Ratują ludzkie życie
Współcześni bohaterowie nie brylują na czerwonych dywanach, a ich twarze nie zdobią okładek magazynów. Często są to osoby, których nie dostrzegamy na co dzień, a jednak ich praca niejednokrotnie przyczyniła się do uratowania czyjegoś życia. Mowa tu o pracownikach telefonów wsparcia. To właśnie oni dzielnie stawiają czoła ludzkim problemom i wyciągają pomocną dłoń.
W studiu Dzień Dobry TVN Marta Kolczyńska-Filipowicz z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz Paweł Urbaniak z Poradni Telefonicznej dla Osób w Kryzysie Emocjonalnym opowiedzieli, jak wygląda praca w takim miejscu.
- Nasz numer 116 123 jest czynny 24 godziny na dobę i w zasadzie stale jesteśmy pod telefonem. Najwięcej telefonów jest w godzinach wieczornych, kiedy w zasadzie z mojej perspektywy okazuje się, że zostaję sam w domu, w czterech ścianach i czuję się bardzo samotny, wtedy muszę się mierzyć z myślą, że jestem z tym problemem sam - tłumaczył Paweł Urbaniak.
Telefon zaufania
Marta Kolczyńska-Filipowicz podkreśliła, że w tej pracy bardzo kluczowy jest zespół, z którym można skonsultować się po trudnej rozmowie telefonicznej. - Ważne jest, żebyśmy nabrali tego dystansu, żeby nie przekładać na kolejnego rozmówcę perspektywy tego poprzedniego - zaznaczyła.
- Każda rozmowa dotyka nas wewnętrznie, dotyka jakiś naszych doświadczeń, emocji. Oczywiście są takie, które poruszają nas bardziej, ponieważ są nam bliskie, związane są np. z naszymi doświadczeniami, ale są też takie, które są w zasadzie trudne i to one zostają - opowiadał Paweł Ubraniak.
- Są to sytuacje związane z kryzysem suicydalnym, czyli takim, w którym człowiek jest w momencie podjęcia decyzji o tym, czy przypadkiem nie chce teraz popełnić samobójstwa - wyjaśnił.
Jak tłumaczyła Kolczyńska-Filipowicz, celem jest zatrzymanie tej osoby oraz zwrócenie jej uwagi na inną perspektywę.
- Żadna rozmowa nie jest taka sama, nie ma dwóch identycznych osób czy sytuacji, każda z nich jest indywidualna. To w zasadzie nie ode mnie po trosze zależy, jak nasza rozmowa się potoczy. Moim zadaniem jest to, żeby być przy tym człowieku w momencie, kiedy on doświadcza kryzysu, w którym realnie jest - podsumował Paweł Ubraniak.
Pomoc dla osób w kryzysie
116 123 - Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych. Udziela pomocy psychologicznej osobom doświadczającym kryzysu emocjonalnego, samotnym, cierpiącym z powodu depresji, bezsenności, chronicznego stresu.
116 111 - Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę - to numer, pod który zadzwonić może każda młoda osoba czująca niepokój, lęk, obawę, ale też radość i potrzebę podzielenia się dobrą nowiną.
Zobacz całą rozmowę w naszym materiale wideo. Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz na platformie Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Dlaczego dzieci dzwonią do telefonu zaufania? "Pani nie widzę, to jest mi łatwiej"
- Dziecko jest w trakcie próby samobójczej. Rodzic: "Nie teraz, bo za chwilę goście przyjdą"
- "Nie chcę iść do szkoły, bo bardzo źle się czuję". Jak zacząć słuchać potrzeb naszych dzieci?
Autor: Aleksandra Matczuk
Źródło zdjęcia głównego: Ola Skowron/East News