Silniki spalinowe są bardzo popularne. Z każdym rokiem powstają nowe pomysły na ich zastosowanie.
Co to warto wiedzieć o silniku spalinowym i jego historii?
Silnik spalinowy to silnik cieplny tłokowy, napędzany przez gazy spalinowe, które powstają w wyniku spalania paliwa w cylindrach. Silniki spalinowe dzieli się na:
- silniki z zapłonem iskrowym;
- silniki z zapłonem samoczynnym;
- silniki z głowicą żarową.
Za twórcę silnika spalinowego zasilanego gazem świetlnym uznaje się Nikolausa Otto. Twórca wymyślił silnik w 1878 roku, a już rok później powstały silniki spalinowe na benzynę. Konstrukcja wymyślona przez Otto przyjęła się i produkcją silników zajmowało się wówczas wiele przedsiębiorstw, choć tworzono jednostki napędowe stosunkowo słabe. Zmiana nastąpiła w 1985 roku, gdy zaczęły powstawać silniki o mocy 1000KM, nazywane silnikami spalinowymi z zapłonem iskrowym.
Przełomem w budowie silników tego typu było stworzenie modelu z zapłonem samoczynnym, którego autorem był Rudolf Diesel. Jednak za największy z przełomów w historii silników spalinowych uznaje się wynalezienie pompy paliwowej wysokociśnieniowej w 1927 roku. Od tego momentu silniki tego typu zaczęły dynamicznie ewoluować, co trwa po dziś dzień.
Jak zbudowany jest silnik spalinowy?
Zarówno silniki spalinowy do roweru, jak i silniki spalinowe do pontonów działają na podobnych zasadach, co jednostki napędowe tego typu montowane w autach. Wszystkie składają się z jednakowych podzespołów, które mają wykonać to samo zadanie. Najważniejszym elementem mini silników spalinowych i tych większych jest kadłub - to w nim znajdują się cylindry z tłokami, gdzie energia chemiczna jest zamieniana na mechaniczną (właśnie tak działały pierwsze silniki spalinowe).
Oprócz kadłuba w silnikach znajdują się różne układy, a każdy z nich pełni określoną funkcję. Są to układy: korbowy, rozrządu, smarowania, zasilania, rozruchowy i zapłonowy. Warto poznać działania przynajmniej kilku z nich. Układ korbowy zmienia ruch tłoka w cylindrze z posuwisto-zwrotnego na obrotowy wału korbowego, układ smarowania uzupełnia oleje, aby zmniejszyć tarcie i opory powstałe podczas pracy poszczególnych podzespołów.
To, jak działa silnik spalinowy, zależy w dużej mierze od układu chłodzenia, który dba o utrzymanie optymalnej temperatury silnika. Same silniki natomiast napędzają zarówno duże maszyny, jak i różne mniejsze pojazdy.
Gdzie montuje się małe silniki spalinowe?
Silniki spalinowe do łódek cieszą się dużą popularnością zarówno wśród wędkarzy amatorów, jak i zawodowców. Dzięki nim możliwe jest komfortowe pływanie po różnych zbiornikach wodnych. Silniki te dostępne są w wersjach dwu- i czterosuwowych. Najchętniej kupowanymi silnikami spalinowymi zaburtowymi są czterosuwy, gdyż zapewniają szybką i płynną jazdę. Swoje zastosowanie w pojazdach wodnych znalazły również silniki dwusuwowe, choć są mniej wydajne, głośniejsze i produkują więcej zanieczyszczeń. Silniki spalinowe do łódki wędkarskiej to świetny wynalazek nie tylko dlatego, że usprawniają połowy, ale też mają szereg przydatnych funkcji i umożliwiają nawet sterowanie łodzią, gdy są wyłączone. Od lat prym wśród nich wiodą silniki spalinowe czterosuwowe, ponieważ generują większą moc. Silniki tego typu montuje się również w rowerach. Co ciekawe, rowery na silniki spalinowe sprzedawano w Polsce już w latach 50. XX wieku. Wówczas jednostkę montowano pod sterem, a napęd roweru przekazywano za pomocą rolek. W obecnych czasach bez problemu można znaleźć informacje na temat tego, jak zrobić silnik spalinowy. Dzięki temu wielu konstruktorów potrafi samodzielnie zbudować i zamontować silnik do roweru. Obecnie jednak rowery napędzane silnikami spalinowymi są mało popularne, chociaż niedrogie. Silnik spalinowy rowerowy można kupić za około 400 złotych. Co prawda nie jest to mocny wysokoprężny silnik spalinowy, ale umożliwia spokojną jazdę.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie silnika spalinowego do 20KM?
Silniki spalinowe cieszą się dużą popularnością, więc bez problemu można je kupić zarówno w sklepie, jak i na rynku wtórnym. O ile w przy zakupie fabrycznie nowych urządzeń nie ma potrzeby, by sprawdzać ich stan techniczny, tak już w przypadku rowerowych silników spalinowych lub innych najmniejszych silników spalinowych trzeba dokładnie je obejrzeć.
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na koło zamachowe. Aby sprawdzić, czy się nie zacina, trzeba wyłączyć bieg i zakręcić kołem. Jeżeli jest sprawne, nie powinno stawiać oporu. Również w przypadku mikro silników spalinowych nie zaszkodzi zbadać stan wirnika pompy - sprawny wirnik nie ma nadkruszonych skrzydełek i luzu.
Osoby, które mają odpowiednie zdolności techniczne, mogą pomyśleć nad skonstruowaniem własnego silnika spalinowego. Podzespoły do małych silników spalinowych nie są drogie, a dostęp do materiałów pomocniczych, takich jak np. fachowa literatura, jest dość łatwy.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Pytanie od policjanta za 3 tysiące złotych. Nie znasz odpowiedzi, płacisz
- Jak kupić używany samochód? Poznaj rady dziennikarza motoryzacyjnego
- Samochód księżnej Diany zostanie wystawiony na aukcję. Jego cena zwala z nóg
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Reza Estakhrian/Getty Images