Przełomowe odkrycie na Księżycu. Czy nowy minerał będzie paliwem przyszłości?

powierzchnia Księżyca
Changesite-(Y) paliwem przyszłości?
Źródło: Stocktrek/Getty Images
Naukowcy z Chin odkryli nowy minerał w materiale pobranym z Księżyca. W efekcie podjęto decyzję o jak najszybszym zorganizowaniu kolejnych misji. Czy Changesite-(Y) będzie paliwem przyszłości?

Changesite-(Y) - minerał odkryty na Księżycu przez Chińczyków

Chang'e-5 to chińska sonda kosmiczna przeznaczona do pobierania gruntu z Księżyca i dostarczenia go na Ziemię. Naukowcy z Chin przebadali materiał pobrany przez nią w ramach ostatniej misji. W próbce znaleźli minerał, który może się okazać cennym zasobem energotwórczym.

Astronomia i kosmos

Podbój kosmosu dokonuje się małymi kroczkami
Bartłomiej Harkot - drugi Polak w kosmosie?
Bartłomiej Harkot - drugi Polak w kosmosie?
Wygrały bilet w kosmos
Wygrały bilet w kosmos
Jego praca to jak szukanie igły w stogu siana
Jego praca to jak szukanie igły w stogu siana

Nowoodkryty minerał zyskał nazwę Changesite-(Y). Jego próbka to jedynie 10 mikronów. Mikroskopijne rozmiary nie zniechęcają jednak naukowców. W Chinach podjęto decyzję o szybkim powrocie na Księżyc. Zadeklarowano już trzy kolejne misje, które mają się skupić na badaniu jego powierzchni. Pośpiech wynika z faktu, że Changesite-(Y) ma w składzie hel-3 – izotop, którego zasoby mogą zaspokoić energetyczne potrzeby mieszkańców Ziemi na kolejne tysiące lat.

Changesite-(Y) zawiera hel-3 - co to znaczy?

Jak ważny dla świata i ludzi jest hel-3, wyjaśniał w artykule dla Wirtualnej Polski Michał Prokopowicz. Podkreślił, że przez wielu naukowców hel-3 uznawany jest za pierwiastek przyszłości, który "w połączeniu z deuterem, czyli izotopem wodoru, wyzwala energię w ilości, którą można by porównać do reakcji termojądrowej. Zresztą zwykle otrzymywano go na Ziemi z rozpadu trytu, który jest składnikiem broni nuklearnej". Jeśli więc zasoby tego minerału będą duże, może on być rozwiązaniem kryzysu energetycznego w przyszłości.

Kosmiczny wyścig zmieni charakter?

Odkrycie chińskich naukowców nadaje tzw. kosmicznemu wyścigowi zupełnie nowy wymiar. Badania Księżyca do tej pory miały inny charakter – głównie poznawczy. Wszelkie pozyskiwane informacje były i są istotne z punktu widzenia rozwoju nauki. Obecnie dochodzi również aspekt praktyczny. Czy księżycowy minerał Changesite-(Y) będzie nowym źródłem energii na Ziemi? Czas i kolejne księżycowe eksploracje pokażą.