Założenia Krajowego Planu Odbudowy
Planowany podatek od samochodów spalinowych jest ściśle związany z Krajowym Planem Odbudowy i tzw. kamieniami milowymi, czyli założeniami, które obywatele będą musieli spełnić, by Polska otrzymała środki z europejskiego Funduszu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF). Jednym z takich założeń jest ekologiczne podejście do transportu.
- Polska jest wedle statystyk krajem w Unii Europejskiej jednym z takich, które posiada najstarsze samochody. Odsetek samochodów starszych niż 20 lat wynosi wedle różnych szacunków około 40%, czyli tych takich trucicieli, którzy spełniają gorsze normy emisyjne, jest bardzo wiele - uświadamia w Dzień Dobry TVN mecenas Eliza Kuna.
Ekspertka zaznacza, że ustawa dotycząca wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych nie została jeszcze uchwalona, jednak warto już teraz przygotować się na ewentualne wydatki.
Opłata rejestracyjna za samochody spalinowe
Adwokat Eliza Kuna wyjaśnia, że podatki, które prawdopodobnie zostaną niebawem wprowadzone w związku z użytkowaniem leciwych samochodów, mają być dwa.
- Jeden, który jest planowany już na 2024 rok, to ma być tzw. opłata rejestracyjna. Czyli każdy użytkownik, który będzie rejestrował nowy samochód, a będzie to samochód spalinowy (i tu uwaga: zarówno samochodem spalinowym będą samochody na benzynę, na olej napędowy, ale nawet samochody hybrydowe, ponieważ one też po części używają paliwa w postaci benzyny), będzie musiał zapłacić określoną opłatę. Nie ma jeszcze sposobu wyliczenia tej opłaty. Zwolnione od tej opłaty rejestracyjnej będą tylko samochody elektryczne - tłumaczy prawniczka.
Podatek od starych samochodów - kto będzie płacił, kiedy wchodzi w życie?
Drugą opłatą, która wedle założeń tzw. kamieni milowych ma wejść w życie w 2026 roku, jest podatek od spalin nazywany zamiennie podatkiem od starych samochodów, który będzie musiał zapłacić każdy, kto nadal zamierza takim autem spalinowym jeździć.
- To jest podatek, który my, jako użytkownicy samochodów, mamy płacić co roku. Media obiegła taka tabelka i taki kalkulator sposobu, w jaki ten podatek ma być wyliczony. Ja się uważnie przyglądałam tym kalkulatorom i tabelkom, i okazało się, że już bodajże w 2006 roku był projekt ustawy, który miał ten podatek wprowadzać. I tam było pewne założenie kalkulacyjne, jak on ma być obliczony. Parametrami, które miały być brane pod uwagę, były dwie kwestie: pojemności silnika samochodu i spełniania norm emisji spalin w zależności od roku produkcji, czyli tzw. samochód, który spełnia normy EURO 2, EURO 3, EURO 4 czy EURO 5 - wymienia mec. Eliza Kuna.
Podatek od starych samochodów - wzór do obliczenia
Wzór na obliczenie wspomnianego podatku wygląda następująco: S = cc2 x euro x stawka, przy czym S to kwota podatku, cc to pojemność skokowa silnika wyrażona w litrach, a euro to wartość normy EURO (w zależności od rocznika). Stawka podatku w projekcie ustawy została określona na 500 złotych.
Więcej szczegółów na temat wprowadzenia planowanych opłat znajdziesz w naszym materiale wideo.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Drożyzna i wyższe podatki od stycznia 2024 roku. "Drenowanie portfeli będzie trwało"
- Dobra wiadomość dla kupujących mieszkania. W życie weszły zmiany w przepisach dotyczących podatków
- Dodatkowy Mały ZUS Plus od sierpnia - kto może skorzystać?
Autor: Berenika Olesińska
Źródło zdjęcia głównego: Michał Woźniak/East News