Wymianę rozrządu można przeprowadzić na własną rękę, trzeba jednak mieć dosyć duże umiejętności techniczne, ponieważ nieprawidłowa wymiana może doprowadzić do bardzo poważnej awarii silnika. Istotna jest też wiedza, co ile wymienia się rozrząd. Dlatego zdecydowanie lepiej pozostawić tę czynność doświadczonym ekspertom.
Zobacz wideo: Motoryzacja
Motoryzacja
Co ile wymiana rozrządu? Jakie elementy należy sprawdzić?
Rozrząd to specyficzny element samochodu – nie da się sprawdzić stanu jego zużycia tak jak w przypadku innych części pojazdu. Mechanik nie może na podstawie przyjrzenia się elementowi lub nawet określonych badań ocenić stanu zużycia rozrządu. Jedynym wyznacznikiem tego, co ile wymieniać rozrząd, są zalecenia producenta. Dlatego bezwzględnie należy trzymać się narzuconych terminów. W innym przypadku może dojść do awarii silnika, którego naprawa liczona jest w tysiącach złotych. Wymiana samego paska to oczywiście podstawowa czynność związana z naprawą rozrządu. Są jednak jeszcze inne elementy, które trzeba sprawdzić. Warto również wymienić rolki prowadzące, uszczelniacze wału korbowego i rolkę napinającą. Bardzo często paskiem rozrządu napędzana też jest pompa wodna, dlatego warto sprawdzić jej stan przy okazji wymiany rozrządu. Należy też kontrolować stan samego rozrządu. Jeżeli na pasku zacznie pojawiać się olej, który może wyciekać z wału korbowego lub wałka rozrządu, trzeba jak najszybciej dokonać naprawy tego uszkodzenia. Podobnie trzeba postąpić, jeżeli na pasek oddziałuje płyn chłodniczy lub paliwo. Pod wpływem działania tych środków pasek traci swoją wytrzymałość i ryzyko jego zerwania zwiększa się wielokrotnie.
Co ile wymieniać pasek rozrządu?
Pasek rozrządu to jedna z najbardziej eksploatowanych części pojazdu i stosunkowo szybko ulega zużyciu. Dlatego też jego wymiana stanowi jedną z podstawowych czynności obsługowych pojazdu. Rozrząd może być napędzany przez koła zębate, łańcuch i pasek rozrządu. Jako że pasek jest rozwiązaniem najtańszym, a jego wymiana najmniej skomplikowana, producenci samochodów najczęściej korzystają z tego sposobu napędu rozrządu. Jeżeli zbyt długo czeka się z wymianą paska rozrządu, może dojść do jego zerwania i poważnych uszkodzeń silnika. Kluczowe jest więc pilnowanie określonych terminów i pamiętanie, co ile rozrząd powinien być wymieniany. Pasek rozrządu posiada specjalne zęby, które zapobiegają ślizganiu się na kołach zębatych wałka rozrządu, pompy paliwowej i wału korbowego. Pasek musi być w ciągłym naprężeniu, aby cały system działał poprawnie. Służą temu napinacze i rolki prowadzące. Jeżeli pasek rozrządu zerwie się, to dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami i bardzo poważnej awarii silnika. Może dojść do uszkodzenia panewek, wału korbowego czy głowicy. Koszt takiej naprawy to kilka tysięcy złotych. Aby zapewnić dobrą pracę silnika przez jak najdłuższy czas, trzeba pamiętać o regularnej wymianie paska rozrządu. Nie jest to zbyt częsta operacja – najczęściej zaleca się ją po przejechaniu 240 tys. km lub po 5 latach użytkowania pojazdu. Jeżeli elementy związane z rozrządem zanurzone są w oleju (jest to tzw. mokry pasek, pracujący pod szczelną pokrywą w oleju), interwał ten wzrasta dwukrotnie – do 480 tys. km lub 10 lat. Przed kupnem używanego samochodu warto od razu wymienić rozrząd, chyba że sprzedający jest w stanie potwierdzić termin tej operacji. Nie ma specjalnych zaleceń mówiących, co ile wymienia się rozrząd w dieslu, a co ile potrzebna jest wymiana rozrządu w silniku benzynowym.
Zobacz wideo: Jak kupić używany samochód, żeby nie wpaść na minę?
Pasek rozrządu – jakie czynności obejmuje jego wymiana?
Kiedy już wiadomo, co ile konieczna jest wymiana rozrządu, warto dowiedzieć się, jak to zrobić. Wymiana paska rozrządu obejmuje demontaż jego obudowy oraz rolek napinających i prowadzących. Następnie trzeba zamontować nowe rolki, odpowiednio ustawić wał korbowy i wałek rozrządu, wstawić nową pompę wody, zainstalować nowy pasek i dokręcić rolkę napinającą za pomocą specjalnej śruby. Niezbędnymi elementami potrzebnymi do prawidłowej wymiany rozrządu są jego blokady. W zależności od modelu pojazdu stosuje się różne zestawy blokad. Bez ich użycia mogą pojawić się duże problemy z uruchomieniem pojazdu lub pracą silnika. Producenci niektórych modeli określają, nawet z dokładnością co do minuty, ile powinna trwać wymiana paska rozrządu. I tak w golfie III (silnik silnik 1.4) wymiana taka powinna potrwać 68 minut, w golfie IV (silnik 1.4) – 132 minuty, a w renault megane (silnik 1.6) – 216 minut. Jeżeli w pojeździe zamontowany jest łańcuch rozrządu, to jego wymiana trwa zdecydowanie dłużej – nawet do kilku godzin. Wynika to z bardziej skomplikowanej budowy rozrządu, w którym używany jest łańcuch.
Zobacz także:
- Wzrost cen OC. 1 listopada wchodzą w życie nowe rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego
- Pytanie od policjanta za 3 tysiące złotych. Nie znasz odpowiedzi, płacisz
- Kawałek Hawany w Otrębusach. Paweł Mikiciuk oprowadza po wyjątkowym muzeum
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Siergiej Chajko/Getty Images