Nadwozie – jak dbać o nadwozie samochodu? Jakie są rodzaje nadwozia?

Mężczyzna poleruje stare auto
Fot. Tomasz Zajda / EyeEm/ Getty Images
Nadwozie auta to część, o którą koniecznie trzeba zadbać, zwłaszcza po zimie. Należy wówczas dokładnie umyć nadwozie samochodu z soli i zabezpieczyć lakierem antykorozyjnym. Oczywiście nie każde nadwozie będzie tak samo łatwe do wyczyszczenia. Sprawdzamy, jakie są rodzaje nadwozia, czym się różnią i jak o nie dbać.

Nadwozie jest tym elementem samochodu, który okrywa pozostałe jego części. Utrzymuje silnik, układ zawieszenia, wydechowy i paliwowy. To właśnie w zależności od typu nadwozia wyróżniamy różne rodzaje samochodów. Najpopularniejsze typy nadwozia to nadwozie hatchback, nadwozie sedan i kombi, nadwozie coupe i nadwozie typu SUV, charakterystyczne dla samochodów miejsko-terenowych.

Co to jest nadwozie w samochodzie?

Nadwozie to bazowy element każdego samochodu , na którym osadzone jest podwozie, odpowiadające za przenoszenie energii silnika, układ hamowniczy i sterujący. Nadwozie samochodu osobowego składa się z bryły oraz poszycia – karoserii . Szkieletem nadwozia jest płyta podłogowa (tzw. nadwozie ramowe). Po podniesieniu auta zobaczymy także układ zawieszenia, elementy układu wydechowego, silnik z miską olejową (najniżej osadzona część silnika w aucie) i układ paliwowy.

Wszystkie części nadwozia pojazdu są niezwykle istotne i muszą być w pełni sprawne, aby w sposób bezpieczny móc korzystać z pojazdu. Istnieje wiele rodzajów nadwozia, w zależności od modelu samochodu. Inną specyfiką charakteryzuje się nadwozie samonośne, inną nadwozie wymienne.

Rodzaje nadwozia samochodowego

Rodzaj nadwozia jest podstawowym wyznacznikiem typu samochodu . Z pewnością każdy doskonale wie, czym różni się wizualnie samochód osobowy typu hatchback od samochodu kombi. Na czym jednak polegają konkretne różnice?

Po pierwsze, wyróżniamy nadwozie jednobryłowe , dwubryłowe i trzybryłowe. Przykładowo, nadwozie jednobryłowe jest jednoczęściowe, dlatego często określane jest jako nadwozie pełne . Co to znaczy? Taki typ nadwozia jest kompletną całością powstającą w procesie produkcji, a nie połączeniem kilku brył. Powyższe zróżnicowanie dotyczy właśnie typu nadwozia i tego, czy wykonane jest ono z jednej bryły, czy też z kilku i w jakim kształcie. Poniżej przedstawiamy podstawowe rodzaje nadwozie i wszystko, co się z nimi wiąże.

Nadwozie hatchback – popularne w małych i średnich samochodach pięciodrzwiowych lub trzydrzwiowych. W nadwoziu typu hatchback przestrzeń bagażnikowa jest stosunkowo niewielka, gdyż zajmuje około 1/6 długości nadwozia.

Nadwozie coupe – występuje w samochodach sportowych, charakteryzuje się zaokrąglonym, spadowym tyłem, w którym umieszczony jest silnik (bagażnik zwykle występuje pod maską).

Nadwozie sedan – nadwozie jednobryłowe lub trójbryłowe. W nadwoziu typu sedan wyraźnie widać granicę między przodem, częścią pasażerską i bagażnikową . W ujęciu porównawczym nadwozie sedan a hatchback różnią się wielkością i sposobem przejścia części pasażerskiej w bagażnikową.

Nadwozie kombi – nadwozie z przedłużoną częścią pasażerską (taka sama lub podobna wysokość), która służy jako część bagażnikowa. Często nazywane tzw. długim podwoziem .

Do innych typów nadwozi zaliczymy m.in. nadwozie furgon , nadwozie MPV, nadwozie SUV i nadwozie VAN . Są to nadwozia samochodów ciężarowych, furgonetek lub aut będących połączeniem samochodu osobowego z terenowym (nadwozie typu SUV) lub ciężarowym (MPV, nadwozie typu furgon). Z kolei samochody dostawcze posiadają nadwozie skrzyniowe składające się z kabiny kierowcy oraz przestrzeni ładunkowej (jeśli ta część przestrzeni może być oddzielona od kabiny, to wówczas mówimy o tzw. nadwoziu wymiennym). Wyróżniamy także nadwozie samonośne (konstrukcja metalowa samochodu tworzy jedno „pudło”) występujące w autach terenowych i off-roadowych, a także w autobusach niskopodłogowych.

Sposoby na zabezpieczenie nadwozia samochodu

Utrzymanie sprawnego nadwozia w samochodzie nie jest trudne, ale wymaga konsekwentności. Najtrudniejszym okresem dla każdego nadwozia jest zima . To wówczas do konstrukcji od spodu dostaje się sypana na drogach sól – niezwykle niebezpieczna, gdyż przyspiesza proces korozji.

Podstawowym zabiegiem, który przedłuży życie każdego nadwozia i zminimalizuje ryzyko drogiej naprawy, jest mycie samochodu od spodu . Czynność tę należy wykonać przede wszystkim na początku wiosny, aby nie pozwolić na dalsze działanie soli zgromadzonej na nadwoziu. Po umyciu nadwozia pojazd możemy spryskać farbą antykorozyjną . Wybierzmy taką, która cechuje się dobrą przyczepnością i pokryciem. Niektóre farby mogą być stosowane także na karoserię i lakier pojazdu, co zapewnia dodatkową ochronę tych części samochodu.

Nadwozie w innych językach

Często zdarza się tak, że instrukcja samochodowa napisana jest w innym języku. Kupując przez internet części do nadwozia, rzadko opisywane są one po polsku. Warto zatem wiedzieć, jak nazywamy nadwozie w innych językach.

Nadwozie po angielsku to car body lub bodywork , co moglibyśmy przetłumaczyć jako ciało samochodu. Z kolei nadwozie z francuskiego oznacza po prostu karoserię ( karosserie ), czyli produkowaną seryjnie część auta. Nadwozie po niemiecku można wyrazić dwoma słowami: Karosserie (z francuskiego) lub Fahrzeugaufbau (gdy mowa o zawieszeniu).

Zobacz film: Pierwszy samochód Wojciecha Fibaka

Zobacz film: Pierwszy samochód Wojciecha Fibaka. Źródło: Dzień Dobry TVN

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości