys. wolontariuszy rozwinęły się choroby serca. Badacze łączą to zjawisko z porą snu - ich zdaniem optymalną porą na zasypianie jest czas pomiędzy 22:00 a 23:00. Wyniki ich obserwacji zostały opublikowane w European Heart Journal.

Przyczyny senności w ciągu dnia
Przyczyny senności w ciągu dnia Źródło: Dzień Dobry TVN

Kiedy kłaść się spać?

"Kto rano wstaje, temu pan Bóg daje" - głosi przysłowie, chwaląc pracowitość od wschodu słońca. Teraz okazuje się, że choć trudno udowodnić związek wczesnej pobudki z nadludzką łaską, to naukowcy sądzą, że poranne światło słoneczne ma kluczowy wpływ na regulowanie zegara biologicznego. A co za tym idzie, późne chodzenie spać może zaburzyć jego rytm.

- Wyniki sugerują, że wczesne lub późne pójście spać może z większym prawdopodobieństwem zakłócić zegar biologiczny, co ma niekorzystne konsekwencje dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego - przekazał autor badania dr David Plans z University of Exeter - Najbardziej ryzykowne jest zasypianie po północy, prawdopodobnie dlatego, że może to zmniejszyć prawdopodobieństwo zobaczenia porannego światła, które resetuje zegar biologiczny - dodał.

Naukowcy podkreślają, że wyniki ich badań są jedynie wskazówką i podstawą do dalszych obserwacji. - Sen nie jest jedynym czynnikiem, który może mieć wpływ na zdrowie serca - powiedziała cytowana przez BBC Regina Giblin, starsza pielęgniarka kardiologiczna w British Heart Foundation. - Ważne jest również, aby analizować swój styl życia i mieć kontrolę nad takimi czynnikami jak ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i prawidłowa waga. Istotne są również regularne ćwiczenia, ograniczenie spożycia soli i alkoholu oraz zbilansowana dieta, która również może również w utrzymaniu zdrowego serca - podsumowała.

Zobacz także:

Autor:Adam Barabasz

Źródło: BBC

Źródło zdjęcia głównego: Hirurg / Getty Images

Pozostałe wiadomości