Przed wykonaniem zabezpieczenia antykorozyjnego w warsztacie podwozie auta powinno zostać dokładnie oczyszczone. Demontuje się wszystkie nadkola, osłony oraz części, pod którymi gromadzić może się rdza. Dzięki takim działaniom zastosowany preparat bardzo dobrze przylega do podwozia i efekt jego zastosowania jest długotrwały.
- Samodzielna konserwacja podwozia samochodu krok po kroku.
- Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia - co jest najistotniejsze?
- Zabezpieczenie przed korozją w fabryce i w warsztacie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Samodzielna konserwacja podwozia samochodu krok po kroku
Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia można wykonać samodzielnie. To jednak proces długotrwały i stosunkowo żmudny, dlatego najlepiej uzbroić się w cierpliwość. Przede wszystkim pojazd trzeba odpowiednio przygotować do takiej pracy. Aby skutecznie nanieść środki antykorozyjne, trzeba mieć dobry dostęp do całego podwozia. W pierwszym kroku należy dokonać diagnozy stanu podwozia.
Jeżeli są w nim już dziury, wtedy nie ma wyjścia i trzeba udać się do blacharza. Jeżeli rdza jest tylko powierzchowna, to zabezpieczenie antykorozyjne podwozia można wykonać samodzielnie. Najlepszym wynikiem rekonesansu jest oczywiście stwierdzenie, że na podwoziu w ogóle nie ma rdzy ani dziur. Wtedy najistotniejsze jest zabezpieczenie profili zamkniętych, czyli tzw. kształtowników (to najczęściej stalowe elementy, które wykorzystuje się nie tylko w samochodach, ale w różnego rodzaju konstrukcjach).
Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia - szczególnie istotne profile zamknięte
Najlepszymi środkami zabezpieczającymi profile zamknięte przed korozją są specjalne tłuszcze, oleje lub woski. Bardzo ważne jest użycie środka, który neutralizuje tlenki metali powodujące pojawienie się rdzy. Bez zastosowania tego środka użycie wosku przynosi krótkotrwały efekt. W sprzedaży jest wiele produktów antykorozyjnych na bazie wosków, różniących się właściwościami. Wybór konkretnego rodzaju zależy od sposobu, w jaki chce się chronić podwozie. Dostępne są m.in. preparaty bardzo płynne, które silnie oddziałują na korozję, ale zostawiają stosunkowo cienką warstwę ochronną. Skorzystać też można z wosku dwuskładnikowego, gdzie pierwszy składnik, będący formą podkładu, jest środkiem silnie penetrującym, a drugi stanowi dosyć grubą warstwę ochronną.
Cena preparatu do zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia dla profili zamkniętych waha się w przedziale 20–40 za półlitrowy pojemnik. Warto zwrócić uwagę, aby opakowanie miało specjalną rurkę do aplikowania środka – bardzo ułatwi to dotarcie do trudno dostępnych miejsc. Skutecznym środkiem zabezpieczającym przed korozją są preparaty wykonane własnoręcznie. Najlepsza jest mieszanka oleju i smaru o dużej gęstości. Co ważne – miksturę taką podgrzewa się i nakłada na ciepło.
Zabezpieczenie przed korozją w fabryce i w warsztacie
Do zabezpieczenia antykorozyjnego w czasie produkowania pojazdu najczęściej stosuje się warstwę PCV, którą spryskuje się precyzyjnie całe podwozie. Co ważne, warstwa ta chroni blachę nie tylko przed korozją, ale także przed mechanicznymi uszkodzeniami. Jest też bardzo skutecznym izolatorem, który tłumi dźwięki dochodzące spod pojazdu. Takie działania najczęściej stosuje się w samochodach fabrycznie. Aby dodatkowo zabezpieczyć podwozie przed rdzą, warto udać się do warsztatu i skorzystać z takiej usługi.
Najlepiej skorzystać z usług warsztatu, który oferuje zabezpieczenie w postaci tzw. baranka. Jest to masa do konserwacji podwozia zrobiona z kauczuku i tworzyw sztucznych. Chroni podwozie od uszkodzeń mechanicznych, a także przed szkodliwym działaniem soli. Taka warstwa powinna mieć grubość w przedziale 0,5–2,0 mm. Co ciekawe, można też zastosować ten materiał uzupełniony środkiem reagującym z rdzą i ją neutralizującym. Oczywiście zanim nałożona zostanie ta dodatkowa warstwa, podwozie musi zostać dokładnie umyte i wysuszone. Dokładne suszenie może trwać nawet cały dzień. Po wysuszeniu trzeba usunąć wszelkie ślady rdzy, które znajdują się na podwoziu.
Nakładanie warstwy ochronnej w tych miejscach jest szczególnie istotne, ponieważ trzeba zneutralizować resztki nieusuniętej rdzy. W warsztatach samochodowych jako narzędzi do nakładania powłoki antykorozyjnej najczęściej stosuje się specjalne pistolety pracujące pod ciśnieniem. Dzięki użyciu tego rodzaju sprzętu możliwe jest pokrycie całego podwozia równą warstwą materiału zabezpieczającego. Warstwa ta musi pokryć nie tylko podłogę, ale i progi belki oraz wahacze.
Koszt zabezpieczenia podwozia w warsztacie waha się w przedziale 350-900 zł.
Zobacz także:
- Nadwozie – jak dbać o nadwozie samochodu? Jakie są rodzaje nadwozia?
- Budowa samochodu – jak wygląda auto pod maską?
- Jak działa i jak jest zbudowany układ kierowniczy?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: NongAsimo/GettyImages