"Nie chcę iść do szkoły, bo bardzo źle się czuję". Jak zacząć słuchać potrzeb naszych dzieci?

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Jak zacząć słuchać potrzeb najmłodszych?
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Jak zacząć słuchać potrzeb najmłodszych?
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Jak zacząć słuchać potrzeb najmłodszych?
Choroba to nie moda - Cleo Ćwiek
Choroba to nie moda - Cleo Ćwiek
Choroba to nie moda - Halszka Witkowska
Choroba to nie moda - Halszka Witkowska
Choroba to nie moda - Martyna Kaczmarek
Choroba to nie moda - Martyna Kaczmarek
Choroba to nie moda - Martyna Kaczmarek o ADHD
Choroba to nie moda - Martyna Kaczmarek o ADHD
Choroba to nie moda - Katarzyna Miller
Choroba to nie moda - Katarzyna Miller
Choroba to nie moda - Maja Bohosiewicz
Choroba to nie moda - Maja Bohosiewicz
Choroba to nie moda - Renata Durda
Choroba to nie moda - Renata Durda
Choroba to nie moda - Renata Durda o dzieciach
Choroba to nie moda - Renata Durda o dzieciach
Choroba to nie moda - Bartek Jędrzejak (finał)
Choroba to nie moda - Bartek Jędrzejak (finał)
Choroba to nie moda - Renata Kaczoruk
Choroba to nie moda - Renata Kaczoruk
Aby wzbudzić w dziecku gotowość do dzielenia się z nami tym, co najgorsze i traumatyczne, najpierw musimy chcieć je poznać, wysłuchać i zrozumieć, nawet w pozornie najbłahszych sprawach. Wiedzą o tym doskonale pracownicy telefonu zaufania, gotowi rozmawiać z młodymi ludźmi na każdy temat. I, przede wszystkim, każdy z nich potraktować poważnie. Czego jeszcze nie wiemy o pracy konsultantów? Jak z ich perspektywy wygląda sytuacja polskich dzieci i młodzieży? O tym w rozmowie z Michaliną Koblą opowiedziała konsultantka telefonu zaufania, psycholożka, Katarzyna Łukasiuk-Kalska.

116 111 - Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę - to numer, pod który zadzwonić może każda młoda osoba czująca niepokój, lęk, obawę, ale też radość i potrzebę podzielenia się dobrą nowiną.

Jak rozmawiać z dzieckiem?

Każdy rodzic chciałby mieć poczucie, że jego dziecko jest gotowe zwierzyć mu się ze swoich największych bolączek. Jednocześnie jednak często zapominamy o tym, jak ważne jest towarzyszenie młodemu człowiekowi na co dzień, w prozaicznych czynnościach. 

 - Fajnie jest być uważnym, słuchającym, nie bagatelizować ich trudności i problemów, tylko tak życzliwie towarzyszyć i słuchać, co się z nimi dzieje. Obserwować, oglądać, dopytywać, jak minął dziecku dzień, co się dzieje, jak wyglądają jego relacje - mówiła Katarzyna Łukasiuk-Kalska.

Jak zareagować, jeśli dziecko zacznie wysyłać nam sygnały sugerujące, że dzieje się z nim coś złego?

 - Dzieci są bardzo świadome. I wiele wiedzą o tym, co się z nimi dzieje. I bardzo często wiedzą, czego im potrzeba. (...) “Chciałbym iść do specjalisty”, “chciałbym trochę odpocząć”, “nie chcę iść do szkoły dzisiaj, bo bardzo źle się czuję” - dlaczego by tego nie posłuchać? Czasami, jak nie wiemy, czemu ono nie chce iść, co tam się dzieje, to możemy przegapić coś ważnego. Może to jest naprawdę zmęczenie i dziecku potrzeba dzień odpoczynku, dzień wyluzowania i spędzenia go w samotności, a może to jest tak, że jest tam coś trudnego, może rówieśniczo coś się dzieje, może z nauką coś się dzieje, może jest konflikt z nauczycielem - tłumaczyła ekspertka.

Kiedy dzwonić na Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży?

Jak podkreśla psycholożka, konsultanci są otwarci na każdą rozmowę. Telefon zaufania jest przestrzenią, w której komfortowo może poczuć się każda młoda osoba, niezależnie od tego, czym ma ochotę się podzielić.

 - Dzieciaki w wieku 13-18 lat - to taka grupa, która najczęściej do nas trafia. To zawsze jest ciekawe, o czym one mówią, kiedy my jesteśmy anonimowym miejscem i rzeczywiście, można nam powiedzieć wszystko. Chciałabym podkreślić, że naprawdę można dzwonić i rozmawiać na każdy temat, omawiać każdą sprawę i celowo używam słowa sprawa a nie problem, bo można też nie rozmawiać o problemach. Można rozmawiać o swoich decyzjach, zainteresowaniach, wyborach - mówiła Katarzyna Łukasiuk-Kalska.

A o czym dorośli z najbliższego otoczenia dziecka często nie chcą rozmawiać?

- O seksualności na przykład, albo o kwestiach związanych z przemocą (...) Najczęściej trafiają do nas tematy związane ze zdrowiem psychicznym, samopoczuciem, nastrojem - wymieniła psycholożka. - Jesteśmy anonimowym miejscem, gdzie można zadzwonić i właściwie bez konsekwencji pogadać. Gdzie można być szefem sytuacji. Ja decyduję, kiedy dzwonię, ja decyduję, kiedy się rozłączę. Więc jak przestanie mi być w tej rozmowie dobrze i wygodnie, no to mogę ją skończyć, nie ma takiego ryzyka, że ktoś będzie ciągnął, dopytywał przez następne 2 tygodnie - mówiła.

Jeden z najistotniejszych komunikatów, jakie powinny otrzymać od nas nasze dzieci, sprowadza się do prostego: “jestem”.

- Czasami można w ogóle nie pytać o tę szkołę, jeśli wiemy, że to na ten moment wrażliwy temat. Możemy zapytać o to, co masz ochotę dzisiaj robić, jakie masz plany, z kim rozmawiałeś, czy coś fajnego ci się przydarzyło - wyjaśniła ekspertka.

Jak konsultanci radzą sobie z własnymi emocjami, kiedy słyszą trudne historie? W jaki sposób możemy reagować, widząc krzywdę dziecI? Sprawdź w materiale wideo.

Pomoc dla najbardziej bezbronnych

Podczas gdy walka z chorobami psychicznymi stanowi jedno z największych wyzwań, przed jakim stają tysiące dorosłych, trudno wyobrazić sobie cierpienie najmłodszych. Zwłaszcza jeśli pod uwagę weźmiemy stan psychiatrii dziecięcej w Polsce. Sytuację doskonale obrazuje reportaż TVN24 Cierpią. Są coraz młodsze będący częścią cyklu Depresja systemu. Wszystkie jego odcinki znaleźć można na platformie TVN24 GO.

Centrum Psychiatrii Dzieci i Młodzieży - jak wesprzeć budowę

Tymczasem możecie również sami dołożyć swoją cegiełkę do walki z uprzedzeniami, których największymi ofiarami są najmłodsi. To właśnie z myślą o nich Fundacja TVN buduje Centrum Psychiatrii Dzieci i Młodzieży. Jest to jedno z działań podjętych w kierunku kompleksowej aktywności zmierzającej do poprawy sytuacji dzieci i młodzieży zmagającej się z problemami. Jeśli chcesz ją wesprzeć, możesz:

  • wysyłać SMS o treści "Pomagam" pod numer 7356 (koszt SMS 3,69 zł z VAT);
  • wysyłać przelew na Telefon BLIK na numer 509 559 966;
  • dokonać wpłaty na konto PL 25 1140 1010 0000 2581 1800 1001;
  • bezpośrednio na stronie Fundacji TVN;
  • na Facebooku i Instagramie Fundacji, klikając przycisk "przekaż datek".

"Choroba to nie moda" jest cyklem rozmów z osobami, które miały odwagę powiedzieć światu o swojej walce z chorobami psychicznymi oraz ekspertami. Jego tytuł odnosi się do jednego najpopularniejszych i zarazem najbardziej krzywdzących mitów dotyczących depresji - sugestii, że jej coraz częstsze diagnozowanie jest wynikiem trendu. Tymczasem problemy psychiczne nie są modą, a realnym zagrożeniem dla zdrowia i życia cierpiących na nie osób. Mogą dotknąć każdego, niezależnie od społecznego statusu i wykonywanego zawodu. Zapraszając do cyklu osoby znane z mediów chcemy pokazać, że choroba i proszenie o pomoc to nie wstyd.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości