Dalsza część artkułu pod materiałem wideo
Jak zrobić tanie zakupy?
Jesienne podwyżki cen - wyniki badania BIG InfoMonitor
BIG InfoMonitor przeprowadził badanie, w którym wzięło udział 500 mikro, małych i średnich firm sprzedających z odroczonym terminem płatności w III kwartale br. Wyniki badana wskazują, że prawie 55 proc. biorących w nim udział przedsiębiorców informuje o wzroście cen, z czego ok. 15 proc. już je podniosło, a kolejne 40 proc. zamierza zrobić to do końca 2024 roku.
- Gdy uwzględnimy zarówno tych, którzy już to zrobili oraz zapowiadających podwyżki, to wyższe ceny w tym roku znajdziemy w ofertach ponad 54 proc. mikrofirm, 60 proc. małych firm, jak i 44 proc. średnich - podano.
Z jakiego powodu wzrosną ceny produktów i usług?
W badaniu "Skaner MSP" wskazano, że do podnoszenia cen przedsiębiorców skłaniają głównie rosnące koszty pracy, które są obciążeniem głównie dla przemysłu i handlu. Z podobnymi problemami borykają się też firmy z branży transportowej i budowlanej, ale one poza tym wskazują jako powód podwyżek również wyższe rachunki za gaz i prąd oraz inflację. Ta ostatnia przyczyna jest też najczęściej wskazywana przez firmy usługowe.
- Przedsiębiorcy odczuwają trzy czynniki negatywnie wpływające na koszty: jedne z najwyższych stóp procentowych w UE, wysokie koszty pracy - planowany poziom płacy minimalnej 2025 r. to 4626 zł - oraz jedne z najwyższych cen energii. Obecnie doszedł kolejny czynnik związany z odbudową na terenach objętych powodzią, co spowoduje wzrost popytu na materiały budowalne i robociznę, a tym samy na wzrost kosztów prac budowalnych - komentuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Ponad 28 proc. firm przemysłowych przy planowaniu podwyżek cen bierze pod uwagę m.in. koszt pośredników. Wśród wyzwań stojących przed MŚP najczęściej wskazywano też na szybko rosnące koszty ogólne oraz ceny materiałów i energii. Co piąty przedsiębiorca zauważył również spadek sprzedaży.
Te branże planują największe podwyżki
Jak wynika z badania, najczęściej wzrost cen przewidują firmy z branży budowlanej - ok. 63 proc. Przy czym już wcześniej ponad 16 proc. przedsiębiorców podniosło swoje stawki. Podwyżki planuje też co druga firma transportowa. A jak sytuacja wygląda w handlu, usługach i przemyśle? Otóż w tych branżach niemal 32 proc. firm nie zamierza zwiększać cen, a ponad 22 proc. rozważa ich obniżkę.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Palacze zapłacą więcej. Od kiedy i o ile?
- Czy właściciele starych samochodów będą płacić więcej? Planowane są dwa podatki
- OszczędzaMY na jedzeniu poza domem. "Za ten zestaw na stacji benzynowej zapłaciłam przeszło 40 zł"
Autor: Regina Łukasiewicz, Pkarp/ToL
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: bymuratdeniz/GettyImages