Jak szkoła traktuje dzieci ze spektrum autyzmu? Nauczycielka nazwała Przemka "nienormalnym"

Jak szkoła traktuje dzieci ze spektrum autyzmu?
Źródło: Dzień Dobry TVN
Historia Przemka – podopiecznego Fundacji TVN
Historia Przemka – podopiecznego Fundacji TVN
Fobia szkolna dzieci w spektrum autyzmu
Fobia szkolna dzieci w spektrum autyzmu
Co wiemy o autyzmie?
Co wiemy o autyzmie?
Codzienność rodziców dzieci w spektrum autyzmu
Codzienność rodziców dzieci w spektrum autyzmu
Prawdziwe życie w spektrum autyzmu
Prawdziwe życie w spektrum autyzmu
Mam autyzm, jestem wyjątkowy
Mam autyzm, jestem wyjątkowy
Spektrum autyzmu – kiedy mózg rozwija się inaczej
Spektrum autyzmu – kiedy mózg rozwija się inaczej
Fobia szkolna to problem, z który często dotyka dzieci ze spektrum autyzmu. Dlaczego tak się dzieje? Co można zrobić, aby palcówka edukacyjna była dla nich bardziej przyjaznym miejscem? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziały Karolina Dyrda, psychoterapeuta oraz Maria Natalia Tymańska, mama 10-letniego Teodora.

Dzieci ze spektrum autyzmu a fobia szkolna

Przemek ma spektrum autyzmu. Ze względu na swojej trudności chłopiec był bardzo źle taktowany przez wychowawczynię. Nauczycielka nazwała go "nienormalnym". - Mówiła, że ma nie po kolei w głowie na forum klasy. Jak go odbierałam ze szkoły, to z płaczem wychodził i mówił, że jest niepotrzebny na tym świcie i nie chce mu się żyć - powiedziała mama chłopca.

Przemek potrzebuje specjalistycznej pomocy i terapii, na szczęście jest już podopiecznym Fundacji TVN. Reportaż o nim będzie można zobaczyć w programie Uwaga! TVN w środę, 6 grudnia, o godzinie 19.55.

Czy szkoły potrafią zadbać o dzieci ze spektrum autyzmu?

Karolina Dyrda, psychoterapeuta uważa, że polskie szkoły nie radzą sobie najlepiej nie tylko z dziećmi ze spektrum autyzmu, ale z różnorodnością w ogóle. - Szkoły funkcjonują w taki sposób, że mają ujednolicony system, do którego to dzieci mają się dostosować. Dojrzałe systemy edukacyjne, jakie są np. w Finlandii, czy w Szwecji, czy w Norwegii opierają się o zupełnie inne założenia. Opierają się o takie założenia inkluzji, różnorodności, znoszenia barier i ograniczeń, stworzenia takiego środowiska, w którym każde dziecko [...] znajdzie swoje miejsce i nie będzie wykluczone. To nie jest tylko kwestia dzieci ze spektrum, ale ogólnego podejścia do systemu edukacji - powiedziała w Dzień Dobry TVN specjalistka.

W Polsce rodzice dzieci ze spektrum nie zawsze mogą liczyć na wsparcie szkoły. - Mamy niesamowite szkoły państwowe, które naprawdę robią świetną robotę, natomiast po prostu jest ich jak na lekarstwo, jest ich dosłownie parę. Nie ma co ukrywać, zdecydowana większość to nie są miejsca, w których można uzyskać jakąkolwiek pomoc - stwierdziła Maria Natalia Tymańska, mama 10-letniego Teodora.

Dodała, że brakuje specjalistów. Ci, którzy się na tym znają - ze względy na niskie stawki - wybierają szkoły prywatne, a nie państwowe.

Co powinno się zmienić w polskiej szkole? Jakie udogodnienia można wprowadzić tu i teraz? Dowiecie się tego z dalszej części rozmowy.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy! 
Materiał promocyjny

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy!