"Księcia z bajki się zachciało?!" - kampania SEXEDPL
Kampania "Księcia z bajki się zachciało?!" w przewrotny sposób porusza temat przemocy seksualnej, o której mówi się coraz więcej, ale wiele jej form wciąż uważanych jest za "niewinny żart". Tymczasem – jak podkreślają twórcy kampanii – to właśnie na takich zachowaniach, jak seksistowskie komentarze, catcalling, wysyłanie intymnych zdjęć bez zgody, budowana jest kultura pozwalania na przemoc seksualną.
Nowy projekt SEXEDPL składa się z dwóch filmów inspirowanych baśniami: "Śpiącą królewną" i "Kopciuszkiem". W spotach pojawiają się znani aktorzy: Mateusz Damięcki ("Furioza", "„Kochaj i tańcz") oraz Eryk Kulm ("Chopin, Chopin!", "Filip"). Obaj wcielali się już w role amantów, dlatego ich wizerunek kontrastuje z językiem przemocy, który często słyszą kobiety.
"Urodziłem się w latach 80., wtedy na porządku dziennym były chamskie odzywki robotników wobec przechodzących ulicą dziewcząt, gwizdy i nieprzyzwoite gesty facetów stojących pod sklepem pod adresem kobiet. Czasy się zmieniły. A problem został. Panowie, żarty na bok. Szacunek przede wszystkim. Kobiety muszą przestać czuć się przez Was niekomfortowo i niebezpiecznie" – tłumaczy Mateusz Damięcki.
Centralnym elementem kampanii "Księcia z bajki się zachciało?!" jest podkreślenie dostępu do Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL, działającej dzięki wsparciu partnera strategicznego – Uber Polska. Linia oferuje anonimową i bezpłatną pomoc psychologiczną, od poniedziałku do niedzieli w godzinach 10-22.
Projekt ma dwa równoległe cele:
- Uświadomić mężczyznom, że to, co dotąd uważali za żarty, może być przemocą
- Dać kobietom narzędzia i język, które pozwalają nazwać swoje doświadczenia i powiedzieć: to, czego doświadczam, nie jest normalne – to jest przemoc.
Za strategię i kreację kampanii odpowiada agencja Brain. Spoty wyreżyserował Sebastian Pańczyk, jeden z najbardziej oryginalnych twórców polskiej branży muzycznej i reklamowej, wielokrotnie nagradzany zarówno za teledyski (dla m.in. Dawida Podsiadło), jak i filmy (musical "Północ/Południe" Quebonafide). Zdjęcia zrealizowane przez Papaya Films powstały w Pałacu w Otwocku Wielkim, którego wnętrza w naturalny sposób podkreśliły baśniową konwencję.
1 na 3 mężczyzn nie uznaje seksistowskich komentarzy za nadużycie seksualne
Spoty są odpowiedzią na wnioski z raportu "Imprezowa mapa Polski", przygotowanego na zlecenie SEXEDPL i Uber Polska. Badanie pokazało skalę problemu:
- Aż 56% kobiet zetknęło się z seksualnymi komentarzami i “żartami” ze strony mężczyzn,
- Ale 1 na 3 mężczyzn nie uznaje seksistowskich komentarzy za nadużycie seksualne,
- A 1 na 4 mężczyzn nie postrzega niechcianego obnażania się jako przemocy seksualnej
TikTok i Antyprzemocowa Linia Pomocy SEXEDPL ze wsparciem dla osób doświadczających przemocy
Dziś przemoc seksualna często przenosi się do sieci. To, co kiedyś było wulgarnym komentarzem na ulicy, dziś kobiety częściej spotykają w mediach społecznościowych, wiadomościach, czy aplikacjach randkowych. Internet daje anonimowość, a tym samym - większą śmiałość do przemocy. Jest jednocześnie przestrzenią, w której możemy realnie reagować i walczyć z nadużyciami. TikTok, partner komunikacyjny Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL uwrażliwia użytkowników na ten problem, a jednocześnie oferuje możliwość natychmiastowego znalezienia pomocy. Wpisanie słów związanych z przemocą seksualną czy molestowaniem powoduje, że użytkownikowi wyświetla się odpowiedni komunikat oraz informacja o Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL.
Zaktualizowana baza słów kluczowych i popularnych zwrotów powstała przy współpracy z SEXEDPL a wprowadzone rozwiązanie będzie na stałe widoczne w aplikacji.
TikTok przekazał również środki na promocję kampanii w serwisie, by tak spoty kampanijne, jak i treści edukacyjne, które powstaną na profilu SEXEDPL, dotarły do jak najszerszej grupy odbiorców.
"Nie ma zgody na żadną formę przemocy na TikToku, niezależnie od tego, czy to mowa nienawiści, nienawistne i przemocowe zachowania, czy ideologie. Aktywnie rozwijamy nasze narzędzia i polityki w tym zakresie, ale takie okazje jak coroczne 16 dni [...] traktujemy jako moment szczególnego podkreślenia, że TikTok może się rozwijać tylko dzięki swojej różnorodnej społeczności" – mówi Łukasz Gabler, Public Policy Manager for CEE in TikTok
Zobacz także:
- Agata Kulesza doświadczyła przemocy psychicznej w związku. "Wstydziła się tego, co ją spotyka"
- Syn Paulli w szkole przeżył piekło. "Płakał pod prysznicem, miał siniaki na całym ciele"
- Katarzyna Butowtt doświadczyła przemocy. "Mama z drinkiem w ręku mówiła do ojca: Heniek, przestań, co sąsiedzi powiedzą"
Autor: MK
Źródło: materiały prasowe