Kolejne zdjęcia z Teleskopu Webba. Historyczny moment upamiętnia również Google

Teleskop Jamesa Webba
Kolejne zdjęcia z Teleskopu Webba - historyczny moment
Źródło: Filip Cercek/Getty Images
Opublikowane zostały kolejne efekty "kosmicznej wędrówki" teleskopu Jamesa Webba. Przełomowe zdjęcia przedstawiają poszczególne elementy przestrzeni kosmicznej, która dotąd była dla ludzkości znacznie większą tajemnicą. To osiągnięcie świętuje również Google. Co udało się zaobserwować?

Pierwsze zdjęcie z Teleskopu Webba opublikowane zostało w USA w nocy z 11 na 12 lipca. Przedstawiało najbardziej szczegółowy obraz Wszechświata w historii ludzkości, a dokładnie gromady galaktyk SMACS 0723. Było to wielkie wydarzenie, o którym więcej pisaliśmy w oddzielnym artykule.

Kolejne zdjęcia z Teleskopu Webba

Zgodnie z zapowiedzią naukowców, kilkanaście godzin później światło dzienne ujrzały kolejne wyjątkowe zdjęcia poszczególnych elementów nieskończenie złożonej przestrzeni kosmicznej. Poniżej krótkie opisy i zdjęcia bezpośrednio od NASA.

Widmo atmosfery egzoplanety WASP-96 b

Egzoplaneta to planeta, która krąży wokół innej gwiazdy niż Słońce. Egzoplanet WASP-96 b położona jest w odległości 1150 lat świetlnych od Ziemi. Naukowcy obserwowali tranzyt tej konkretnej przed jej gwiazdą i wykorzystali to do zaobserwowania widma atmosfery planety. W widmie widać m.in. oznaki występowania pary wodnej w atmosferze WASP-96 b i dzięki temu będzie możliwe ustalenie, jak dużo jej tam jest.

Mgławica Pierścień Południowy NGC 3132

To mgławica planetarna nazywana również Rozerwaną Ósemką. Ma prawie pół roku świetlnego średnicy i oddalona jest od Ziemi o blisko 2000 lat świetlnych. Jest to obłok gazu unoszący się wokół umierającej gwiazdy. Według informacji NASA udało się ustalić, że gwiazda ta jest pokryta pyłem. W efekcie naukowcy będą mogli dokładniej zbadać mgławice planetarne.

Kwintet Stefana, czyli grupa pięciu galaktyk

Choć mowa o pięciu, to tak naprawdę dokładnie cztery galaktyki znajdują się blisko siebie (290 milionów lat świetlnych odległości od Ziemi), a piąta tylko wydaje się być blisko (40 mln lat świetlnych od Ziemi).

NASA informuje, że zdjęcie wykonane przez Teleskop Webba to ponad 150 milionów pikseli i niemal 1000 odrębnych plików graficznych. Dzięki temu jest możliwość dostrzec nigdy wcześniej niewidziane szczegóły w tej grupie galaktyk. Nowe zdjęcie przedstawia dokładnie, w jaki sposób oddziaływanie pomiędzy galaktykami uruchamia wzajemnie procesy formowania się gwiazd, a także, w jaki sposób galaktyki zostają zaburzone.

Zobacz także na tvn24.pl: Zdjęcia z teleskopu Jamesa Webba. "Słynny Kwintet Stefana może pomóc odpowiedzieć na pytania o przyszłość Drogi Mlecznej"

Obszar gwiazdotwórczy NGC 3324 w Mgławicy Carina

Poniższe zdjęcie ukazuje dokładnie krawędź tego obszaru. Zdjęcie pokazuje nieobserwowane nigdy wcześniej obszary narodzin gwiazd. Mgławica ta jest jedną z największych i najjaśniejszych. Znajduje się w konstelacji Kila, około 7600 lat świetlnych od Ziemi.

Teleskop Webba w Google Doodle

Opublikowane przez NASA zdjęcia to wielkie osiągnięcie ludzkości. Pracował nad nim międzynarodowy zespół, w skład którego wchodzą naukowcy z NASA, Europejskiej Agencji Kosmicznej i Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej.

To najgłębsze i najbardziej szczegółowe zdjęcie Wszechświata, które do tej pory wykonano (...) Pokazuje światło galaktyk, któremu dotarcie do nas zajęło wiele miliardów lat
– podsumowują naukowcy.

Ten historyczny dzień świętuje również Google. Na logo wyszukiwarki, czyli Google Doodle, umieszczona została animacja przedstawiająca ożywiony, uśmiechnięty Teleskop Webba oraz przełomowe zdjęcia, jakie dzięki niemu możemy oglądać.

Teleskop Jamesa Webba jest najnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym teleskopem kosmicznym, jaki kiedykolwiek powstał. Stworzony zostało przez wcześniej wspomniany międzynarodowy zespół naukowców. Waży 6,3 tony, a jego koszt to łącznie 10 miliardów dolarów. Posiada zwierciadło o średnicy 6,5 metra i prowadzi obserwacje w podczerwieni. Jest określany następcą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, który działa już od ponad 30 lat

Został wystrzelony w przestrzeń kosmiczną 25 grudnia 2021 roku. Obecnie znajduje się w punkcie L2, czyli orbicie oddalonej od Ziemi o 1,5 miliona kilometrów, a więc blisko cztery razy dalej niż Księżyc.

Więcej w tvn24.pl