Artykuł z cyklu ''Planuję długie życie'' strona główna
Planuję długie życie

Zdrowe nawyki po wakacjach - wprowadź je do swojej codziennej rutyny

Planuję długie życie

Zdrowe nawyki po wakacjach - wprowadź je do swojej codziennej rutyny

W sieci jest mnóstwo poradników, jak przygotować się na wakacje – plany diety, treningów, pielęgnacji… Wszystko, żeby zdjęcia i wspomnienia były możliwie jak najbliższe ideału. Niestety wiele osób wraz z rozpoczęciem urlopu porzuca zdrowe nawyki i nie wraca do nich nawet po powrocie do domu… A szkoda. Które z nich warto na stałe wprowadzić do swojej rutyny?

Ruch to zdrowie…

… słyszałaś już pewnie milion razy. I choć może się wydawać, że to tylko frazes prawda jest taka, że aktywność fizyczna odgrywa bardzo ważną rolę w profilaktyce zdrowia. Tymczasem: lockdown, siedząca praca z domu, rozrywka w postaci wieczornego seansu filmowego prosto z kanapy… To właśnie główne powody narastających wśród Polaków problemów z kręgosłupem i kłopotów z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Brak ruchu niekorzystnie wpływa na pracę serca, może też powodować cukrzycę i zwiększać ryzyko zachorowania na wiele nowotworów. Warto sobie uświadomić, że dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organizmu dorośli powinni poświęcać na aktywność fizyczną minimum 150 minut dziennie. Dwie i pół godziny. To dużo? Zależy jak na to spojrzeć, bo to dokładnie tyle, co film, albo trzy odcinki serialu.

Jeśli jednak harmonogram dnia masz tak napięty, że wskazana długość treningu jest barierą nie do przejścia postaraj się wygospodarować przynajmniej 20 minut dziennie na jakąkolwiek aktywność fizyczną: spacer, jogging, jazda na rowerze. Wybierz coś, co sprawi Ci przyjemność i da satysfakcję – dzięki temu łatwiej będzie Ci się zmobilizować.

mat. prasowe 

Zdrowa dieta to podstawa

Oczywiście siedzący tryb życia to niejedyny problem, który może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Nieprawidłowe odżywianie może być tak samo groźne dla organizmu, jak brak ruchu, a wszystkich złych nawyków żywieniowych nie sposób chyba wymienić: kawa zamiast śniadania, jedzenie w biegu, fast – foody i przetworzona żywność. A przygotowanie zdrowych i smacznych posiłków jest banalnie proste. Przepisy na pożywne, dobrze zbilansowane dania znajdziesz na diety.nfz.gov.pl

https://tvn.hit.gemius.pl/hitredir/id=oqVAtH84q0GTZqISB4rYC5a1P51F4SLiCbvgnxNtuXv.m7/stparam=tdlmfmksft/fastid=dwovmiogqshaujkbnnekgnrroklm/nc=0/url=https://planujedlugiezycie.pl/

mat. prasowe 

Ostrożnie ze stresem

W życiu większości ludzi nie brakuje, niestety, negatywnych emocji czy napięć. Radzenie sobie z kryzysowymi sytuacjami to umiejętność, którą zdecydowanie warto w sobie wypracować. Stres to nie tylko czynnik powodujący dyskomfort. Jeśli trwa zbyt długo obniża odporność, a co za tym idzie – zwiększa podatność organizmu na infekcje i choroby takie jak nadciśnienie, czy zespół jelita drażliwego. Może także zaostrzyć przebieg chorób już istniejących.

Higiena pracy

Niezdrowe nawyki dotyczą jednak nie tylko naszego życia prywatnego, ale także zawodowego. Używki, brak ruchu, gotowe jedzenie, czy słodycze zamiast posiłku to rzeczywistość, z którą często mamy do czynienia w czasie pracy. Dotyczą one, oczywiście nie tylko pracy biurowej, bo są też zawody, w których pracownicy wykonują ciężką pracę fizyczną, czy narażeni są na kontakt z chemikaliami. W takiej sytuacji bardzo ważna jest higiena pracy. Warto narzucić sobie pewną dyscyplinę i, poza bezwzględnym przestrzeganiem przepisów BHP, zadbać o wprowadzenie zdrowych nawyków – takich jak spacer po biurze co jakiś czas, czy jedzenie tylko zdrowych i własnoręcznie przygotowanych posiłków. 

Artykuł jest częścią kampanii społecznej „Planuję długie życie” realizowanej w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020–2030, finansowanej ze środków Ministra Zdrowia.

Przeczytaj więcej na temat kampanii Planuję długie życie.

Zobacz więcej: 

Jak mądrze przygotować się do lata i uchronić przed czerniakiem?

Nie musisz zachorować na raka płuc. Co zrobić, aby uniknąć choroby?

Planujesz dłuższe życie? Więcej się ruszaj


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
83
10
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0